Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2024 ggr
Jojaton
3/20/10, 9:15 PM

Bönesvar?

Jag har tänkt på denna fråga ett tag, men inte kommit fram till något vettigt själv, så tänkte börja fråga "rundor" nu.

Det är ju inte bara vi kristna som får bönesvar och ser mirakel. Vi tror ju att det är Gud som gör detta, men om han nu är den enda guden och alla andra gudar inom andra religioner är påhittade, hur kan då de få bönesvar? 
Har lite svårt att tro att vår Gud skulle låta ett knä läka om en hindu bad någon av sina gudar om det, men vad skulle det annars vara?

Vad tror ni om detta? Vet att det finns folk som inte är kristna här inne, och ser gärna att ni svarar på frågan också Glad

Johanna - Instagram

Annons:
Camillhe
3/20/10, 11:48 PM
#1

Jag tycker det är ett svårt ämne. Har funderat ganska mycket över det själv, och aldrig riktigt kommit fram till exakt vad jag tror, men här är några av mina funderingar:

Gud älskar oss alla, inte bara de som tror på Honom och Han kanske helar människor ibland oavsett tro, just pga sin kärlek till dom.

Många av de mirakel och helanden (även inom kyrkor) är nog inte alltid från Gud, Bibeln talar ju om att även djävulen ska utföra mirakel och helanden för att förvilla och att vi inte ska låta oss luras.

En del "bönesvar" är nog egentligen inte bönesvar utan mest en slump. "jag är muslim/hindu/whatever och ber om en god skörd nästa år, och får det". Visst tackar säkert personen sin gud för skörden men beror den goda skörden på att personen ifråga bad?

Sen vet vi inte allt som rör sig inom andra människor, vilken relation dom har till Gud, eller vad som ska hända dom i framtiden. Kanske en hindus knä som blev helat kommer att glorifiera rätt Gud i slutänden?

Många ggr när det sker helanden så är det inte riktigt så utan istället ngn slags masspsykos. Var på Nyhem för några år sedan och plötsligt under ett möte hade en massa människor fått guldfyllningar i tänderna, wow liksom. Fast sen visade det sig att det hade dom inte alls tyvärr. Jag tror inte att de människorna medvetet ville luras, ljuga eller liknande, jag tror bara att de längtade så starkt efter att bli berörda av Gud att ngt hände och väldigt många andra drogs med just för att de längtade så mycket.

Bara lite olika tankar, och jag är inte helt övertygad om ngt (mer än att en del beror på att satan försöker förvilla oss), jag anser tex att Benny Hinn predikar en total villolära, men en nära vän blev helad från cancer på en av hans gudstjänster. Min vän var kristen då och hade sökt Gud hela sitt liv. Varför valde Gud att hela honom på Hinns möte? (Teologiskt sett predikar Hinn en totalt annan lära än kristen tro).

Jojaton
3/20/10, 11:51 PM
#2

#1 Tack för dina svar och funderingar - mycket intressant att läsa! :)

Johanna - Instagram

Jojaton
3/22/10, 6:37 PM
#3

Ingen annan som har en tanke?

Johanna - Instagram

Camillhe
3/22/10, 8:44 PM
#4

Vad är DINA funderingar, vad tror du?:P

BattleBitch
3/23/10, 10:38 AM
#5

Bibeln talar ju om att det finns Gudar och andar osv, men att det bara finns en sann Gud, Jehova som vi skall tillbe. Han förbjuder ju tillbedjan av andra Gudar.

De andra Gudarna och andrana har säkert krafter som kan göra både det ena och det andra… Bibeln säger ju så här i  Matteus 7:21 Inte var och en som säger till mig: 'Herre, Herre', skall komma in i himlarnas kungarike, utan den som gör min himmelske Faders vilja. Många skall säga till mig på den dagen: 'Herre, Herre, profeterade vi inte i ditt namn och drev ut demoner i ditt namn och utförde många kraftgärningar i ditt namn?'  Och likväl skall jag då bekänna för dem: Jag har aldrig känt er! Gå bort ifrån mig, ni som utövar laglöshet

Så nog kan det hända en hel del, men inte kommer det ifrån bibelns Gud Jehova, tror jag.

Jojaton
3/23/10, 8:25 PM
#6

#4 Just nu har jag inga speciellt bra funderingar själv, men jag läsar svaren och funderar :)

#5 Tack för dina tankar! Men, "de andra Gudarna"? Både jag och du tror väl att det endast finns en gud, eller?

Johanna - Instagram

Annons:
BattleBitch
3/23/10, 9:04 PM
#7

#6

Jag tänker på att det på många ställen talas om gudar och avgudar .. och Satan kan vi ju även läsa om och hans demoner. Så med andra ord, jag tror att det finnd mycket som vi människor inte vet om Glad

Woodland
3/23/10, 11:58 PM
#8

Jojaton -

Har lite svårt att tro att vår Gud skulle låta ett knä läka om en hindu bad någon av sina gudar om det, men vad skulle det annars vara?

I och med att ingenting händer utanför Guds kontroll så tycker jag du har rätt i din slutsats.  Detta sker med Guds tillåtelse men är inte Hans vilja av dekret.

Det är inte så att det finns två viljor hos Gud - för i slutändan är det bara en vilja - Guds.  T.ex. vet vi att Gud har utfört under efter Hans behag genom tiderna.  Vi vet att Jesus utförde under för att bevisa Hans särställning som Guds unika Son, som den andra Personen i Gudomen och den smörjde frälsaren.

Likväl när judarna ville ha fler under sade Han att ett trolös släkte söker efter tecken.  Det verkar som en motsägelse men är en del av Guds plan.

Vi har verser i skriften som uttalar att Gud vill att "alla" skall bli frälsta.  Vi vet också från skriften att Gud inte kommer att frälsa alla, utan Fadern drar genom den H.A. till Frälsaren den han utvalt i Kristus innan världens grund var lagd. (John 6:35 -42)

Vi vet också från skriften att Gud förblindar och låter folk fortgå i synd och villfarelse.  Böner till avgudar och under sker i demonisk villfarelse. Ingendera frälser, som vi kan se från Abraham's ord i Luk 16 till den rika mannen - Lyssna de icke till Moses och profeterna, så skola de icke heller låta övertyga sig, om någon uppstår från de döda.

Många lägger idag tyngdpunkten på under. Om bara Gud gjorde under skulle folk tro - men tron är en gåva som Gud ger och under frälser inte.  Glad

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: