Annons:
Etikettjesus
Läst 5496 ggr
Asfaltsblomma
4/9/10, 3:20 PM

Jesus i Getsemane

I Matteus 26-36 står beskrivet om vad som händer i Getsemane, innan Jesus tas till fånga inför korsdöden. Det står också beskrivet i Markus 14:32 och framåt. Vi läser det: Så kom de till ett ställe som heter Getsemane, och han sa till lärjungarna: "Sitt kvar här, medan jag ber." Men han tog med sig Petrus, Jakob och Johannes. Bävan och ångest kom över honom, och han sa till dem: "Min själ är bedrövad ända till döds. Stanna här och vaka." Han gick lite längre bort, föll ner på marken och bad att få slippa denna stund, om det var möjligt. Han sa: "Abba! Fader! För dig är allting möjligt. Ta denna bägare från mig. Men inte som jag vill, utan som du vill." När han kom tillbaka fann han att de sov, och han sa till Petrus: "Simon, sover du? Orkade du inte hålla dig vaken en enda timme? Vaka, och be att ni inte utsätts för prövning. Anden vill, men kroppen är svag." Så gick han bort igen och bad med samma ord. När han kom tillbaka fann han igen att de sov; de kunde inte hålla ögonen öppna, och de visste inte vad de skulle svara. För tredje gången kom han tillbaka, och då sade han: "Ja, ni sover och vilar er! Det räcker nu. Stunden är inne, Människosonen skall överlämnas i syndarnas händer. Stig upp, låt oss gå. Här kommer han som skall förråda mig."

Personligen tycker jag att det ägnas alldeles för lite tid och undervisning om denna stund i Getsemane. Man riktar endast blicken mot korset. Ja, självklart är det där Jesus dog och i och med det blev försoningen mellan Gud och människan uppfylld. Men jag känner själv att det finns så mycket att tänka på och prata om när det gäller den stunden då Jesus var i Getsemane örtagård. Han visste så väl vad som väntade honom, hur han skulle få lida och dö under mycket brutala omständigheter. Han förstod också att det lidande han nu skulle få utstå var ett lidande värre än man kan tänka i de värsta mardrömmar. Han skulle ju ta hela världens, genom tidernas synd, skuld och sjukdomar på sig. Allt skulle han få bära. Ensam. Han tog ju med sig några av lärjungarna in i Getsemane, men de andra stannade kvar i utkanten och skulle vaka medan Jesus talade med sin Fader. De somnade gång efter gång, och orkade inte med att stötta sin Herre i hans svåra kamp. Det står inte att Jesu böjde sig ner stilla och småpratade med Gud. Det står att han föll ner på marken och ropade på Gud: ABBA! Fader! Vad man kanske inte tänker på är att: Här är Jesus 100% människa. Här var Gud tvungen att ta sin hand ifrån sin älskade son. Gud kan inte vara i närheten av synden, och här blev Jesus ett med hela världens skuld. Här var Jesus helt ensam!! Hans egna lärjungar förrådde honom och förnekade honom och han gick t o m utan faderns närhet från Getsemane mot en mycket plågsam död. Det som också fångar mig med Getsemane är den svåra ångesten som drabbade honom. I Lukas 22:44 står det att han av sin ångest svettades blod. I vers 43 står: "En ängel från himlen visade sig för honom och gav honom kraft." Eftersom jag själv periodvis har plågats av ångest av olika slag, panikångest och existensiell ångest, så vet jag att den typen av smärta är långt svårare än fysiska smärtor. När vi talar om Jesu lidande innan döden på korset så pratar vi mest om den svåra fysiska misshandeln han fick genomgå. Personligen tror jag att den inre, själsliga smärta han blev pålagd i Getsemane långt överskrider den fysiska smärtan innan själva korsfästelsen. Det är naturligtvis bara mina tankar. Men tänker jag på hur oerhört svårt det är att som vanlig människa drabbas av svår ångest och inte få någon lindring, jämfört med att få kroppen sönderslagen så tror jag att den inre smärtan är svårast. Och det var där han blev ensam, totalt ensam och övergiven, av alla, och fick dessutom bära hela världens svårigheter genom tiderna på sina axlar. Oskyldig var han. Ren som ett litet nyfött barn. Med allt detta i åtanke, låt oss sluta kräva saker av Honom, att Han ska ge oss det och det, göra det och det för oss. Vi får be i ömjukhet om hjälp och ledning i livets olika situationer, och Han finns där för oss. Men låt oss börja se på Honom som person, vad han redan gjort för oss, låt oss se det och tacka Honom för att han gett oss livet, ett evigt liv. Låt oss släppa koncentrationen på alla välsignelser och mirakler han kan utföra. Jag tror de kommer mer naturligt när vi närmar oss Jesus för den han är inte för vad han kan göra för dig.

Allt gott till oss alla idag Med Guds kärlek i Jesu namn. Amen

Annons:
Camillhe
4/9/10, 4:51 PM
#1

Här är Jesus 100% människa. Här var Gud tvungen att ta sin hand ifrån sin älskade son. Gud kan inte vara i närheten av synden, och här blev Jesus ett med hela världens skuld. Här var Jesus helt ensam!!

När blev han 100% bara människa och när blev han sen 100% Gud och människa igen enligt din uppfattning?

Asfaltsblomma
4/9/10, 5:05 PM
#2

Han har hela tiden varit 100% människa och samtidigt 100% Gud. När det blev dags för hans död, stunden i Getsemane, när Gud, Fadern lade på honom hela världens synd och skuld, från den stunden bröts kontakten mellan fader och sonen för att Fadern inte kunde vra nära synden. Men detta förklarade jag i min text ovan.Har du ytterligare funderingar får du nog vända dig till en teolog.

Mvh

Mia

Camillhe
4/9/10, 5:19 PM
#3

Nja jag är själv teolog, men kan verkligen inte allting, jag är inte intresserad av vad en annan teolog skulle säga, jag undrade över ditt resonemang.:)

Woodland
4/10/10, 2:59 AM
#4

Mia,

Du skriver mycket vackert i stycket här ovanför och jag förstår  att detta med Getsemane är något du har funderat mycket över.   Det kan vara så att din egna upplevda ångest har förstärkt denna episod i Jesu liv mer än för vi som inte har haft sådana stunder.

Jag håller helt med dig när du skrev: Låt oss släppa koncentrationen på alla välsignelser och mirakler han kan utföra.

# 2

När det blev dags för hans död, stunden i Getsemane, när Gud, Fadern lade på honom hela världens synd och skuld, från den stunden bröts kontakten mellan fader och sonen för att Fadern inte kunde vra nära synden.

På samma gång så tror inte jag att Fadern eller Anden övergav Jesus och lämnade Honom helt såsom du skrev.  Komma ihåg att en ängel styrkte Honom och det skulle inte en ängel göra annars.  Jag tror aldrig att kontakten bröts heller därför att Han alltid gjorde sin Faders vilja.  Däremot har jag läst att Fadern tittade bort (så att säga) när Jesus ropade på Honom från korset.  Jesus var renare än ett nyfött barn för Han avlades av den Helig Ande utan synd.  Ett människobarn föds under arvsynden.

Gud i sitt väsen kan inte dela sig.  Det är tre personer i en Gud och som du skrev är Jesus till 100% både Gud och människa.  Jag kan inte erinra mig att jag har läst någonstans att kontakten bröts i Getsemane.

Jag håller också med dig om att bära världens synd inför Fadern var en plåga vi inte kan förstå.

MVH

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Asfaltsblomma
4/15/10, 6:02 PM
#5

#4 Tack för dina tankar :). Kanske jag valt lite fel ord. Självklart förstår jag också att inte Gud ÖVERGAV Jesus på det sättet, men det jag menar är att Jesus inte från den stunden kunde ha ett "samtal" med sin fader, som du skriver, att Gud var tvungen att "titta bort", så tror ju jag att Han var tvungen att göra det ända från Getsemanestunden eftersom det var där den sista vandringen mot korset började. Jag vet också att Gud sände en ängel för att styrka Jesus i den fruktansvärda situationen han var i. Det är underbart att läsa det, och självklart bevisar det att Gud hade uppsikt över sin älskade som då med, men att han då inte kunde hjälpa Jesus på annat sätt än just att sända styrka till honom genom en ängel. Jag ser ingen motsättning alls i det du säger gentemot det jag skriver .

Visst är det så att Getsemane blir extra starkt för mig och de md mig som vet vad stark ångest är, man kan ju tänka sig in i det på ett lättare sätt kanske, men hur mycket ångest vi människor än kan ha burit är det ju INGENTING jämfört med det Jesus fick uppleva dessa timmar. Tack för ditt inlägg :).

Kram

Mia

Upp till toppen
Annons: