Annons:
Etikettkyrkan
Läst 3031 ggr
bluemary
3/26/10, 7:14 PM

Dömer Gud ?

Skrev just ett svar om detta men vill gärna fråga
er alla om ni tror att Gud dömer, dödar o s v som man
kan läsa i Bibeln.

För min del så tror jag väl aldrig att Gud Fader skulle
göra så mot sina barn. Jag tror att allt som står i Bibeln
om Guds straff o s v bara var ren skrämselpropaganda
när människorna skrev texten till Bibeln.

För mig är Gud Fader ren Kärlek. Inget annatGlad

Annons:
BattleBitch
3/27/10, 12:41 AM
#1

Jag tror att det som står i bibeln är sant.

Gud kommer att döma i Harmageddon, alla som har gjort gott till liv och alla som har gjort ont till död. Precis som bibeln säger.

Woodland
3/27/10, 2:15 PM
#2

Blue Mary,

Jag tycker att det är jättebra att du har kommit hit.  Ställ dina frågor och förhoppningsvis kan du bilda dig en bättre uppfattning om vad kristendomen står för.  Ingen är fullärd men vi kan hjälpa varandra ändå.  Det är inte säkert att våra svar blir lättsmälta men fundera över det vi skriver (t.ex. Tarmsaft, Theresia och jag) och kom igen med dina funderingar.  Glad

Vad är Guds kärlek?

Enligt den kristna läran är det så här -

Gud är suverän.  Han är inte skyldig människorna någonting.  Vi står i en obetalbar skuld till Honom.  Vi förtjänar Hans dom därför att från morgon till kväll är våra hjärtan fyllda av uppror mot Honom. (om Han inte ändrar våra hjärtan/vilja)

MEN

När ingen annan kunde rädda Hans fallna skapelse gjorde Han det.

Han lämnade himmelns härlighet, blev fattig människa och dog på ett kors.  På korset bar Han mänsklighetens synd och tillfredställde Guds rättfärdiga vrede. Och för att bevisa att Gud godtog detta offer har Han uppstått från de döda.  Han lever idag.  Det är Guds kärlek!

Guds dom är ett uttryck av Hans kärlek; Han dömer fortlöpande de som lever och skall döma alla.

MVH

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

bluemary
3/27/10, 2:29 PM
#3

Tack Woodland ! Trodde att jag upplevdes som helt veder-
värdig !Skrattande

Den Helige Ande, Jesus och Gud Fader är för mig oerhört
viktigt. Känner det mer och mer för var dag som går.

Jag har än så länge inte lärt mig att sätta ord på det jag
känner, har inte kommit så långt än.

Jag läser dagligen böcker om detta och ska genom texter
i dessa kunna vara lite bättre på att förklara hur jag känner.  
Då blir mina svar kanske lite mer seriösa.

Hoppas det är o.k. om jag ställer lite frågor ?Glad

Woodland
3/27/10, 2:32 PM
#4

Hoppas det är o.k. om jag ställer lite frågor ?Glad

Ja, gärna!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

ho0mii3z
3/28/10, 9:15 PM
#5

1#

men vad händer den tiden man är död innan dommedagen inträffar?

Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

BattleBitch
3/28/10, 9:23 PM
#6

#5

Det är som en sömn… Vi finns i Guds minne och när han vill, så kan han uppväcka oss.

Annons:
OlgaMaria
3/28/10, 9:41 PM
#7

#5 Därom tvistar de lärde. Vettiga kristna hävdar antingen att man är som i en sömn och att alla döda kommer uppstå samtidigt på den yttersta dagen, eller att man kommer direkt till himmel/helvete när man dör och att domedagen kommer senare.

Personligen tror jag inte att man är som i en sömn när man dött, delvis pga massvis av nära-döden-upplevelser som verkar motsäga det, men även på vissa antydningar i Bibeln t ex:

Luk 23:43 Jesus svarade: "Amen säger jag dig: I dag skall du vara med mig i paradiset."

Matt 17:3 Och se, Mose och Elia visade sig för dem, och de samtalade med honom. (Mose och Elia som levt många hundra år innan visade sig för Jesus)

Matt 22:31 Men när det gäller de dödas uppståndelse, har ni inte läst vad Gud har sagt till er:
Matt 22:32 Jag är Abrahams Gud och Isaks Gud och Jakobs Gud?* Han är inte en Gud för döda utan för levande." (Jag tror Jesus menar att Gud som är Abrahams Gud inte är en Gud för döda, dvs Abraham, Isak och Jakob måste leva nu/då)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
3/28/10, 10:27 PM
#8

# 7

Bra svar!  Glad

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
3/28/10, 11:04 PM
#9

Tack :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: