Annons:
Etikettinspiration
Läst 3081 ggr
annie
2009-08-17 09:18

Hur läser man bibeln?

Har försökt läsa bibeln från pärm till pärm men snart givit upp då det känns helt omöjligt. Jag fastnar vid alla släktförklaringar och bröders, bröders, bröder…. Tänker att det måste finnas något system i hur man läser denna bok för jag orkar inte. Jag vill så otroligt gärna för intresset finns men det bara går inte… Hur gör man?

Annons:
Margareta
2009-08-17 23:43
#1

Man behöver helt klart inte börja från början och läsa alla dessa krönikor.

Testa att börja med ett evangelium (Matteus Markus eller Lukas) och fortsätt sen med Apostlagärningarna. Då får du en inblick i vad som ände när Jesus kom till jorden och vad som hände efter hans död och uppståndelse.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

annie
2009-08-18 09:49
#2

# 1 Tackar. Ska göra ett försök igen Glad

OlgaMaria
2009-08-18 12:34
#3

:) Håller med #1 Det viktigaste är att läsa NT.. välj och vraka bland böckerna där.. börja med evangelierna. Sen när du känner dig sugen lite senare på att läsa GT kan du börja med Samuelsböckerna och Psaltaren och kanske Jona eller Ester.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Emmyjane
2010-06-03 01:03
#4

Psaltaren, predikaren och ordspråks boken är väl tre lätta böcker att blädra i, i Gt? Men även jag håller med att Nt är lättare att ta till sig.

bottennapp
2010-06-16 01:14
#5

Annars kan man ju bara slå upp boken på måfå och låta ögonen läsa det som de dras till. Försök inte tvinga fram nåt du inte vill då är det lönlöst. Plocka hellre fram boken när lusten faller på eller något i vardagen gör att du vill söka svaret i boken.

Ske din vilja såsom i himmelen, så ock på jorden, säger man ju. Detta gäller för Gud, men eftersom Gud finns i oss alla gäller denna lag även oss. Det betyder att du skall göra saker, i detta fallet läsa när du själv vill (ske din vilja). Så hur vet man när man verkligen vill? Jo det är andra delen av citatet "såsom i himmelen så ock på jorden". Du vet att du vill läsa och till fullo kan ta till dig den sanna innebörden av budskapen då du har kontakt med den heliga ande samtidigt som du plockar in informationen i kroppen och bearbetar kunskapen….för att det är din sanna vilja. Vissa skulle kanske kalla det inspiration. All annan tid som t.ex läxläsning i ämnen man avskyr är ett evigt tragglande och nötande. Man etsar fast kunskapen med tvång = går emot sin sanna vilja = går emot Gud. Att följa Gud är att följa inspirationen, ha ett jämnt flöde i balans då har man möjlighet att nå höga höjder av kunskap, insikt och visdom inom alla områden. Saker man inte tycker om är alltid svåra att lära eftersom det går emot vad man egentligen vill. Kanske är det nån annans vilja som väger tyngre, t.ex pressen från skolan eller föräldrana om att ha höga betyg. Men det är alltid Din vilja som kommer först, du vet alltid bäst själv när du har direktkontakt med Gud. Det behöver inte vara i Bibelstudier utan kan vara även annat som när din egna inre tillväxt, virkning, målning, simning, poesi, dans etc.

Camillhe
2010-06-16 01:36
#6

_Ske din vilja såsom i himmelen, så ock på jorden, säger man ju. Detta gäller för Gud, men eftersom Gud finns i oss alla gäller denna lag även oss. Det betyder att du skall göra saker, i detta fallet läsa när du själv vill (ske din vilja)._

Ske DIN vilja betyder absolut inte ske "min" vilja. Vi ber att Guds vilja ska ske och vi är INTE Gud. Vår egna vilja är inte alltid förenlig med Guds vilja

Annons:
bottennapp
2010-06-16 02:49
#7

Det är för att du inte ser skillnad i vad äkta vilja och falsk vilja är.

"Ske din vilja" betyder att det är Guds vilja som gäller, eller hur!

Så vad ÄR Guds vilja? Och vad är din vilja?

Din vilja kan vara toppbetyg för att framstå som förmer, bli poppis, få tårta och presenter av mor och far, något att skryta med, bli läkare för att tjäna pengar och köpa det där dyra fina huset. Det är din vilja, den felaktiga viljan, det mänskliga egots vilja. Det finns inget utav gud nånstans i det här alls.

Men om din vilja istället är att få toppbetyg för att komma in på läkarlinjen så att du sedan kan åka ner till Afrika och jobba som läkare utan gränser, med en minimilön, under svåra förhållanden i ett land där du riskerar ditt eget liv för att rädda och hjälpa andra, ja då är det Guds vilja. Det är Guds vilja genom dig = Din SANNA vilja.

Du kan visst följa din vilja och du bör alltid göra det, men då måste du för det första veta vad din sanna vilja är och det vet man inte så länge man lockas utav alla "ormar" som bjuder på äpplen överallt i vårt samhälle. Om du gör något från hjärtat, för att du VILL göra det och det alltid alltid gynnar din nästa i fred och kärlek, hur kan du då säga att det är fel när det är att följa Gud? Vad är Gud för dig undrar jag? För mig är Gud den renaste formen av kärlek och om jag alltid följer kärleken i alla mina val, då följer jag också Guds vilja, för det är det han vill, att vi skall älska.

Två personer kan alltså ha samma mål = Att få toppbetyg. Men det är deras syn på vilja som skiljer dem åt från gott och ont (eller snarare rätt och fel). Den ena göder lögnen (egot, djävulen) och den andra sanningen (kärleken, Gud).

bottennapp
2010-06-16 03:04
#8

Ske DIN vilja betyder absolut inte ske "min" vilja. Vi ber att Guds vilja ska ske och vi är INTE Gud. Vår egna vilja är inte alltid förenlig med Guds vilja.

Du kan skilja Gud från människan, men du skall aldrig skilja människan från Gud! Eftersom Gud bor i varje människa och det gör du genom att säga att din vilja inte betyder min vilja. "Din" och "min" och bara skuggbilder av samma ansikte. Konflikter människor emellan uppstår där två stycken "min vilja" är olika och de är just olika för att de båda har vänt sina ansikten bort från Gud.

Om två personer skall dela på en glass kanske båda vill ha den största biten och sen blir de osams eftersom deras vilja är egoistisk = "min" vilja. Men om båda istället säger att den andra får lov att ta den stora biten biten blir de ju inte osams och följer då "din" vilja. Fast vem får då den största biten? Det är där det inte spelar roll för den som ger bort blir lika glad av att ge som den som får och om den som får skulle gjort likadant så behöver konflikter aldrig uppstå.

Kärlek är det enda som växer ju mer du slösar med den

Upp till toppen
Annons: