Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 2459 ggr
Jojaton
2/8/10, 10:05 PM

Hjälp i vardagen?

Jag har varit "kristen" i hela mitt liv, min pappa är präst och jag har vuxit upp i en kristen familj med allt vad det innebär.

Jag blev inte kristen "själv" förens mitt konfaläger 2008, och har ända sedan dess ä l s k a t att vara på läger - då märker jag så tydligt att "det är här jag hör hemma". Jag blir glad, lycklig och en helt annan person än vad jag är hemma/i skolan. Räcker egentligen med att gå till ungdomsgrupperna jag brukar vara med i, men blir ännu tydligare på läger.

Men, nu till det jag undrar över. Jag började i en ny klass i höstas (gymnasiet) och har inte sagt rakt ut till någon att jag är kristen - jag vågar helt enkelt inte. Det är några stycken, bla några av de jag brukar umgås med, som har en ganska negativ inställning till kristna - vilket är en stor anledning till att jag inte vågar säga något.

Så jag undrar om någon har några tips på böcker, musik, bibelversen - you name it!, som har hjälpt er/någon ni känner att få lite styrka i det här?

Jag blir så svag i min tro under vardagen, och "blommar sedan upp" på läger, på ungdomsgruppenrna och hos mina kristna kompisar.

Johanna - Instagram

Annons:
Highness82
2/9/10, 12:54 AM
#1

Guds Frid!

Oj, jag känner igen mig i detta! Jag personligen är rädd att säga fel saker om de börjar ställa vissa frågor, osv.  Men jag kan berätta vad du kan göra, ett tips från mig utifrån Den heliga Skrift!:)

Jag tror att vi Kristna inte endast skall undervisa i ord, utan också i våra gärningar. Var fridsam mot dina skolkompisar, bär den goda frukten mitt i skolsalen och på skolplatsen!:) Visa i handling att du är en Jesu efterföljare. Dela med dig utav den Glädjen som Herren ger dig. Var Fridsam och visa Kärlek!  Stå upp för dem som mobbas, om någon blir det. Tala med dem som är ensamna. Bjud någon fattig på fika. Det finns mycket som man kan göra egentligen!

Då tror jag att dina skolkompisar till slut kommer se att du är Kristen och kanske till och med ställa frågan om du är det!  Så när man inte vågar tala, får man visa sin tro i gärningar.  Visserligen så tror ju jag att man skall göra båda sakerna, alltså undervisa i både ord och handling!:)  Men detta är nog det bästa tipset jag kan ge dig!

Ett annat mycket bra tips är också att be för frimodighet, att Gud skall lägga orden i din mun om människorna runt omkring dig ställer frågor, osv!:)

Woodland
2/9/10, 8:20 PM
#2

Instämmer med High! Flört

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Jojaton
2/9/10, 9:15 PM
#3

#1-2 Tack så hemskt mycket!

Behöver gärna fler råd och stödGlad

Johanna - Instagram

Highness82
2/9/10, 10:37 PM
#4

Guds Frid!

Jag kan ge dig ett tips på en dokumtärfilm som är väldigt bra att ha sett om man vill försvara den Kristna tron, då man diskuterar med människor som inte tror. Ifall de skulle ställa frågor om Bibeln tillförlitlighet osv.  Den heter "Case for det Christ" och den kan du se på Youtube!  Jag länkar första delen här, sedan kan du se resten av dokumtären på youtube!:)  Jag rekomenderar den verkligen!

Om du känner för att läsa Apologetiska böcker. Apologi betyder försvar, eller försvara! Så rekomenderar jag dig dessa böcker

Fallet Jesus - Lee Strobel, (Den dokumentären som jag rekomenderade är baserad på den här boken - Fallet Jesus.)

Ett brev från en skeptiker - Gregory Boyd!

Kristen på goda grunder - Stefan Gustavsson.

Kan man vara Kristen - CS Lewis

Dem råden kan jag också ge!=)

Jojaton
2/10/10, 6:47 PM
#5

#4 Fallet Jesus har jag hemma någonstans, tror dock pappa har den förtillfället Flört Jag läste några kapitel men tyckte den vara lite svår och framförallt tung. Blev så mycket information på samma gång liksom - även om jag försökte att dela upp det. Men tack för tipsen, ska kolla både på dokumentären och kolla upp böckerna, tack!

Johanna - Instagram

Camillhe
2/10/10, 8:20 PM
#6

Hejsan Joja

Först av allt, pressa dig inte till något, det finns inga "måsten", du ska känna dig bekväm och inte känna tvång att "vittna" för dina vänner.

Jag tror många gånger att man når människor bäst genom att "bara vara" och berätta för sina vänner att man är kristen och sen när dom frågar så svarar man dom.

Finns det ingen kristen grupp på skolan? Brukar finnas på de flesta gymnasie, annars kanske du kan starta en själv med tex bön under en rast en dag i veckan. Skulle det kännas jobbigt att starta en så ring en frikyrka och be dom komma dit och starta en kristen grupp.

Annons:
Jojaton
2/10/10, 8:23 PM
#7

#6 Tack så väldigt mycket för dina ord - hjälper massor!

Vad jag vet finns det ingen kristen skolgrupp, men jag känner ganska många kristna via ungdomsgrupperna, som går i andra klasser på skolan. Vet själv inte om jag skulle orka starta upp en grupp själv just nu, men skulle kunna prata med de andra jag känner - tack för tipset!

Johanna - Instagram

Upp till toppen
Annons: