Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2142 ggr
[ElisabethYL]
2/10/10, 11:48 AM

Förlåtelse..?

Skulle vara intressant att läsa om hur ni ser på förlåtelse med Herren… Kan man bli förlåten allt, eller finns det något man inte kan bli förlåten för?

Vad är förlåtelse för er?

Jag tror på Herren och tvivlar inte, men just förlåtelse är ett ord som jag funderat en hel del kring..

Annons:
Highness82
2/10/10, 1:34 PM
#1

Guds Frid!

Ja man kan få förlåtelse för nästan allt, men en sak kan inte få förlåtelse för, och det är om man hädar Den helige Ande!

Camillhe
2/10/10, 3:13 PM
#2

#1 Och vad är att häda Anden?

Ts: Förlåtelse är Jesus. Grunden i hela den kristna tron. Vi behöver inte längre offra djur, utföra riter för att kunna komma inför Gud utan vi behöver bara ångra oss och göra vårt bästa.

Vi kan bli förlåtna för allt, även om jag personligen har otroligt svårt att förstå hur en pedofil eller mördare kan bli förlåten, men genom Jesus blir vi förlåtna om vi ber om det.

När vi fått förlåtelse för våra synder finns de inte längre kvar, de är borta, glömda, strukna.

Highness82
2/10/10, 3:27 PM
#3

#2 Jag är osäker, därför att många säger olika saker, men detta var ju något som Jesus sade om Fariseerna då dem menade på att Jesus hade drivit ut demonerna med Beelsebul i Matt 12:22-37

Men jag är osäker, vad tror du själv?  Vi kanske borde ta en studie i detta, eftersom det verkar vara väldigt allvarligt?

Guds Frid!

Woodland
2/10/10, 3:57 PM
#4

Kan man bli förlåten allt, eller finns det något man inte kan bli förlåten för?

Skriften säger:

"All synd och hädelse skall människorna få förlåtelse för, men hädelse mot Anden skall inte förlåtas. Den som säger något mot Människosonen skall få förlåtelse. Men den som talar mot den helige Ande skall inte få förlåtelse…" (Matt 12:31-32)

"Allt skall förlåtas människorna, deras synder och hädelser, hur de än hädar. Men den som hädar den helige Ande får aldrig någonsin förlåtelse utan är skyldig till evig synd" (Mark 3:28-29)

Denna synd kan inte en sann kristen begå därför att de är födda av Gud, förlåten och har evigt liv.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Camillhe
2/10/10, 8:15 PM
#5

Precis som Woodland skriver så tror inte jag heller att vi kan häda Anden, jag tror inte att det är enkelt gjort för någon, oavsett om de är kristna eller ej.

Exakt vad som menas med att häda Anden det vet vi inte, jag har läst massor av spekulationer men Bibeln förklarar det inte.

Jojaton
2/10/10, 8:24 PM
#6

#5 Hade varit intressant om du kunde dela några spekulationer!

Johanna - Instagram

Annons:
Camillhe
2/10/10, 8:42 PM
#7

Nej eftersom jag själv inte tror att någon av spekulationerna stämmer, vill jag inte "dela" dom. Men googla på "att häda den helige ande" så hittar du massor, googlar du på engelska hittar du ännu mer:)

Jojaton
2/10/10, 8:54 PM
#8

#7 Aha okej Flört Men tack ändå!

Johanna - Instagram

Highness82
2/10/10, 9:30 PM
#9

Tarmsaft!

Jag har för mig att du och jag hade denna diskussion för något år sedan! Om jag kommer ihåg rätt - Kommer du ihåg vad vi kom fram till?  Mitt minne sviktar!

Guds Frid!

Camillhe
2/10/10, 10:00 PM
#10

Nej jag minns faktiskt inte, men minns att vi pratade om det i telefon, tror inte vi kom fram till ngt annat än vad som redan står i tråden:)

Highness82
2/10/10, 10:27 PM
#11

#10 okey!:) Ja så kanske det var! Minnet är bra med kort!:P

Mona22
2/11/10, 12:20 PM
#12

Jag tror att man kan få förlåtelse men då måste man uppriktigt ångra sig och försöka att inte göra samma sak igen.

inisklo
2/25/10, 5:59 PM
#13

Glad…# 12 sån uppfatning har jag också…men tänker mycke …så som jag förlåter andra så förlåter Herren också mig…eller hur tolkas Fader vår…osv

Annons:
Woodland
2/26/10, 2:35 PM
#14

Håller med T.S. att det är inte så bra att spekulera i detta men det hindrar inte att vi ser till sammanhanget och jag tycker att Hi var korrekt i

# 3 var ju något som Jesus sade om Fariseerna då dem menade på att Jesus hade drivit ut demonerna med Beelsebul i Matt 12:22-37

Jamför Luk 11:14 - 54   och särskilt 37 -52.

Anden upprepar samma i Stefanos tal i Apg 7. och särskilt

51Ni hedningar, ni är alltid lika stolta och lär er aldrig något. Ni gör jämt motstånd mot den helige Ande. Era förfäder gjorde det, och ni gör det också.

52Säg mig namnet på en enda profet som era förfäder inte förföljde! De dödade till och med dem som förutsa den rättfärdiges ankomst - den Messias som ni förrådde och mördade.

53Ja, ni trampade också medvetet på Guds lagar, fastän ni tog emot dem ur änglarnas händer.

Måttet var rågat så att säga . . . .

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: