Annons:
Etikettbibeln
Läst 2678 ggr
Highness82
1/29/10, 8:16 PM

Kristus undervisning och helanden!

Det finns nog ingen människa i Historien som folk har talat så mycket om och som har blivit så analyserad som Jesus Kristus. Det räcker med att söka på Jesus Christ på Google, så har man fått upp 40 000 000 olika sidor som handlar om honom. Det finns hur många böcker som helst om Jesus, där folk analyserar vem han var!

Historiska människor har även blivit världsberömda pga. Jesus. Om det inte hade varit för evangeliet om Jesus så hade vi säkerligen inte känt till varken Pontus Pilatus, Kajafas eller Herodes Den store!

Jag tänker inte gå in på alla dessa hypoteser som finns om Jesus, utan endast om den Jesus som vi kan finna i Evangelierna!

En sak som jag tycker är väldigt intressant då det kommer till Jesus, är när han gör under och mirakel! När Jesus helar sjuka människor så säger han till dem att de inte skall säga detta till någon.

Jag skall ge er några exempel! Matteus 8:1-4 Jesus helar en man som har spetälska. När Jesus hade helat mannen sade han till honom: "Säg inte detta till någon, men gå och visa upp dig för prästen och ge det till offer som Mose har bestämt. Det blir ett vittnesbörd* för dem."

Ett annat exempel är Matteus 9:27-31 där Jesus helar två blinda män. När han hade gett dem synen åter så sade han strängt till männen: "Låt ingen få veta detta." Men de gick därifrån och spred ryktet om honom i hela den trakten.

I Matteus 12:15-21 så berättas det att många följde med Jesus och han botade alla. Men sedan förbjöd han dem strängt att avslöja vem han var, för att det som sagts om honom skulle uppfyllas.

Jag tycker personligen att detta är väldigt intressant, Jesus skrek liksom aldrig ut att han var Israels Messias och Guds son. Istället bad han dem han helade att vara tyst om det och inte berätta om det för någon. Men samtidigt så visade Jesus Israel vem han var, genom att utföra Faderns gärningar. Gärningarna som Jesus utförde i Faderns namn vittnade om vem Jesus var. Jesus säger till och med såhär: "Om jag inte gör min Faders gärningar, skall ni inte tro på mig. Men om jag gör de gärningarna, så tro åtminstone på dem, om ni nu inte kan tro på mig. Då skall ni fatta och förstå att Fadern är i mig och jag i Fadern" Joh 10:37-38

Vilken otrolig undervisning Jesus kom med, då man tänker på detta! Jesus sade alltså. fast med andra ord: Tro inte på mig, om jag inte gör Faderns gärningar. Men om jag gör min Faders gärningar så tro i alla fall på gärningarna, om ni inte kan tro på mig" Många av oss vanliga människor brukar ju säga: "Tro på vad jag säger" Men Jesus sade: "Tro på mina gärningar" Jesus helanden och mirakler var alltså både en sorts undervisning som pekade mot att Jesus var Guds son samtidigt som de var en profetia som gick i uppfyllelse hos Jesaja - då Jesaja profeterade om Den Messianska tiden!

Enligt mig så kan man inte jämföra Jesus med andra profeter, Jesus är så otroligt mycket större, och han är Gud själv, och han kommer aldrig någonsin att sluta fashinera mig!

Hur ser ni andra på Jesus undervisning och helanden? Något som ni vill dela med er utav?

Guds Frid!

Annons:
[Hukanson]
1/31/10, 5:20 AM
#1

Vi dyrkar honom som ett föredöme. Massor av människor har fått förmånen att erhålla healingens nådagåva. I det perspektivet kan man jämföra  sig själv med Jesus på så sätt att man inte alltid blir trodd som person men den helande gärningen talar för sig själv.

Anden kan hela som ett mirakel eller låta livsenergi (chi,prana) tillföras i läkande syfte.

Jag har upplevt och sett hur dopet i vatten levandegör och helar , jag har sett hur handpåläggning renar och stärker. Jag har upplevt det andliga ljuset och den underbara frid som finns däri.

Men Jesu ande är mer än hela och läka, den förenar människor i kärleken och den upplyser människor i sanningen om Jesus och sanningen om tingen såsom de äro.

Jesus är , vägen av liv och sanning, Sions Gud och frälsare.

När Jesus vandrade och talade till folket förstår man att folket inte hade det så lätt. De stod öga mot öga med den man som skulle upphöjas till Gud och Konung över kött och jord. Var de rena nog i sitt samvete att ta emot sin Herre i sitt hjärta?

Jesus gjorde det han måste göra men folket hade kunnat be och fasta och utbett himlens vishet för sig själva att hantera den situation som uppstått. Övergivit sitt politiska romerska ego och låtit bönen visa vägen .

Highness82
1/31/10, 12:39 PM
#2

#1 Hej Hukanson!

Alltså varje gång jag ser namnet Healing, då ryggar jag tillbaka. jag tycker det låter för New Age:igt, Kan du inte säga Helandets nådegåva i fortsättningen? Även om jag vet att Healing betydet Helande! :P

Guds Frid!

[Hukanson]
1/31/10, 5:22 PM
#3

Svenskan är ett litet språk och eftersom healing är ett välkänt begrepp numera i ett språkområde på 1 miljard människor så får vi nog titta litet närmare på varför ordet helande är så viktigt för det svenska språket.

Att hela och läka är ju även en uppgift för mödrarna i Sverige när de sköter om sina barn som ramlat och söndrat sina knän på asfaltstrottoaren. Hela och läka är något varje barn måste växa upp med och skolsköterskan och akuten får hjälpa till. Sedan är det en väckelserörelsetradition att hela den troende till fullständig tillit till den helige andens frälsande kraft och läkande mirakel. Till exempel i Örebro finns det en helare i den traditionen.

Så det är alltså tre andliga tillfrisknandevägar:

dels väckelserörelsens helandemirakel

dels healingrörelsens praktik av andlig medicin

dels vår medfödda förmåga att ge och ta till oss det vi behöver

Tycker du det låter vettigt?

Woodland
1/31/10, 7:38 PM
#4

Hur ser ni andra på Jesus undervisning och helanden? Något som ni vill dela med er utav?

Som jag ser det -

Jesus utförde sina under först och främst som ett bevis på att han var Messias för judarna . Han kom till dem först.  Hedningarna upplevde endast  den kraften i några få fall.

Jag läser också i skriften att Han inte drog sig för att skylta som Messias eller Gud's unika Son.  Gud den Helige Ande helar också idag såsom Han har gjort genom tiderna.

Det har slagit mig att vi lever idag i en tid av medicinska framgånger och upptäckter bortom forna tiders folks fantasier men likväl är fokus inom många kristna rörelser mirakler och helande.  Väldigt lite prat om bot och bättring.

# 1

Vi dyrkar honom som ett föredöme. Massor av människor har fått förmånen att erhålla healingens nådagåva. I det perspektivet kan man jämföra  sig själv med Jesus på så sätt att man inte alltid blir trodd som person men den helande gärningen talar för sig själv.

Anden kan hela som ett mirakel eller låta livsenergi (chi,prana) tillföras i läkande syfte.

Att helande finns inom okulta rörelser är inte att förundra sig över.  Christian Science tänkande har smugit sig in i olika kristna rörelser:  "Mind över matter" eller tankekraftens makt.

"Helande" och "mirakel" bevisar ingenting.

Man skall inte se på gärningen utom på vad som predikas och förkunnas. (Matt 24:11 och 24)  Ett bevis är t. ex. att du Hukanson som är Mormon åberopar helande men är inte en kristen därför att du inte bekänner Jesus Kristus som den andra personen i Treenigheten, osv.  Han är en gud bland många för er.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Highness82
2/1/10, 12:48 AM
#5

Hukanson!

Jo det lät rätt så bra!:)Tack för förklaringen!

Woodland!

Jo, jag håller med dig! Det var ett bevis, men när man tänker på det Woodland så säger det så otroligt mycket mer!:) Enligt Jesus själv så hade Gudsrike nått människorna då Jesus drog ut demonerna med Guds Ande. Antagligen så hänvisas både helanden och uppväckelser från de döda också till detta citat, eftersom det hade med Guds Ande att göra!:)

När Jesus utförde mirakler som tex. att blinda blev seende och lama gående, då pekade hans gärningar mot Jesaja 35 där Jesaja profeterade om den Messianska tiden, där de blinda skulle bli seende och de lama hoppa som hjortar!  Så jag tror att Jesus undervisade både i ord och gärningar, om vem han var!  Och detta är väldigt häftigt med Jesus!

Ta tex. Johannes 10:22-38

"Nu föll tempelinvigningsfesten i Jerusalem. Det var vinter, och Jesus gick omkring i Salomos pelarhall i templet. Då omringade judarna honom och sade:

"Hur länge skall du hålla oss i ovisshet? Om du är Messias*, så säg det öppet."

Jesus svarade:

"Jag har sagt er det, men ni tror det inte. Gärningarna som jag gör i min Faders namn vittnar om mig. Men ni tror inte, därför att ni inte hör till mina får. Mina får lyssnar till min röst, och jag känner dem, och de följer mig. Jag ger dem evigt liv, och de skall aldrig någonsin gå under, och ingen skall rycka dem ur min hand. Vad min Fader har gett mig är större än allt annat, och ingen kan rycka det ur min Faders hand.  Jag och Fadern är ett."

Då tog Judarna på nytt upp stenar för att stena honom. Jesus sade till dem:

"Jag har låtit er se så många goda gärningar som kommer från Fadern. För vilken av dem stenar ni mig?"

Judarna svarade:

"Det är inte för någon god gärning vi stenar dig, utan för att du hädar och gör dig själv till Gud, fast du är människa."

Jesus Sade:

"Står det inte i er lag*: Jag har sagt att ni är gudar? Lagen kallar alltså dem som fick Guds ord för gudar, och skriften kan inte upphävas. Hur kan ni då säga till mig som Fadern har helgat och sänt till världen*, att jag hädar när jag säger: Jag är Guds son.  Om jag inte gör min Faders gärningar, skall ni inte tro på mig. Men om jag gör de gärningarna, så tro åtminstonde på dem, om ni nu inte kan tro på mig. Då skall ni fatta och förstå att Fadern är i mig och jag i Fadern."

Så man kan se här att Jesus undervisade både i ord och gärningar!

Han säger även i Joh 15:22-24

"Om jag inte hade kommit och talat till dem, skulle de vara utan synd. Nu har de ingen ursäkt för sin synd. Den som hatar mig hatar också min Fader. Hade jag inte gjort sådana gärningar bland dem som ingen annan gjort, skulle de vara utan synd. Nu har de sett dem, och de hatar både mig och min fader."

Guds Frid!

Woodland
2/1/10, 8:24 PM
#6

#5

"Det är inte för någon god gärning vi stenar dig, utan för att du hädar och gör dig själv till Gud, fast du är människa."

Härlig vers!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Highness82
2/1/10, 8:48 PM
#7

Woodland - Jag håller med dig!:)  Men då det kommer till verser som bekräftar Jesu gudomlighet, då är fil 2:2-11 prakt exemplet!=)

Jag skall berätta varför! =)

I Filipperbrevet 2:2-5 säger Paulus något väldigt viktigt och intressant. Han säger bland annat att vi skall leva i samma kärlek, eniga i tanke och sinnelag. Vi skall vara Fria från självhävdelse och fåfänga. Vi skall vara ödmjuka och sätta andra högre än oss själva. Vi skall inte bara tänka på vårt eget bästa, utan också på andras. Sedan säger Paulus såhär: “Låt det sinnelag råda hos er som också fanns hos Kristus Jesus.”  Nu talar Paulus om ödmjukhet, och att sätta andra högre än en själv och att man inte skall tänka på sitt eget bästa utan också på andras. Paulus skriver sedan:

han som var till i Guds-skepnad, men icke räknade jämlikheten med Gud såsom ett byte, utan utblottade sig själv, i det han antog tjänare-skepnad, när han kom i människogestalt. Så befanns han i utvärtes måtto vara såsom en människa, och ödmjukade sig och blev lydig intill döden, ja, intill döden på korset.

Ordet för tjänare i Grekiskan är Doulos, och det får vi till slav. Och här finner vi ödmjukheten i sin allra högsta grad. Gud vår Konung, valde att lämna sin härlighet i himlen för att födas till jorden som människa och bli en slav, för att rädda sitt folk och hela mänskligheten.  Han tänkte då inte på sitt eget bästa, utan på vårat bästa. Han satte oss högre än sig själv, genom att födas som människa och bli en tjänare för oss människor - och ge sitt liv till lösen för många.

Han lämnade sin tron, och gjorde sig fattig, för att vi genom honom skulle bli rika. Paulus skriver i 2 korintherbrevet 8:9 såhär:

“Ni känner vår Herre Jesu Kristi stora gåva: han, som var rik, blev fattig för er skull, för att ni skulle bli rika genom hans fattigdom. “

Det är en stor Gud vi har, men innan Kristus blev människa, så fanns han i Guds skepnad, eller som min bibel säger “i Guds gestalt” Så jag tror att Jesus  både var Gud innan sitt människo blivande och att han var Sann Gud och Sann Människa då han levde här på jorden och att han även är framför allt Sann Gud idag men också Sann Människa eftersom han är en Präst till Evig tid efter MelkiSedeks sätt!:) Filipperbrevet 2:2-11 säger så otroligt mycket - och den bevisar verkligen Jesu Kristi Gudomlighet!:)

[Hukanson]
2/1/10, 9:43 PM
#8

#6 Woodland, det är det som är hemligheten med Guds Plan ! Innan Jesus var människorna separerade från Gud och Gud var en väldig och skrämmande Gud. Men i det att Gud kom ner till människorna som Jesus Kristus , att Jesus I sin högsta människoaspekt var ett med Gud så försonades människan med Gud och arbetet med att försona och förena hela mänskligheten tog sin början.

Idag har Herren gjort färdigt sitt arbete för det steget och alla människor är Gud i sitt högsta därför att Jesus Kristus har försonat för oss alla och förenat hela mänskligheten med Gud.

Därmed inte sagt att alla människor är värdiga att betraktas så eller att de vill vara så eller att de är ens aningen medvetna om det.

Men därför att det är gjort kan Planen gå vidare och nästa steg i kan börja som miljoner människor som hoppas på Maitreyas undervisning kommer att utvisa inom kort.

Woodland
2/2/10, 1:27 AM
#9

# 8

Vill du skriva  och förklara för alla som läser vad LDS lär ut om frälsning?  Hur blir ni exalterade?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Hukanson]
2/2/10, 5:38 AM
#10

Ok, jag är inte strikt kyrkotänkande enligt evangeliet. Men vad kan man göra när hjärnan vill tänka och tro för Sanning och Liv ?

Att hjälpa människor till tro på Herren och döpa dem enligt Herrens Lag är fortfarande ett heligt sakrament. Det för människan till det framtida eviga livet med ett band till Herren. Jag vittnar om den sanningen och uppmuntrar de som känner trons kallelse att göra detta. Speciellt i Jesu Kristi egen Kyrka.

Men som medmänniska i skapelsen ser jag att det händer mycket i denna tiden. Jag tror på en ny tidsålder och de profetsior som förutsäger att stora Mästares undervisning kommer att förkunnas nu. Att detta måste vara helt i Jesu Kristi ordning för det finns ingen annan Gud över kött och jord än Fadern/Sonen/HeligAnde.

"En dag när vindarna bär, när vägarna möts, förstår vi varann."

Woodland
2/2/10, 8:31 PM
#11

# 10

Nu är vi "off topic" med tänke på Highness82s fråga.  Har du något emot att vi fortsätter denna konversation i en ny tråd?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Highness82
2/2/10, 8:40 PM
#12

#11 För min skull så gör det inget om ni är OT!:) Vad står LDS för? JDS har jag hört innan men inte LDS!

Woodland
2/2/10, 8:49 PM
#13

# 7

I Filipperbrevet 2:2-5

Att vi blev delaktiga i Guds rike pga Jesu försoningsverk - underbart bortom alla ord.

Jesus skiljer sig från alla anda så kallade räddare/frälsare i och med det att han för oss tog på sig syndens lön och utstod Guds vrede. Det finns också mycket mer man kan säga om vad han gjorde för oss.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Highness82
2/2/10, 9:40 PM
#14

#13 Jag håller med dig!

Jag tror inte riktigt att vi kan förstå vad otroligt stort detta är! Föreställ dig uppenbarelsetältet, I det tältet så låg Förbundsarken. Arken var det synbara vittnesbördet om Guds närvaro. När Salomo byggde Herrens tempel, Så kallades rummet som förbundsarken låg i för "Det allra heligaste" Det var i det rummet (om jag inte har missförstått det helt) som Herrens Ande var i, Herrens närvaro genom Den helige Anden. Detta rummet var så heligt så att endast översteprästen kunde gå in dit en gång om året för att försona Israels Synder.

När Jesus sedan dog, så står det att förhänget i templet brast i två delar.  Kan du förstå vad otroligt stort detta är?  Vi som tror på Israels Gud behöver inte längre gå till templet i Jerusalem för att få kontakt med Gud.  Vi kan få kontakt med Israels Gud genom att tro på Jesus Kristus, Guds son!  Och när vi tror på Jesus och vill följa honom så har vi Den helige Anden i vår kropp!:)  Istället för ett tempel av sten, så är vi Kristna genom Jesus Kristus - Guds tempel - ett Guds tempel av kött och blod! Guds Ande bor i oss! Nu kan vi bo överallt på jorden, och ändå få kontakt med Gud. Vi kan leva nära honom och i gemenskap med honom, utan att befinna oss i templet!

Genom att vi har Kristi Ande i vår kropp, så lever vi nära Gud Fadern! Och genom att vi har Sonens Ande i vår kropp, så får vi heta Guds Barn!

Det är otroligt stort, det Jesus gjorde för oss!

Guds Frid!

Woodland
2/3/10, 1:40 AM
#15

Gud fyller hela universum men har en Fadersrelation till sina egna.

Läste att i den judiska traditionen så uppenbarade sig den Shekinah härligheten  t. ex för Moses vid den brinnande busken, vilade över de som var gudfruktiga när de levde i enhet och studerade Torah och över den stora församling.

Bat Kol* var Guds röst som förklarade vad Gud ville och avbildats som en duva.

Herren har alltid varit med sitt folk och nu bor Han i våra hjärtan genom tron.  De såg framåt till Han som skulle komma och vi ser bakåt till Han som har kommit och skall komma igen!  Glad Glad

* 5 Mos 4:12; Dan. 4:28-32; Upp. 1:10-10

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
2/6/10, 11:57 AM
#16

#4 "Jesus utförde sina under först och främst som ett bevis på att han var Messias för judarna . Han kom till dem först. Hedningarna upplevde endast den kraften i några få fall."

Jag tror att Jesus botade hedningar i NT i fler fall än du kanske lagt märke till.

Jag har inte tid eller ork att redogöra noggrant för detta…. men t ex så var Galileen och området öster om Gennesarets sjö ställen där judar och hedningar bodde tillsammans. Judarna i Israel förkastade dessa områden. Kapernaum låg i Galileen och där gör Jesus många under. Matt 4:40 Jesus går omkring bland städerna i hela Galileen och botar sjuka. Matt 4:23 (I Matt 4:15 omnämns Galileen som hedningarnas Galileen)

I Luk 4:14-30 kritiserar judarna Jesus för att gå till Kapernaum och inte uppträda med samma kraft i Nasaret.

Luk 4:22 Men alla vittnade mot honom* och häpnade över de nådens ord som utgick från hans mun. Och de frågade: "Är inte han Josefs son?"
Luk 4:23 Då sade han till dem: "Utan tvekan kommer ni att vända detta ordspråk mot mig: Läkare, bota dig själv, och säga: Vi har hört allt som hände i Kapernaum. Gör det också här i din hemstad."
Luk 4:24 Och han fortsatte: "Amen* säger jag er: Ingen profet blir erkänd i sin hemstad.
Luk 4:25 Jag säger er sanningen: Det fanns många änkor i Israel på Elias tid, då himlen var tillsluten i tre år och sex månader och det kom en stor hungersnöd över hela landet.
Luk 4:26 Ändå blev inte Elia sänd till någon av dem utan bara till en änka i Sarepta i Sidons land.
Luk 4:27 Och fastän det fanns många spetälska i Israel på profeten Elisas tid, blev ingen av dem renad utan endast Naaman från Syrien."
Luk 4:28 Alla i synagogan blev ursinniga när de hörde detta.
Luk 4:29 De reste sig upp och drev honom ut ur staden och förde honom ända fram till branten av det berg som deras stad var byggd på och ville störta ner honom.

Judarna var ett väldigt patriotiskt folk och de förväntade sig att Messias bara skulle vara deras Messias. Att Jesus gick omkring hos hedningarna och botade dem irriterade dem väldigt mycket, men Jesus påpekar att Elia inte sändes till någon änka i Israel utan till en av hedningarna i Sidons land, och på Elisas tid blev ingen av de spetälska judarna helad utan bara hedningen Naaman. :)

Jesus gärning på jorden innan sin död visade med stor tydlighet att han också var hedningarnas Messias, och i denna berättelse visar han att detta har varit Guds hjärta även tidigare på Elias och Elisas tid. Antagligen var de gärningar som Jesus omtalar här en förhandsvisning av hur Messias skulle vara - han skulle bota även hedningarna.

För apostlarna ramlade inte poletten riktigt ner förrän de såg hur hedningarna tog emot den helige Ande, men Jesus hade redan visat att det inte var skillnad på jude eller hedning när han gick tillsammans med dem i Israel och trakterna där omkring.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Hukanson]
2/7/10, 6:54 AM
#17

Man får ibland intrycket att Jesus gick i ett rent judiskt land och predikade för bara judar men sanningen är ju att hela Israel och även Egypten tillhörde Romarriket. Detta innebar att det var tillåtet att färdas som handelsmän och resenärer och att arbeta för Romarriket varsomhelst. Det blev en blandning av alla möjliga sorters nationaliteter.

Idag är den judiska staten Israel återställd på jorden på sina förfäders berg i det heliga landet som gavs till den rest av Abrahams säd som skulle vara den ledande stammen av Jakobs barn.

Av de övriga stammarna blev de givet att Josefs stam skulle få sitt Sion i Amerka enligt den lära och det förbund som gavs till mänskligheten genom profeten Joseph Smith i New York 1820-talet.

Woodland
2/7/10, 3:23 PM
#18

# 17

Som jag skrev förut:

Vill du skriva  och förklara för alla som läser vad LDS* lär ut om frälsning?  Hur blir ni exalterade?

*Latter Day Saints eller Mormoner

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Hukanson]
2/7/10, 7:20 PM
#19

Denna tråden handlar om Kristi undervisning och helande så vad vore då mer passande än att just svara på din fråga om hur JKK/LDS för till frälsning.

Grunden är Faderns frälsningsplan för hela mänskligheten som manifesteras genom intelligenserna på jorden tex Adam, Enok, Noah, Abraham, Isak, Jakob, Mose och Jeshua uppstigen till himmelen som Jesus därifrån igenkommande som Kristus att frälsa dem som tro på honom till fridsamhet och mildhet i hjärtat genom omvändelsens dop i vatten och konfirmation genom andeutgjutelsens handpåläggning syftande till att mottaga reningens eld och ande samt helig andes gåva till personlig utveckling och verksamhet i kyrkan.

Många människor är idag plågade, stressade, osäkra i sitt samvete. Många människor vet att de beter sig på ett sätt som andra människor inte tycker om. Men de kan inte förändra sig själva.

Att våga tro på den himmelske Faderns barmhärtighet att ta emot plågade människor till sin öppna famn och sakta men säkert transformera dem till frid, ro och glädje igen kallas för att omvända sig.

Att vilja en sådan förändring för sig själv så mycket att man säger "ja" till att leva efter Jesu Kristi lagar, bud och rätter därför att man genom tron på att han verkligen är den levande Gudens Människoson uppenbarad på jorden, Fadern till ära, har den fria viljans makt och myndighet att verka i rättfärdighet.

Läs gärna Moronis tal i Moronis Bok kap 7 .

Citat ur Helamans Bok kap 3 : " Så stor var kyrkans framgång och så många voro de välsignelser som blevo utgjutna över befolkningen att att även högprästerna och lärarna själva förvånade sig övermåttan. Herrens verk hade framgång så att många själar,ja tiotusentals, blevo döpta och förenade med Guds kyrka. Sålunda kunna vi se att Herren är barmhärtig emot alla som med uppriktiga hjärtan åkalla hans heliga namn. Ja sålunda kunna vi se att himmelens port är öppen för alla, ja för alla dem som vilja tro på Jesu Kristi namn, han som är Guds Son. Ja, vi se att alla som önska det kunna hålla fast vid Guds Ord vilket är levande och kraftigt och sönderhugger all djävulens list och alla hans snaror och ränker, samt leder Kristi efterföljare på en trång och smal väg över eländets eviga avgrund, vilken är redo att uppsluka de onda - och för deras själar, ja deras odödliga själar, till Guds högra sida i himmelriket för att sitta ned med Abraham, Isak och Jakob och med alla våra heliga fäder för att aldrig mer gå ut därifrån."

Berättelsen om hur Jesus Kristus kom ned på jorden för att undervisa står skriven i 3 Nephi kapitel 11-30. Där definierar han sin lära i detalj och förklarar skrifterna och profeterna.

Vi har för vana att läsa evangeliet i både NT och MB samt dessutom den mer aktuella Läran&Förbunden. Det är genom tro,hopp och kärlek till Herrens sanning som vi blir exalterade och helade. Men framför allt tror vi att Gud är Lagen om helgelse i Templet vilket är något så väldigt kärleksfullt kraftfullt att det kan jämföras med naturlag.

Vi har för vana att vara allvarliga, men med glädje och tacksamhet. Livet är inte något väckelsemöte utan ett sätt att leva.

Woodland
2/7/10, 7:29 PM
#20

# 19

Berättelsen om hur Jesus Kristus kom ned på jorden för att undervisa står skriven i 3 Nephi kapitel 11-30. Där definierar han sin lära i detalj och förklarar skrifterna och profeterna.

Så, Bibeln räcker inte?

Det är genom tro,hopp och kärlek till Herrens sanning som vi blir exalterade och helade.

Men vad innebär exalterade?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[Hukanson]
2/7/10, 7:57 PM
#21

Skulle tro att exalterad är något man kan bli genom att finna svaret på frågan: Var Fadern bara i Jesus?Kyss

Camillhe
2/8/10, 1:26 AM
#22

Highness, Hukansson är inte kristen utan tillhör LDS dvs mormonerna som inte tror på Jesus enligt Bibeln, därför råder jag dig till att bortse från Hukanssons inlägg då han inte öht diskuterar utifrån Skriften. Vill du veta mer om vad han tror finns det en söt tecknad film i den här tråden:länk inlägg 47

Där du kan se att LDS inte handlar om kristen tro på ngt sätt utan bara utger sig för att vara kristna men skrapar man lite på ytan så ser man vad de verkligen står för.

Highness82
2/8/10, 1:48 AM
#23

#22 Är Hukanson mormon?

Highness82
2/8/10, 1:48 AM
#24

#22 Är Hukanson mormon?

Camillhe
2/8/10, 1:40 PM
Highness82
2/8/10, 2:26 PM
#26

Oj, nu vet jag inte vad som hände. Jag råkade visst posta samma fråga två gånger, det var inte riktigt meningen!

Men Tarmsaft. Hur ser Mormonerna på den undervisning som filmen visade? För de anser sig ju själva vara Kristna men den undervisningen som de har enligt den filmen, är ju långt ifrån Kristen. När jag läser Hukansons inlägg, så tycker jag att de verkar vara väldigt Kristna, men iofs. så har jag inte läst alla hans eller hennes inlägg än!:)

Guds Frid!

Woodland
2/9/10, 12:26 AM
#27

# 21

Skulle tro att exalterad är något man kan bli genom att finna svaret på frågan: Var Fadern bara i Jesus?Kyss

Skulle tro . . men visst ha du ett svar till det eller?  Vad måste ni göra för att få leva med den himmelska Fadern?

Berättelsen om hur Jesus Kristus kom ned på jorden för att undervisa står skriven i 3 Nephi kapitel 11-30. Där definierar han sin lära i detalj och förklarar skrifterna och profeterna.

Så, Bibeln räcker inte?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Camillhe
2/9/10, 12:37 AM
#28

Higness, det där ÄR vad mormoner tror även om de oftast inte vill stå för det öppet utan försöker utåt sett visa en kristen fasad. Nu tycker inte jag den här tråden behöver behandla mormonism, har redan skrivit så mkt om det. Men det blir fel för dig om du diskuterar teologi med en mormon, ungefär som att diskutera teologi med en hindu. 2 helt skilda trosuppfattningar.

citat från ett av Hukanssons inlägg i tråden jag länkade till tidigare:

Men det är i Kristus som vi har fått reda på att Fadern har Skapat precis allting som en människa kan tro , tänka och se med sina ögon - med hjälp av sina medhjälpande gudar . Även Adam den första människa upphöjdes att vara gudaktig över alla andra människor och bära Faderns vilja för sina efterkommande . Noah , Abraham , Isak , Jakob och de tolv Stampatriarkerna har mänsklig gudastatus .

Woodland
2/9/10, 1:14 AM
#29

Hi!

Jag håller med TS.  Glad

Kram!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Hukanson]
2/9/10, 5:10 PM
#30

Tarmsaft jag beklagar att du efter att ha bott i en familj i Utah så här offentligt kallar dem för hinduister.

Annars berömmer du dig av att veta väldigt mycket om LDS och du erkänner att det är en religion, en världsreligion.

Du har dock ett problem som du beskriver :

"Jag anser inte LDS vara en sekt utan snarare en religion. Det enda jag är kritisk till är att LDS-kyrkan kallar sig kristen utan att upplysa människor om hur långt från Bibeln läran står."

"Jag blir dock väldigt intresserad över att du inte är mer inställd på att Jehovas Vittnen är enda sanna vägen, går det att vara medlem där och inte tro det? "

"Ni tror att den gud som finns över den här planeten bara är en bland många och de andra gudarna regerar över andra planeter"

Jag vill ge dig min uppfattning om detta.

Självklart förstår jag din sits som medlem i Jehovas Vittnen. Jag vet hur noggrant församlingen drillas i Bibelkunskap. Men jag är eller har aldrig varit medlem i Jehovas Vittnen dvs döpt i Vakttornet. Däremot har jag många gånger samtalat om Vakna med de som går runt i husen. Det är ju bra för de som har en biblisk tro på Jesus att tro sitt som den sanna vägen. Men den som verkligen tror att Jesus är Gud över kött och jord måste lämna öppet för att Gud hela tiden är verksam och när Amerika skulle koloniseras och göras till en civiliserad kontinent och ett frihetens hem på jorden så var det självklart den levande Guden Herrn som skapade allt detta och till sin hjälp hade han de som kunde organisera en ny och Amerikansk Kristen Kyrka som fick bära hans namn därför att det var så signifikant att detta hände och det som skulle möjliggöra att Israel skulle kunna återställas på jorden. 1840 var det fortfarande Islam och Sultanerna som kontrollerade hela mellanöstern men 1948 lyckades ändå judarna återvända till sitt land efter så många hundratals år av vandrande landsflykt. Och till vilket pris! Två långa svåra Världskrig med hur många MILJONER dödade i våld och köld och svält?

Vi tror att det är Jesus Kristus som är Guds ställföreträdare över kött och jord på den här planeten. Det betyder att det finns medhjälpare på det andliga planet. Medhjälpare till Fadern som är alltings Gud och Skapare, Källan till Allt.

De som skulle kunna uppstiga som gudar till andra planeter är som du nog har läst i det som du kallar "hinduistisk" undervisning, de av kyrkans medlemmar som är värdiga till alla kyrkans välsignelser och därför kan vara Guds Sons ställföreträdare på andra planeter i den andliga världen. Sådan är Läran.

Bibeln är en bra grund till att förstå hur de levde sin helighet för länge sedan. Men varför nöja sig med en teoretisk förståelse när man kan söka sig till de förbund som är en helighet här och nu?

Nog måste du ha upplevt hur högt Bibeln värderas och ofta läses om du bodde i Utah hos en familj. Den är ändå Israels Bok och det är ju Israels Hus allting handlar om.

Woodland
2/9/10, 8:16 PM
#31

Tarmsaft - Jehovahs Vittne?????   Förvånad

lol

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Highness82
2/9/10, 8:21 PM
#32

Guds Frid!

Hukanson, Tarmsaft är inte medlem i vakttornets organisation. Tarmsaft tror på treenigheten, och det gör ju inte vittnena! Kyss

[Hukanson]
2/9/10, 11:24 PM
#33

Tarmsaft skriver dock så i tråden Mormon Bok. Men ok , så enligt uppgift är alltså Tarmsaft en typ svensk traditionalist? Vi kanske får besked av Tarmsaft själv.

Camillhe
2/10/10, 12:00 AM
#34

Haha, du får nog läsa det inlägget du läste igen, du gör utdrag ur vad jag skrev till azatro som från att ha varit mormon nu är JV (förlåt om jag stavar hans nick fel)

Jag är kristen och inte medlem i någon församling MEN jag är kristen och har BIBELN som grund, jag tror på treenigheten. Dock har jag skrivit ganska mycket papers under min tid som doktorand i teologi/religionsbeteendevetenskap om sekter, kulter och samfund.

Jag kallar inte mornoner hinduer, jag brukar kalla mormoner för  … mormonerTungan ute eller LDSare. Men LDS tro är LIKA långt från kristen tro som hindusim är. Och det kan du aldrig argumentera bort.

Jag skulle respektera dig och andra mormoner så oändligt mycket mer om ni inte låtsades dela den kristna tron med oss kristna. Om ni stod upp för de väsentliga sakerna som skiljer er helt från den kristna tron.

Annons:
[Hukanson]
2/10/10, 12:13 PM
#35

Visst skulle vi kunna lämna er bakom oss och gå framåt i förväg men vi har ju en moralisk skyldighet att omfatta er tro på Jesus Kristus hur intellektuell och teoretisk er tro än är.

Cool

Woodland
2/10/10, 12:18 PM
#36

# 35

Jag ser vissa likheter mellan Smith's teorier och Ron Hubbards Scientologi.  Och mycket likheter mellan Smiths lärar och läran runt de gamla grekiska gudarna.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: