Annons:
Etikettbibeln
Läst 2157 ggr
Highness82
2010-02-22 07:12

Lukas 14:33

Hur tror ni att Jesus menade här?

"Så är det alltså: Ingen av er kan vara min lärljunge om han inte avstår från allt han äger."

Annons:
OlgaMaria
2010-02-22 15:47
#1

Jag tror att för vissa så blir detta otroligt verkligt och konkret. De måste verkligen välja mellan Jesus och allt annat de äger och har - som i filmklippet du la upp till exempel.

Och för (oss) andra så måste vi också vara beredda att lämna allt om det behövs för att vi ska kunna vara trogna mot Jesus eller för att göra hans vilja. Men Paulus uppmuntrar oss också att själva se till vår försörjning så att vi inte belastar andra.

Jesus säger ju - om du har två mantlar och din broder ingen så ge den ena till honom, inte att vi ska ge båda våra mantlar (här handlar det om att fylla en annans behov, men i en annan situation måste vi vara beredda att avstå också det sista vi äger).

Handlar det om att välja mellan Jesus och allt jag äger, ja, då väljer jag Jesus…

men rent praktiskt i det liv jag lever nu så tänker jag mer på det Jesus sa om mantlarna t ex och det Paulus sa om att inte ligga andra till last. Jag vill verkligen få vårt liv att gå runt ekonomiskt utan att vi behöver ligga andra till last, och utav det vi får ger vi tionde, och utöver det vill vi vara generösa när människor har behov, och utöver det vill vi fråga Gud hur vi ska hantera resten. Jag vill inte lägga pengar på lyx om jag inte har frågat Gud först och fått frid över det. Jag vill så långt som det är möjligt inte stå i skuld.

Jag tror att det är en jätteviktig fråga för människor i vårt typ av samhälle hur vi hanterar vår ekonomi och ägande. Jag vill inte att ekonomin ska innebära stress, skuld, lyx eller begär. Vi är ett rikt land men ändå är ekonomin problematisk för väldigt många och det är lätt att hamna i olika fällor.

Jag ser också mitt förhållande till pengar och ägande som en ständig övning i att bli mer och mer fri från själviskhet och begär. Jag behöver öva mig i detta om jag ska kunna vara beredd att avstå även min grundläggande ekonomiska trygghet om det skulle behövas för att stå upp för Jesus.

Jesus säger ju också att det är svårare för en rik att komma in i himmelriket än det är för en kamel att komma igenom ett nålsöga.

Jag känner verkligen att ju mindre pengar man har desto lättare är det att unna sig själv bara det nödvändigaste och vara generös med resten. När man får mer pengar får man också mer begär som uppehåller en.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Highness82
2010-02-22 17:52
#2

Tack Theresia för ditt fina svar!  Jag skall begrunda detta i mitt hjärta!:)

Guds Frid!

Camillhe
2010-05-24 00:43
#3

Vad tror du själv Highness?

Upp till toppen
Annons: