Annons:
Läst 2794 ggr
Camillhe
2009-12-10 06:53

Boktips De ondas kloster

Recension:

Omkring år 1200 var Stockholm -"Mälarens lås"-ännu ett obetydligt fiskeläge och en tillfällig marknadsplats, men med växande strategisk betydelse. Detta sedan de andra förbindelserna mellan Östersjön och Mälaren var på väg att täppas till. Nu öppnade sig en möjlighet för kungen att inte bara behärska det enda inloppet utan också att ta upp skatt av sjöfararna. Till detta nybyggarsamhälle anländer tre män västerifrån. De har en vision att skapa en kristen församling, som till skillnad från påvedömet är totalt osjälvisk och där man inte förväntar sig någon som helst belöning för goda gärningar, varken i jordelivet eller livet efter detta. Först efter mer än 800 år kan hela historien berättas. Detta blir möjligt sedan Skeppsholmskyrkan brunnit ner till grunden och platsen kan bli föremål för en arkeologisk utgrävning. Över ett hisnande tidsspann knyts dåtid och nutid ihop i P C Jersilds nya roman.

Läste denna boken för ett tag sedan och det fastnade en del tankegångar. Skriver lite avslöjande längre ner så vill ni läsa den scrolla inte ner och läs resten av det jag skriver.

Ok. De här männen startar ett slags kloster på en ö och flera unga pojkar i olika svåra situationer hamnar där. I början är allt bra och de tjänar Gud och gör goda gärningar, men sen börjar dom grubbla och inser att de måste göra ngt extremt för att försäkra sig om att Gud inte ska se det som att dom gjort goda gärningar för att få komma till himmelen. Så det slutar med att dom på olika sätt torterar dom unga pojkarna till döds för att på så sätt försäkra sig om att pojkarna kommer till himmelen men inte dom själva. Jag tycker boken är läsvärd och även om det är otroligt makabert och deras teologi blir helt snedvriden så får man sig en tankeställare. Är det fler som läst den får ni gärna berätta vad ni tyckte och tänkte. Jag kan inte riktigt sätta ord på vad det var som jag inte kan släppa i tankarna från den här boken.

Annons:
Woodland
2009-12-10 14:10
#1

P C Jersilds nya roman. . .

så berättelsen är Jersilds fantasi eller?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Camillhe
2009-12-10 15:02
#2

ja det är en roman, inte fakta

Internettan
2009-12-11 08:40
#3

Vilken fascinerande intrig, även om det låter fruktansvärt förstås. Jag förstår att du inte kan släppa tanken på den här boken, bara den korta beskrivning som du ger gör att jag känner att jag måste fundera lite på detta. Någonstans kan man undra om man verkligen kan lita på att det man själv gör i godhet verkligen är av godhet. Jag menar - att göra något gott får ju en själv att må bra. Kanske man gör det för att få ut denna känsla för sig själv och inte av verklig omtanke av den andre. Eller för att visa Gud att man är god och får komma till himlen. Om jag plötsligt fick veta att Gud inte fanns och ingen såg vad jag gjorde - skulle jag uppleva det som lika meningsfullt att vara god då? Fast om inte Gud fanns - då skulle det kanske inte spela någon roll vad man än gjorde… på något vis.

Det är också en logisk tanke på ett sätt - att försäkra sig om att vara så osjälvisk att man ser till att andra kommer till himlen men inte en själv. Samtidigt som det är att vara självisk att plåga andra medan man själv slipper bli plågad. Men vad är det för poäng att vara så osjälvisk - om det inte är för att man i slutänden vill komma till himlen? Fast då blir det förstås själviskt, att tänka på vad man själv vill..

Ja, som sagt - jag förstår precis varför du fastnar i detta. :-) Det är som en klurig gåta som man gärna vill ha svaret på.

"Every point of view is a view from a point."

cattan
2010-01-19 12:13
#4

Men Jesus säger att "Du ska älska din nästa såsom dig själv, alltså varken mer eller mindre än "dig själv".

Där finns en tanke om att Han vill att alla Hans barn ska må bra och Gud vill inget hellre än att vi tar emot Honom och liknar Honom, vi är ju skapade till Guds avbild.

En annan bok som är minst lika makaber men på ett mer sofistikerat sätt är "Jerusalem", skriven av Selma Lagerlöf.

Den handlar om en religiös sekt (jag tror att jag skulle benämna den som en sekt), som utgick från byn Nås i Dalarna,

Där närde man en dröm om att komma till Jerusalem, och man tog också båten dit för att komma till Den Heliga staden.

Men vägen dit kantades av orättfärdigt handlande gentemot de medmänniskor som fanns i byn, och gentemot sektmedlemmarna som fick utstå umbäranden, inte kunna umgås med nära och kära, att inte få gifta sig med någon utanför den egna församlingen.

Jag har inte klart för mig om denna sekt någonsin funnits, för den borde i så fall vara utdöd eftersom man inte fick beblanda sig med andra - någon som har fakta?

Camillhe
2010-01-27 02:30
#5

#3 Någonstans vill jag tro att vi har en inre strävan efter att vara "goda" mot varandra oavsett tro. Men om Gud inte fanns så känns det omöjligt att tänka sig hur vi människor skulle vara, blir liksom ett moment 22, Gud skapade oss, utan Gud kan inte vi finnas.

Jag tror att de plågade sig själva rätt rejält också, men minns inte riktigt, ska dock köpa boken för jag vill läsa om den.

Men ja hela tankegången är ganska klurig och det är nog 3-4 år sedan jag läste boken men tankarna poppar upp fortfarande då och då.

Jag vet inte om jag ens gillade boken, den var ganska seg och långrandig, men det var något med den som sagt.

#4 Jag tycker inte boken är "osofistikerad" men det är ju upp till var och en att bilda sig en uppfattning. Jag har aldrig orkat läsa Lagerlöfs böcker men jag har sett filmen Jerusalem.

Ang om den är "sann" eller ej:

Boken är delvis inspirerad av den religiösa grupperingen helgeanerna och deras emigration till staden Jerusalem i Palestina. Selma Lagerlöfs berättelse har gett upphov till Ingmarsspelen som varje sommar uppförs i Nås.

I Jerusalem anslöt sig svenskarna till "The American Colony" som utövade välgörenhet för stadens invånare. The American Colony finns fortfarande kvar men är idag en hotellrörelse.

Saxat från Wikipedia

Upp till toppen
Annons: