Annons:
Etikettkyrkan
Läst 4767 ggr
bluemary
3/27/10, 2:54 PM

Är sjukdom ett straff ?

Nu så kom min sista fråga för idag, ska inte tjata
meraGlad.

Jag har sedan 20 år tillbaka kronisk värk,fibromyalgi,
och en svår ryggskada.
Även min man är sjuk efter 3 hjärninfarkter.

Det har funnits stunder då jag känt att detta är Guds
straff, men jag gör det inte längre.

Men det ska visst finnas religioner som gör det.

Hur ser ni på det hela ?

Annons:
BattleBitch
3/27/10, 3:33 PM
#1

Så klart att det inte är Gud straff. "Tid och oförutsedd händelse" drabbar oss alla, tyvärr.

Dock kommer den tiden då Gud skall ta bort allt elände, alla sjukdonnar, allt lidande och döden och skapa ett paradis här på jorden Skrattande

**Psalm *37:10-11* Bara en liten tid till, och den ondskefulle är inte mer; du skall se dig om efter hans plats, och han är inte där. 11 Men de ödmjuka skall ta jorden i besittning och få njuta av stor frid.**

Psalm37:28-29** Ty Jehova älskar rättvisa, han överger inte sina lojala. Till oöverskådlig tid skall de bevaras, men de ondskefullas avkomma skall utrotas. 29 De rättfärdiga skall ta jorden i besittning, de skall bo för evigt på den.**

bluemary
3/27/10, 3:48 PM
#2

Inte vill jag tro att det är ett straff. Har kontakt med oerhört
fina människor som inte skulle göra en fluga förnär men de är
ändå hårt drabbade. Så nog undrar man ibland varför ???

BattleBitch
3/27/10, 3:54 PM
#3

Predikaren 9:11 förklarar det väldigt bra, tycker jag.

"Jag vände tillbaka och såg under solen att de snabba inte vinner loppet och att de väldiga inte vinner striden; inte heller har de visa födan eller de förståndiga rikedomen eller de som har kunskap ynnesten; ty allt beror på tid och oförutsedd händelse"

Woodland
3/27/10, 5:52 PM
#4

# 2

Har du läst om Guds folks olika livsöden och villkor i Hebréerbrevet 11?

När det gäller sjukdom så finns svagheter bl.a. i DNA och går i arv, miljöaspekter osv.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Camillhe
3/27/10, 6:02 PM
#5

Nej det är inte ett straff.

bluemary
3/27/10, 7:11 PM
#6

Nu ser jag det inte som ett straff.

Det sägs ju att man blir sjuk för att ta lärdom av det hela
men jag upplever tvärtom.

När jag mår dåligt så blir det ingenting gjort, orkar inte ens
svara i telefon.
Men när jag mår bättre så är det så mycket jag vill, men de
stunderna är ju inte alltför ofta.

Så hur man ska kunna lära sig något av detta har jag lite
svårt att förstå. …….

Som jag skrivit förut, måste ta med vad jag hittar i mina
böcker så blir kan jag förklara lite bättre….Skäms

Annons:
BattleBitch
3/27/10, 7:16 PM
#7

Vem har sagt att sjukdom är till för att vi måste lära oss något? Det låter ju HEMSKT!!

Gud vill att vi ska vara friska Skrattande

bluemary
3/27/10, 7:28 PM
#8

Jag känner att jag börjar ge upp……

Allt jag skriver ifrågasätts och jag måste förklara hela tiden,
det är som om precis allt är fel.
Det känns att det är så här i nästan allt jag skriver,,,,,,,,,

Camillhe
3/27/10, 7:33 PM
#9

Jag vet inte varför människor blir sjuka, varför Gud tillåter det. Jag tror absolut inte att det är ett straff för att vi har syndat personligen, men pga att världen ser ut som den gör, blir vi sjuka.

Min mamma är döende i cancer. Jag har hatat Gud pga det. Hon var så ung när hon fick den. Varför tillät Gud det?

Det finns inga enkla svar. Jag kan se att det har trots allt hemskt kommit goda saker ur hennes sjukdom. Hon har förändrats som person, vår relation har förbättrats enormt. Men jag hade självklart hellre önskat att hon inte var sjuk. Så jag tror att vi lär oss och utvecklas även i hemska situationer. Men jag tror inte att de hemska sakerna händer FÖR att vi ska lära oss.

BattleBitch
3/27/10, 7:37 PM
#10

#8

Men man måste väl kunna förklara hur man tänker, hur man tror… Att påstå att sjukdommar är till för att vi skall lära oss saker tycker jag låter som en hemsk sak…

Det är vad jag tycker!

bluemary
3/27/10, 7:43 PM
#11

Ja, ja.
Jag ska få tycka vad jag villl. Men allt jag skriver ifrågasätts.
Hela tiden.

Jag är ledsen Tarmsaft och BattleBitch men jag tackar nog
för mig.

Ni fullständigt "äter upp mig". Vad jag än skriver.

tack för mig.

Camillhe
3/27/10, 7:47 PM
#12

ok hejdå

EDIT: Jag blir verkligen besviken och tycker det du säger är väldigt orättvist. Du vill föra diskussioner och har startat massor av trådar, men blir upprörd för att du inte får medhåll.

Har någon sagt till dig, du får inte tycka si eller så? Har ngn försökt tvinga dig till att ändra uppfattning?

Nej istället har vi lagt massa tid på att prata med dig, uttryckt vår syn på saker.

Så är det på forum, man diskuterar utifrån det man själv tror/tycker, har kunskap om.

BattleBitch
3/27/10, 7:52 PM
#13

#11

Synd att du känner så, är absolut inte min mening Rynkar på näsan

Tanken är att man här ska kunna få vädra sina tankar och åsikter, ta upp bibliska ämnen och visa sin tacksamhet över vad Jesus har gjort för oss .. Han gav sitt liv för oss ALLA… Vi kan alla få evigt liv!! Skrattande

Annons:
OlgaMaria
3/27/10, 8:15 PM
#14

Hej hallå….

Vi kan inte komma ifrån att sjukdom IBLAND är ett straff från Gud i Bibeln.

Vi kan inte komma ifrån att sjukdom IBLAND beskrivs som en konsekvens av olydnad och synd i Bibeln.

Vi kan inte komma ifrån att Bibeln tydligt säger att Jesus tagit våra sjukdomar på sig och att det i himlen inte kommer finnas några sjukdomar.

Vi kan inte komma ifrån att Jesus botade enormt många sjuka i Bibeln och att hans efterföljare också gjorde det i hans namn.

Jag gillar inte när personer som inte VET påstår att specifika sjukdomar beror på dittan och dattan. Men jag gillar heller inte när man helt blundar för dessa bitar i Bibeln men kan man inte hantera det, för sig själv eller för andra, är det kanske bättre att man gör det. Men ibland känns det som människor låser in Gud i en liten box för man klarar inte av om han skulle vara större än så. Jag är själv allvarligt sjuk och vet vad det är att vänta på Gud och undra om han ska gripa in.

Jesus sa om en blind man att han var sjuk för att Guds härlighet skulle uppenbaras på honom… men så sa han inte om alla. Jag tror att sjukdomar kan ha olika orsaker, men en gemensam grundorsak som är den minsta gemensamma nämnaren för alla sjukdomar är att den här världen är fallen och att vi inte lever i perfekt harmoni med Gud. Då kommer sjukdomar, naturkatastrofer, fattigdom, svält m.m. som ett brev på posten. Alla människor har syndat och gått miste om härligheten från Gud så alla har skuld i detta, men för den som vill ta emot Jesus finns en biljett till en bättre värld. :)

Det viktigaste är heller inte att bli frisk. Det viktigaste är att få komma till honom som ger oss ett evigt friskt liv, efter detta, som är fullt av olika plågor.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
3/27/10, 9:00 PM
#15

#14

Hur har kommit fram till att Gud straffar med sjukdom? Förvånad

OlgaMaria
3/27/10, 9:08 PM
#16

Plågorna i Egypten på Mose tid är väl ett litet exempel bland många andra.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
3/27/10, 9:15 PM
#17

1 Krön 21:9 Och HERREN talade till Davids siare Gad och sade:
1 Krön 21:10 "Gå och säg till David: Så säger HERREN: Tre ting förelägger jag dig. Välj ett av dem, som jag skall göra mot dig."
1 Krön 21:11 Då gick Gad in till David och sade till honom: "Så säger HERREN:
1 Krön 21:12 Välj vilket du vill: antingen hungersnöd i tre år eller förödelse i tre månader genom dina motståndare utan att du kan komma undan dina fienders svärd, eller HERRENS svärd med pest i landet under tre dagar då HERRENS ängel sprider fördärv inom hela Israels område. Bestäm nu vilket svar jag skall ge honom som har sänt mig."
1 Krön 21:13 David svarade Gad: "Jag är i stor vånda. Men låt mig falla i HERRENS hand, för hans barmhärtighet är mycket stor. I människors hand vill jag inte falla."
1 Krön 21:14 HERREN sände då pest i Israel, så att 70.000 personer av Israel dog.

Känner mig jättecharmig som postar såna här trevliga verser…. ;-)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
3/28/10, 3:12 AM
#18

# 6

Du kanske är känslig p.g.a. att du inte mår bra eller har ont?  Det kräver mycket energi att bära på smärta.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

BattleBitch
3/28/10, 1:24 PM
#19

Ja dom exemplena finns ju .. men nu pratar vi sjukdommar som att bryta benet, förkyldning, cancer och andra sjukdommar. Det har Gud inget att göra med.

Predikaren 9:11 Jag vände tillbaka och såg under solen att de snabba inte vinner loppet och att de väldiga inte vinner striden; inte heller har de visa födan eller de förståndiga rikedomen eller de som har kunskap ynnesten; ty allt beror på tid och oförutsedd händelse.

Job visste ju redan då att Gud inte straffade med sjukdom, men Satan ville få honom att tro det så att han skulle överge Jehova. Men han övergav adrig Gud, för att han visste att han inte straffar med ont! Glad

Camillhe
3/28/10, 5:43 PM
#20

Ja Gud straffade i Gamla Testamentet. Men predikar Jesus att Gud straffar med sjukdom etc?

Min uppfattning är att Gud inte straffar oss nu eftersom Jesus dog för våra synder och eftersom vi kan få förlåtelse genom Honom. Jag tror att sjukdomar och krämpor beror på miljö, gener, osv. Inte att Gud straffat en person för att den gjort "fel" med sjukdom.

Annons:
bluemary
3/28/10, 6:58 PM
#21

Hej igen ! Jag är här och läser era diskussioner men väntar med
att skriva tills jag har lite mer "kött på benen":
Skickar många varma hälsningar till er allihopa !Glad

OlgaMaria
3/28/10, 7:10 PM
#22

1 Kor 11:26 Ty så ofta ni äter detta bröd och dricker av denna bägare, förkunnar ni Herrens död till dess han kommer.
1 Kor 11:27 Den som därför äter brödet eller dricker Herrens bägare på ett ovärdigt sätt, han syndar mot Herrens kropp och blod.
1 Kor 11:28 Var och en skall pröva sig själv och så äta av brödet och dricka av bägaren.
1 Kor 11:29 Ty den som äter och dricker utan att urskilja Herrens kropp, han äter och dricker en dom över sig.
1 Kor 11:30 Därför finns det många svaga och sjuka bland er, och ganska många är insomnade. 1 Kor 11:31 Om vi gick till rätta med oss själva, skulle vi inte bli dömda.
1 Kor 11:32 Men när vi döms fostras vi av Herren, för att vi inte skall bli fördömda tillsammans med världen.
1 Kor 11:33 Därför, mina bröder, när ni samlas för att äta, så vänta på varandra.
1 Kor 11:34 Om någon är hungrig skall han äta hemma, så att sammankomsten inte blir till en dom för er. Allt det andra skall jag ge er föreskrifter om när jag kommer.

Jag tänker också på Ananias och Safira som dog därför att de ljög mot den helige Ande. (Apg 4) Jag kan inte tänka mig att det var något annat än Guds kraft som dödade dem, eller att Gud inte tillät att de dog.

Jesus predikar allmänt om dom och lön på ett sätt att man inte kan utesluta att det är en allmän princip även om man oftast tänker att det handlar om slutet på det här livet.

Jesus säger väl inte heller någonstans att sjukdomar aldrig är ett straff, men han säger att han tagit dem på sig och att han kan bota.

Vår Gud är sådan, Fadern står för rättvisan och att dom är oundviklig. Jesus är vår medlare som tar vårt straff på sig så att vi ska få leva. Vill inte förmedla en hemsk syn av Fadern genom detta, men detta är en del av Gud - han är helig och rättvis, men han är också god, därför sände han sin son till oss.

Jag vill inte argumentera för att vissa sjukdomar beror på synd. Jag tror t ex inte att min hjärtsjukdom beror på synd. Jag vill bara nyansera diskussionen lite.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
3/28/10, 7:19 PM
#23

#22

Det fetstilta är andlig sjukdom. Så med tanke på inlägg 19 så förstår vi att Gud aldrig skulle straffa oss med sjukdom!

Woodland
3/28/10, 7:43 PM
#24

# 22

Håller med dig.

Rent generellt kan man säga:  Guds dom är ett uttryck av Hans kärlek; Han dömer fortlöpande de som lever och skall döma alla.

Ingenting händer ett Gudsbarn utan att Herren vet om det.  Gud är suverän.

Luk 12:7 Han har räknat hårstråna på era huvuden! Var inte rädda för ni är mycket mer värdefulla för honom än en hel flock sparvar.

Matt 10:30 Till och med vartenda hårstrå på era huvuden är räknade.

Är sjukdom tuktan, dom eller prövning?  Det vet kanske bara Gud om Han inte upplyser den som upplever lidande.  Ta t.ex. Job som i NT anses som ett ypperligt exempel på tålamod i prövning.Han ansåg sig vara oskyldig och hans vänner trodde han var en dold skurk.  Men när Job konfronterades i Guds egna korsförhör erkände han sig som totalt syndfull.  Gud helade honom och sedan fick han offra för sina vännerers synder.

Lidandets mysterium är stort.  Alla klara sig inte helskinnade (Heb 11).

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
3/28/10, 8:29 PM
#25

#23 Hur vet du att det är andlig sjukdom som avses? Ordet som används för sjuk är detsamma som används i t ex Matt 14:14. Och dömer Gud oss så att vi drabbas av andlig sjukdom isåfall?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
3/28/10, 9:19 PM
#26

#25

Tror du att "insomnade" var bokstavligt att dom sov?

Näe, vers 31 & 32 visar att det handlar om andligheten.

Om vi andligt har blivit sjuka, andligt har somnat in så kommer Gud att gå till doms med oss om vi inte gör något själva som vers 31 visar att vi kan göra, och då rädda våra bokstavliga liv.

OlgaMaria
3/28/10, 9:32 PM
#27

#26 Jag tror att insomnade betyder att de hade dött.

Samma ord används t ex här:

Matt 27:52 gravarna öppnades, och många heliga som hade insomnat fick liv i sina kroppar.

Jag tror att dessa varken sov andligt eller bokstavligt utan att de var döda.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
BattleBitch
3/28/10, 9:34 PM
#28
#27

Tycker det är så fult när du försöker lura människor att synd är ett straff från Gud. Skrikandes

Precis som Satan försökte att lura Job att det var Gud som straffade honom.

OlgaMaria
3/28/10, 9:48 PM
#29

#28 Jag har väl aldrig sagt att synd är ett straff från Gud? Däremot har jag med hjälp av Bibeln visat att sjukdom och död kan vara ett straff från Gud men jag har aldrig påstått att det är så i alla olika fall. Jag försöker inte lura någon, jag visar bara vad Bibeln säger. Du är välkommen att komma med sakliga invändningar.

Om du hävdar att 1 Kor 11 beskriver andlig sjukdom anser jag att du behöver ha en rimlig förklaring till det. Dessutom undrade jag om du då anser att andlig sjukdom är ett straff från Gud, för det blir ju kontentan av bibelversen isåfall.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
3/28/10, 10:09 PM
#30

#29

Det står ju svart på vitt, så jag vet inte hur jag ska förklara deet mera än… läs vad som står! Skrattande

Woodland
3/28/10, 10:25 PM
#31

# 29

Ser ni nu att jag ensam är Gud? Jag dödar, och jag ger liv. Jag sårar och jag helar. Ingen kommer undan min hand.

5 Mos 32:39

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Mona22
3/28/10, 11:18 PM
#32

Jag tror absolut inte sjukdom är ett straff från Gud! Min pappa som dog i torsdags älskade Gud över allt annat. Det var det viktigaste i hans liv. Min pappa blev jättesjuk i cancer för 6 år sen och har haft hemska plågor särskilt i slutet av hans liv och ändå trodde han inte att han blev straffad för något , han var säker på sin uppståndelse ända till slutet.

Att Gud skulle straffa honom tror jag inte!!

OlgaMaria
3/28/10, 11:40 PM
#33

Hej Mona. Det är underbart att höra att din pappa älskade Gud så mycket! Förstår att det måste vara en jättejobbig tid…

Jag tror inte att all sjukdom är straff från Gud, men det jag vill komma fram till är att det är svårt att säga att sjukdom aldrig någonsin kan vara ett straff från Gud och samtidigt vara trogen Bibeln. Jag gillar helt enkelt inte när man stänger in Gud i ett hörn och säger så och så kan han inte göra, för han är Gud och han är god och han vet alltid vad som är bäst.

Vi ska inte ha vår trygghet i att vi förstår allt om Gud, utan i att vi är hans barn och vi kan lita på honom.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
3/29/10, 12:02 AM
#34

Det är väl skillnaden .. visst att han kan.. Gud kan allt.

Men han gör inte, det har vi hans ord på!!

Annons:
Woodland
3/29/10, 1:18 AM
#35

# 33

Jag tror inte att all sjukdom är straff från Gud, men det jag vill komma fram till är att det är svårt att säga att sjukdom aldrig någonsin kan vara ett straff från Gud och samtidigt vara trogen Bibeln.

Jag anser att du är helt korrekt i detta.  Gud har inte alltid uppenbarat orsakerna eller planerna i  vad Han tillåter.  Det är där tron kommer in.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Camillhe
3/29/10, 7:02 AM
#36

Angående dina verser Theresia som du lyfter fram så handlar dom om hur man istället för att ta nattvarden som ett sakramente, gjorde det till en fest. Och deras handling var som ett hån mot Jesus lidande. Istället för att dela brödet och dricka vinet och använda det som en påminnelse om att Jesus utgjöt sitt blod för oss så drack man sig fulla och åt mängder av mat.

Paulus var jude, en omvänd farisee' och det ska man också ha i åtanke när man läser det han skriver.

Om man för ett dåligt leverne, dvs dricker för mycket alkohol, äter för mycket mat, mm blir man sjuk och svag inte sant?

Men ja det står att det är Herrens dom, och det är säkerligen inte så förenklat som jag har gjort det.

Mona: Jag är övertygad om att din pappa inte blev sjuk och dog pga att han syndat och jag tror inte att någon här tror det heller. Han är hos Jesus nu och har det bra och lider inte mer. Nu lider ni som älskade honom istället. Jag tänker på dig och din pappas familj och vänner och ber att ni runt omkring ska få styrka att orka med. Jesus är nära er och finns där för er!

Edit: halva mitt inlägg försvann för iFokus strulade "timeout expired"Gråter

OlgaMaria
3/29/10, 3:47 PM
#37

#36 Jo, jag förstår bakgrunden, men jag tycker nog också att det blir lite förenklat om det skulle vara så att de blev sjuka, svaga och dog bara pga att de åt och drack för mycket i samband med nattvarden. Efter hur Paulus resonerar låter det som att de blivit sjuka pga de syndat i samband med måltiden. Tycker jag.

Hur tänker du angående Ananias och Safira i Apg 4?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
3/30/10, 6:12 PM
#38

#37

Gud kommer ju att göra med alla syndare som med Ananias och Safira i harmageddon så det ser jag helt naturligt.

Nu tycker jag ändå att vi talar om sjukdom, genetiska fel och påverkan från miljön osv… Att Gud skulle påverka det kan jag inte alls instämma med.

[marion69]
4/8/10, 9:16 PM
#39

Vad jag har förstått det som, så kan det finnas arvssynd som i sin tur kan orsaka sjukdomar? Jag menar t ex dom 7 dödssynderna som kan leda till döden. Men i och med att man tar emot Jesus i sitt liv, så blir man ju också befriad från arvssynd.

Men Gud använder ofta sjukdomar, händelser i livet, till att forma en människa till att göra guds vilja. Jag har själv varit med om mycket tragiska saker i livet, men jag har förstått nu att Gud hade en mening med att jag var tvungen att gå igenom saker, för att växa i min uppgift.

Camillhe
4/8/10, 9:37 PM
#40

De sju dödssynderna är en romersk katolsk lära som är grundat på tradition snarare än Bibeln. I katolska kyrkan har synd olika grader, men det tror inte vi protestanter på eftersom Gud enligt Bibeln inte graderar synd.

Syndens lön är döden står det i Bibeln. Dvs ALL synd. Och därför sände Gud Jesus för att vi genom nåd kan få evigt liv.

Arvssynd är ngt annat. Arvssynden handlar om att Adam och Eva bröt närheten till Gud genom att äta den förbjudna frukten. Och därmed kom separationen mellan Gud och människa in i världen, aka arvssynden.

Vi har ärvt den på så sätt att världen inte lever i gemenskap med Gud, om Adam och Eva inte hade syndat mot Gud hade inte heller sjukdomar och död funnits.

[marion69]
4/8/10, 9:49 PM
#41

#40 aha, du menar så med arvssynden. Tack för svar.

Då kanske jag sa fel, jag menar att jag hört att synd kan gå i arv i familjer i flera generationer. Det som många skulle kalla en förbannelse och kan orsaka…ja sjukdomar i släkt.. kaos.. otur.. . Talar bibeln om det?

Angående 7 dödssynderna så visste jag inte att det var baserat på katolsk lära. Men jag kan tänka mig att dom synderna även i verkligheten kan leda till döden,,

såsom frosseri av mat= övervikt, diabetes, hjärtinfarkt.

Högmod kan göra att man förargar någon så pass att man blir ihjälslagen, mördad.

ja och så vidare…

Annons:
Camillhe
4/8/10, 9:56 PM
#42

En son skall inte bära sin fars missgärning, och en far skall inte bära sin sons missgärning. Den rättfärdiges rättfärdighet skall vara hans egen, och den ogudaktiges ogudaktighet skall vara hans egen. Hes. 18:20

Var och en av oss skall alltså avlägga räkenskap inför Gud. Rom. 14:12

Man ärver inte synder, man kan drabbas av sjukdomar och defekter pga gener, absolut men inte pga att förfäder har syndat utan för att synden kom in i världen.

Visst kan de synder som katoliker kallar 7 dödssynder leda till döden genom "naturliga orsaker" men det är viktigt att betona att det inte är Gud's straff utan går man ut mitt i gatan framför en bil som kör i 110, är risken stor att man blir dödad. Dvs ens handling leder till död. Men man dör inte som ett straff från Gud.

[marion69]
4/8/10, 10:07 PM
#43

#42 Ja, så klart genom naturliga orsaker.Glad Det är sällan Gud dödar med en övernaturlig blixt idag (som straff) och om han gjorde det så har även blixten sina naturliga orsaker.Tungan ute

Det är som du säger; via ens egna handlingar. Man drar en dom över sig själv.

Tack för svaret på "ärva synder". Jag har mkt att lära ang bibeln.

Jag tror på en högst vetenskaplig Gud, alltså det som människan kallar evolution, kallar jag Guds skapelse. Jag tror inte att Gud skapade jorden på 6 dagar. "En dag är som tusen år och tusen år som en dag".

Det finns ju släkten som fått genetiska fel som förs vidare, och ingen kan nog svara på det, men kanske Gud sett till att vissa släkten har fått dessa genetiska fel.

Det är bara jag som bollar lite med mina tankar och funderingar.

"Man ärver inte synder, man kan drabbas av sjukdomar och defekter pga gener, absolut men inte pga att förfäder har syndat utan för att synden kom in i världen."

Men är inte synd orsak till mycket lidande i världen? Även sjukdomar?

Nu vill jag inte debattera, utan bara reflektera lite och så undrar jag hur ni tänker över det hela.

Camillhe
4/8/10, 10:16 PM
#44

Jo synden är ju orsak till allt det, eftersom det inte fanns sjukdom och död innan Adam och Eva åt av den förbjudna frukten.

Jag tror de flesta kristna tror på mikroevolution men sällan på makroevolution. Skrev om det i en annan tråd. tror det var Är allt i Bibeln sant?

Personligen tror jag inte att Gud sett till att vissa släkter fått genetiska sjukdomar. Eftersom Bibeln tydligt säger att vi inte ärver synd utan var och en av oss får stå till svars för vår egen synd.

Jag tycker debatter är bra och nyttiga, jag tror att det ofta är genom just debatter alla deltagare lär sig ngt nytt, funderar i nya banor osv:)

Woodland
4/9/10, 8:13 PM
#45

Jag tycker debatter är bra och nyttiga, jag tror att det ofta är genom just debatter alla deltagare lär sig ngt nytt, funderar i nya banor osv:)

Tycker jag med!  Glad

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: