Annons:
Etikettbibeln
Läst 3822 ggr
Santhe
6/6/09, 2:50 PM

Att läsa Bibeln

En vän i kyrkan kom en dag och berättade att hon varit på ett bibelstudie där prästen pratade om bibelläsning.

Prästen sa att om man läser bibeln (utan apokryferna)8,5 minuter varje dag, så har man läst ut bibeln på ett år.

Han sa att om man läser bibeln som en vanlig bok i normal läshastighet så tar det 50 timmar att läsa ut bibeln. (utan apokryferna)

Detta tog jag fasta på. Tillsammans med min kaffemugg på morgonen så började jag läsa bibeln. Tänkte att som minst läsa 8,5 minuter varje dag.

Jag tycker det är så härligt, som min egen lilla andakt som jag längtar efter varje dag. Jag läser så länge som det finns kaffe kvar i muggen, och jag dricker mitt kaffe långsamt. Läser också så länge som jag tycker att det är kul och jag orkar hålla koncentrationen. När tankarna börjar vandra iväg så är det dags att sluta.

Ofta ber jag Gud att öppna mina ögon och mitt hjärta så att jag kan förstå vad det är jag läser. Ber att Gud ska visa på vad det är jag behöver förstå just för idag.

Nu är jag i Johannes evangelium, min favorit.

Annons:
inisklo
6/6/09, 3:57 PM
#1

#0Glad…Det är så givande,när man läser bibeln.Jag har varje dag nåt som jag läser därifrån..mer..eller minre.Har aldrig läst den från början till slut o många mäniskor är okännt för mig därifrån.

Jag tycker,att hela dagen är räddat om man läser nåt därifrån,som man skulle får kraft.Gud pratar genom den o det bli lättare o lättare,att förstå var det står där.

Iblan man saknar bara nån o dela med den som så som man själv har uppfattat orden.Det var lättare när jag bodde på stan o kunde delta till bibelkretsen osv…var med kyrkokören också.

Pssss… jag börjar dagen med,att läsa va det stå i FYLL PÅ MED MANNA (Frualbertsson)härlig tråd…

Margareta
6/7/09, 12:48 AM
#2

Jag har också hört det där om några minuster dagligen från en präst alldeles nyligen. Det låter som ett spännande projekt.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Maria
6/7/09, 2:28 PM
#3

Riktigt rolg idé…faktiskt. Bibeln som helhet kan ju verka avskräckande för många. Jag har läst mycket men absolut inte allt och inte i en följd så att säga…Flört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Camillhe
6/7/09, 4:50 PM
#4

När jag ville läsa igenom hela Bibeln första gången läste jag 1-2 kaapitel i NT och 1-2 kap i GT varje morgon eller kväll. Det tog ca en termin att läsa hela och jag blev oerhört inspirerad att tillbringa mer tid i bön av det:)

Santhe
6/8/09, 1:16 AM
#5

Jo detta sättet gillar jag verkligen. Det ger lust att läsa mer.

Jag har många gånger försökt att läsa Bibeln från pärm till pärm men alltid fastnat någonstans i GT. Sedan har jag läst enligt bibelplaner. Fast jag tycker att det blir så hattigt. Typ 1-2verser i GT, ett par verser i psaltaren, likaså något ur evangelierna, kanske var det något ur resten av NT också. Men det funkar inte för mig. Jag måste läsa från sida 1 och fram. Nya testamentet har jag läst flera gånger, så jag kände att jag ville bekanta mig med gamla med.

Jag har ju strax läst ut Bibeln nu och jag har planer för min fortsatta bibelläsning. Kanske läser jag NT en gång till. Eller så börjar jag om från början fast parallelläsa med Handbok för livet.

Highness82
2/5/10, 7:04 PM
#6

Jag började läsa från första mosebok och framåt på Nyår! Och läser 10 kapitel varje dag! Man lär sig otroligt mycket, och man har fått endel tankar som kanske visar mer på Jesus judiskhet!

En sak som jag har läst och som jag tror även är en Judisk sed, är när Jesus tvättar lärljungarnas fötter. Jesus säger ju sedan: "Förstår ni vad det är jag har gjort med er? Ni kallar mig Mästare och Herre, och det med rätta för det är jag. Om nu jag, som är er Herre och Mästare, har tvättat era fötter, är också ni skyldiga att tvätta varandras fötter."

Så här förklarar Jesus varför vi skall tvätta varandra fötter, men seden att tvätta fötter verkar vara judisk! När man läser 2 mosebok 30:17-21 säger Herren Gud till Mose:

Du skall också göra ett bäcken av koppar med en fotställning av koppar, till tvättning, och ställa den mellan uppenbarelsetältet och altaret och hälla vatten i det. Och Aron och hans söner skall tvätta sina händer och fötter ur det. När de går in i uppenbarelsetältet, skall de tvätta sig med vatten, för att de inte må dö: likaså när de träder fram till altaret för att göra tjänst genom att tända eldsoffer åt Herren. De skall tvätta sina händer och fötter, för att de inte må dö. Och detta skall vara en evig stadga för dem; för honom själv och hans avkomlingar från släkte till släkte.

Och detta förklarar också varför Jesus tvättade deras fötter. På samma sätt som Aron och hans prästsöner måste tvätta sig för att vara rena då de går in i uppenbarelsetältet där vittnesbördet om Guds närhet är, så måste lärljungarna bli rena innan de fick Den helige Anden i sin kropp!  Och att det var därför som Jesus tvättade lärljungarnas fötter, förövrigt var de alla rena förutom Judas Iskariot!

Kom ihåg vad Jesus sade då Petrus ställde frågan: Herre, skall du tvätta mina fötter?  Då sade Jesus: "Om jag inte tvättar dig, har du ingen gemenskap med mig."

Är det bara jag som ser kopplingen? Eller kan jag vara fel ute?

Guds Frid!

Annons:
Woodland
2/5/10, 8:39 PM
#7

Vilken härliga läsvanor ni har!  Glad

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Camillhe
2/6/10, 1:35 PM
#8

Highness; m du går på möte hos adventisterna kan man råka ut för att få fötterna tvättade på en gudstjänstFlört

Det hände mig när jag var där för att skriva om dom.

Highness82
2/6/10, 2:17 PM
#9

#8 hehe okey!:) Ja, jag har ju en känsla över att detta gäller än idag! Vad tror du om detta? Gäller denna sed än idag?

Guds Frid!

OlgaMaria
2/6/10, 9:12 PM
#10

Angående att tvätta varandras fötter… olika former av reningar är vanligt inom judisk sed, men jag vet inte om själva reningen är det som är det väsentliga i den här texten, utan snarare tjänandet.

Jag tror poängen är att Mästaren tvättar sina lärjungars fötter. Även om vi tycker att vi har något att komma med i status så ska vi inte dra oss för att tjäna andra och de som står under oss i ställning.

Jag har varit med om fottvagning som en väldigt stark gest vid ett fåtal tillfällen, men det känns generellt som något som är för långt bort från vår kultur för att införa som allmän sed. Men om en chef t ex kommer med en kopp kaffe och ett uppmuntrande ord till sina anställda kan det vara en stark gest.

Vi får fundera på hur vi kan tjäna varandra och följa Jesu exempel på olika sätt som blir relevanta i vår kultur.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Highness82
2/6/10, 10:12 PM
#11

TheresiaW Jo det kan mycket väl stämma det som du säger!

För Apostlarna nämner väl inget om det fottvättning i breven? Fast iofs. kunde de ha gjort det ändå, även om det inte nämns! Men jag skulle faktiskt vilja ändå, att församlingarna över hela världen började med detta, eftersom det kan vara så att Jesus faktiskt menade det han sade, och om han menade detta, så borde det väl även gälla oss?

Det skulle vara så vackert att se människor som kanske varit föredetta  medelklass eller överklass tvätta fötterna på fattiga och hemlösa. Då hade jag blivit rörd och säkerligen börjat gråta!

Guds Frid!

OlgaMaria
2/6/10, 11:01 PM
#12

Här kan man läsa om fottvagning, och om hur det fortsatt vara en sed inom kristendomen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fottvagning

:)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Highness82
2/6/10, 11:29 PM
#13

Tack Theresia!=)

Jag önskar att denna sed kunde bli som ett sakramente i min församling också!:)  För mig personligen så känns det fel att inte kunna tvätta andras fötter. Det är bland annat detta som jag känner en längtan efter, att jag själv tvättar andras fötter, och på så vis tjänar andra i kärlek, och dessutom följer Jesus undervisning.

Men så länge jag inte gör det, så känns det som att Jesus talar till mig och säger: "en tjänare är inte förmer än sin herre" Och han har ju rätt! Men sålänge jag inte tvättar andras fötter, så är det ju som att jag i mina gärningar lever som om jag trodde att det var så! Och jag vill följa Jesus exempel, eftersom jag vill tjäna honom, han är ju större än mig! Och om Jesus som är Gud tvättade sina lärljungars fötter, vad är det då som säger att jag som en simpel människa kan avstå ifrån detta?

Förstår du hur jag tänker? Tänker jag fel?

Guds Frid!

Annons:
Emmyjane
2/12/10, 7:50 PM
#14

Hej  Alla syskon i Kristus!

Ingen som läst bibeln utifrån segerplanen från livets ord? Har börjat två gånger men misslyckas alltid. Nu har jag en burk med manna som jag läser morgon och kväll. Jag har blivit så beroende att jag saknar det om jag inte läst.

Mvh Emma

OlgaMaria
2/12/10, 10:28 PM
#15

#14 Min man har använt den i typ 10 år…. för honom funkar det bra, men jag själv gillar mycket mer att läsa bibelböckerna i sin helhet. Du kanske inte är så van att läsa hela bibelböcker, men börja med de kortare. Det är så roligt att få hela sammanhanget och inte bara enstaka verser.

Kanske kan du börja med att läsa sammanhanget kring dina mannaverser så du får bättre grepp om vad versen handlar om. :)

Annars om du vill ha en plan att hålla dig till så kan du ju skriva upp alla böcker i Bibeln och läsa en efter en allt eftersom du vill och stryka över den så du håller koll på vad du läst (eller skriv upp vilket kapitel du är på om du vill hoppa till en annan bok ett tag, vissa böcker är traggliga och långa). Tror man läser ut Bibeln på ett år om man läser 5 kap om dagen.

Förslag på spännande böcker i GT: Samuelsböckerna, Rut, Psaltaren, Daniel, Jona, Joel

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Emmyjane
2/12/10, 10:34 PM
#16

Tack #15

Jag har gått många bibelskolor, så jag är inte helt nybörjare.

Jag har ströläst ut efter eget huvud men inte dagligen. Funderar på att börja meditera över mannakortet eller en text per dag.

Camillhe
2/13/10, 3:28 AM
#17

Ester, jag älskar Esters bok:D

Woodland
2/13/10, 3:33 PM
#18

# 14

Jag håller med TheresiaW.

Personligen ställer jag mig  tveksam till att använda mannakorn till daglig bibelläsning.  De är ibland bra som en minnesvers  osv. men bibeln bör läsas mer systematiskt och inte med verser som rycks ut ur sitt sammanhang.  Utryckta verser kan få en helt annan innebörd om man inte tar hänsyn till vad som står före och efter osv.

Men det är klart att om man får en vers och sedan går in och läser hela kapitlet eller t.o.m. boken kan det vara en hjälp.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Emmyjane
2/14/10, 10:04 PM
#19

Nu har jag börjat med uppenbarelseboken, tar ett kapitel om dagen.

Jag läste ur de två biblar och en parafras jag har hemma. Min gamla bibel är en 1981 års översättning, min nya en bibel 2000 och parafrasen är Handbok för livet.

När jag tagit mig genom det får jag se vad som verkar intressantast att fortsätta med kanske Gt.

NaimaG
3/14/10, 6:36 PM
#20

Jag måste ha läst hela bibeln åtminstonde 100ggr om sedan 6 års åldern. Bara när ja konfirmerades drog vi igenom hela bibeln och skolprästen i gymnasiet drog igenom hela bibeln med mig ytterligare en gång. Än idag läser jag bibeln, det går som inte att sluta.

Annons:
Woodland
3/15/10, 12:32 AM
#21

# 19

Bra gjort!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
3/15/10, 12:33 AM
#22

# 20

Glad

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Emmyjane
3/15/10, 9:10 AM
#23

Men jag har fastnat, av lathet.

OlgaMaria
3/15/10, 2:56 PM
#24

Hehe. Heja dig! Ta nya tag! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Emmyjane
3/16/10, 11:43 AM
#25

Ska försöka.

Tack för pepp.

Margareta
5/17/10, 10:41 PM
#26

Nya tag är aldrig för sent!

Det är bara att inse att man alltid kan bli bättre!

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Emmyjane
5/18/10, 7:49 PM
#27

Jag läser ganska konsekent 3 manna kort på kvällen. En med förtryckt bibel ord och två som jag får söka upp själv. Spännande och trevligt tycker jag. Ska kanske börja skriva uoo för var dag vilka jag läst så jag inte fastnar för ofta, men än så länge har jag inte läst samma.

Annons:
Upp till toppen
Annons: