Annons:
Etikettkyrkan
Läst 3316 ggr
Woodland
3/29/10, 3:17 PM

NDU o.s.v.

STEVO inlägg # 141

#140

Jag är varken forskare inom neurovetenskap, psykiatri eller parapsykologi. Men jag kan förstås spekulera, och från min begränsade horisont ter det sig som att vårt medvetande är knutet till kroppen och är inte någon egen, självständig entitet. Hjärnan är fantastiskt bra på att lura oss på olika sätt. Det finns det otaliga exempel på. Ta bara det enkla exemplet att vi inte uppfattar den blinda fläcken.

Jag antar t.ex. att du underkänner tolkningarna från dem som haft spirituella upplevelser eller nära döden-upplevelser där de menar att de blivit övertygade om att just deras icke-kristna trosuppfattning blivit bekräftad? Eller har jag fel i det antagandet?

Men ja, jag förhåller mig skeptisk till mycket. Det betyder inte att jag bär på orubbliga övertygelser. Jag kan ha fullständigt fel.

mvh
Stevo

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Woodland
3/29/10, 3:21 PM
#1

Stevo skrev:
Hjärnan är fantastiskt bra på att lura oss på olika sätt. Det finns det otaliga exempel på. Ta bara det enkla exemplet att vi inte uppfattar den blinda fläcken.

Svar:

Oj ja!  Vad  hjärnan kan lura oss!  Håller helt med dig i detta.  Ditt resonemang är inte så långsökt. . . jag kan förstå att man  förklarar saker på det viset och det verkar logiskt.  Fast det finns bekräftade vittnesbörd från läkare att hjärndöda patienter har upplevt medvetenhet fast att de har varit kliniskt hjärndöda.

Dr. Michael Sabom skrev om Pam Reynolds upplevelser .  Hon var hjärndöd under ett operativt ingrepp.  Fast hjärnan var “död” kom hon tillbaka med ett väldigt klart minne, detaljerade beskrivningar och ordning i berättelsen osv.  - ergo medvetenhet efter den kliniska döden.

Stevo skrev:  Jag antar t.ex. att du underkänner tolkningarna från dem som haft spirituella upplevelser eller nära döden-upplevelser där de menar att de blivit övertygade om att just deras icke-kristna trosuppfattning blivit bekräftad? Eller har jag fel i det antagandet?

Nej,  du har rätt.    Som du skrev – våra hjärnor kan lura oss som t.ex. under hypnos så vad jag upplever är viktigt för mig men kan inte vara grunden till  den andliga verkligheten som gäller alla.

Min ståndpunkt är att själva upplevelsen kan inte vara grunden för tron.  Och med min inställning kan jag inte acceptera en ljusgestalt som räddar alla och bara utstrålar kärlek mot alla bortsett från syndarens frälsning i Jesus Kristus.    Allt jag upplever eller håller för sant på det andliga planet måste stämma  med bibeln vars frälsningslära är av yttersta vikt  oavsett om gestalten upplevs vara Gud Fader, Herren Jesus Kristus, apostel, avlidna släktningar eller änglar. .  Paulus varnar i brevet till Galatierna kap 1 v.8   Men om någon vore det och vi själva eller en ängel från himmelen, förkunnar evangelium i strid mot vad vi har förkunnat för er, så var han förbannad.*

Fastän jag tror på en medvetenhet efter döden så ställer jag mig också frågande - Är det så att en medveten/undermedveten värdegrund spelas upp efter döden och upplevs som den slutgiltiga sanningen?  Så på ett sätt är du inte ensam i  din skepsis för jag ställer mig också frågande till källan av dessa människors upplevelser.

Faktum är att jag kan tänka mig att NDU kan helt enkelt vara en förvillelse från Satan därför att de i sin helhet gör Kristus försoningsdöd överflödig.

MVH

* Det är därför vi försvarar kristendomens ståndpunkt gällande  Treenigheten och Jesu natur .

141

Hjärnan är fantastiskt bra på att lura oss på olika sätt. Det finns det otaliga exempel på. Ta bara det enkla exemplet att vi inte uppfattar den blinda fläcken.

Oj ja!  Vad  hjärnan kan lura oss!  Håller helt med dig i detta.  Ditt resonemang är inte så långsökt. . . jag kan förstå att man  förklarar saker på det viset och det verkar logiskt.  Fast det finns bekräftade vittnesbörd från läkare att hjärndöda patienter har upplevt medvetenhet fast att de har varit kliniskt hjärndöda.  Dr. Michael Sabom skrev om Pam Reynolds upplevelser .  Hon var hjärndöd under ett operativt ingrepp.  Fast hjärnan var “död” kom hon tillbaka med ett väldigt klart minne, detaljerade beskrivningar och ordning i berättelsen osv.  - ergo medvetenhet efter den kliniska döden.

Jag antar t.ex. att du underkänner tolkningarna från dem som haft spirituella upplevelser eller nära döden-upplevelser där de menar att de blivit övertygade om att just deras icke-kristna trosuppfattning blivit bekräftad? Eller har jag fel i det antagandet?

Nej,  du har rätt.    Som du skrev – våra hjärnor kan lura oss som t.ex. under hypnos så vad jag upplever är viktigt för mig men kan inte vara grunden till  den andliga verkligheten som gäller alla.

Min ståndpunkt är att själva upplevelsen kan inte vara grunden för tron.  Och med min inställning kan jag inte acceptera en ljusgestalt som räddar alla och bara utstrålar kärlek mot alla bortsett från syndarens frälsning i Jesus Kristus.    Allt jag upplever eller håller för sant på det andliga planet måste stämma  med bibeln vars frälsningslära är av yttersta vikt  oavsett om gestalten upplevs vara Gud Fader, Herren Jesus Kristus, apostel, avlidna släktningar eller änglar. .  Paulus varnar i brevet till Galatierna kap 1 v.8   Men om någon vore det och vi själva eller en ängel från himmelen, förkunnar evangelium i strid mot vad vi har förkunnat för er, så var han förbannad.*

Fastän jag tror på en medvetenhet efter döden så ställer jag mig också frågande - Är det så att en medveten/undermedveten värdegrund spelas upp efter döden och upplevs som den slutgiltiga sanningen? Så på ett sätt är du inte ensam i  din skepsis för jag ställer mig också frågande till källan av dessa människors upplevelser.

Faktum är att jag kan tänka mig att NDU kan helt enkelt vara en förvillelse från Satan därför att de i sin helhet gör Kristus försoningsdöd överflödig.

MVH

* Det är därför vi försvarar kristendomens ståndpunkt gällande  Treenigheten och Jesu natur .

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Stevo
4/12/10, 5:22 PM
#2
Woodland
4/13/10, 12:48 AM
#3

# 2

Det var intressant men det verker så som van Lommel inte är så imponerad och hans citat visar en hel del ödmjukhet.*

En nära bekant till mig "dog" flera gånger pga hjärtstillestånd och kunde tala om för läkarna vad de sade i detalj medan de arbetade på att återuppliva honom.  Han var över operationsbordet och såg och hörde alltihopa. Detta hände flera gånger.

Min svägerska (sjuksköterska)  arbetade på en canceravdelning i ett stort barnsjukhus och berättade att barnen ofta såg andra barn runt sin säng, ibland väntade de flera dagar innan döden inträffade.  Patienten uppfattade att de var där att hämta dem och barnet var inte rädd för döden utan skulle bara iväg med dessa barn och leka.

Jag har tänkt lite mera på detta ämne (som troende) och funderar över om möjligheten i att människans uppfattning av "dödstidpunkt" inte behöver vara densamma som Guds.  Om människan bedömer hjärtstillestånd eller hjärndöden som döden kan Gud har en annan bestämmelse -  därigenom finns en människa i ett gränsland men tas inte till evigheten för att inte återvända.

MVH

*"But they have not found a cause - merely an association. I think this is something that will remain one of the great mysteries of mankind. The tools scientists have are simply not sufficient to explain it."

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: