Annons:
Etikettkyrkan
Läst 4067 ggr
bluemary
2010-03-27 14:32

Änglar

Hur ser ni på detta med just Änglar ?
Hjälper de oss ?
Kan de gå ner i mänsklig form och hjälpa oss ?

För mig är de Guds budbärare. Men de ska inte tillbes.
Och jag tror att de kan gå ner i mänsklig form och
hjälpa oss.
Så tror jagGlad

Tack på förhand !   /Anette

Annons:
Woodland
2010-03-27 14:36
#1

Hur ser ni på detta med just Änglar ?

Guds tjänare.

_
Hjälper de oss ?_

Ja och alltid enligt Guds befallning.

Kan de gå ner i mänsklig form och hjälpa oss ?

Ja.  T. ex. i 1 Moseboken 18 besökte Gud och änglar Abraham.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

bluemary
2010-03-27 14:41
#2

Min andliga "utveckling" började med just Änglar. De fanns
överallt i mitt hem. Men nu har jag plockat undan så det är
lite mera måttligt av det hela.
De var ju mode ett tag men detta var flera år innan.

(samma sak med korstecken som smycken. Blev så glad om
jag pratade med någon som hade det. Men de kunde vara
ateister och hade det bara för att det var modernt. Det tycker
jag är synd).

BattleBitch
2010-03-27 15:34
#3

#2

Hur menar du med att änglarna har påverkats av att du har "plockat undan"?

bluemary
2010-03-27 15:47
#4

#3 2Änglarna har påverkats av att jag har plockat undan".
Förstår inte riktigt…

Jag plockade bara undan för att det blev för mycket. Det var
bara av praktiska skäl, inget annat.

BattleBitch
2010-03-27 15:52
#5

#4

Det är nämligen så att oreda och vissa föremål drar till sig demoner, inte änglar. Dock kan demoner låtsas att dom är änglar…

Så med all sannolikhet så är det demonerna som du har haft kontakt med, tyvärr.

bluemary
2010-03-27 15:59
#6

#5
Skulle det vara demoner i mina bokhyllor ???
Och mina ängladockor vara demoner som låtsas att dom är
änglar ?…Förvånad

Näe, nu måste jag protestera. Jag kallar det för damm.

Eller skojar du med mig ?

Om inte, är det den allmänna inställningen här på forumet ?

Annons:
BattleBitch
2010-03-27 16:04
#7

#6

På forumet är vi OLIKA personer, med OLIKA erfarenheter och vi tillgör även OLIKA religioner Skrattande

Så, detta är MIN uppfattning och erfarenhet.

Hade en vän som hade besök av demoner… Dom var fästa i en spegelram som funnits i huset, när han eldade upp den så försvann demonerna/"änglarna".

Så att änglar skulle visa sig för oss? Nej, absolut inte. Dock kommer demoner ner och lurar människor och även utger sig för att vara änglar, tyvärr Rynkar på näsan

bluemary
2010-03-27 16:09
#8

Med sådana här tankegångar blir jag nästan lite "rädd" för
religionen.

"Speglar med demoner i spegelramen".

Men om de finns överallt, ska man elda upp hela huset då ?

(det är inget hån, utan bara en vänlig fråga).

Woodland
2010-03-27 17:48
#9

Blue Mary!

Om inte, är det den allmänna inställningen här på forumet ?

Absolute inte!  Flört

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Camillhe
2010-03-27 18:08
#10

Nej jag tror absolut inte att dina änglar som du samlade hade demoner i sig. Visst finns det saker som inte är bra som ockulta grejer ett quijabord tex.

Men jag tror snarare att allt handlar om vad vi som kristna tillåter och inte tillåter. Eftersom jag forskar har jag mängder av "ockulta böcker" och jag tror inte att böcker eller föremål i sig drar till sig onda eller goda andar. Däremot om syftet med sakerna är andligt och man använder dom i andliga avseenden så kan det bli negativt.

Änglar är vackra och får oss ofta att tänka på Gud och Hans beskydd, så jag tror bara det är positivt:)

BattleBitch
2010-03-27 18:19
#11

#8

Du pratade om att du hade riktiga änglar hemma som påverkades när du städade… Men nu ändrar du dig till att det var några änglar som stod i bokhyllan?? Jag hänger inte med på hur du tänker eller vad du menar Obestämd

Demoner fäster sig vid saker, har aldrig vart med om att det är hus .. och skulle det så vara så, ja då hade jag lämnat det eller eldat upp det ja.

Demoner (påstådda änglar) vill jag inte ha med att göra.

bluemary
2010-03-27 19:26
#12

Det har nog blivit lite missuppfattning…Kan tänka mig att det
var där jag skrev " De fanns överallt i mitt hem". Men i meningen
efter så står det "Men nu har jag plockat undan så det är lite
måttligt av det hela",

Jag menar alltså inte riktiga änglar utan prydnadsänglar Glad

BattleBitch
2010-03-27 19:33
#13

Haha… Ok.

Då kan du glömma allt jag skrev ;)

Annons:
Woodland
2010-03-28 03:09
#14

hej Blue!

Gud drar oss till sig och ibland väcker intresse för saker runtomkring kärnan till att börja med. .  .och i ditt fall var det kanske änglar!  För mig var det profesiarna i bibeln!

MVH

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Highness82
2010-05-04 20:25
#15

Änglarna är Guds sändebud, och betyder "sändebud" När Gud vill varna människor så sänder han oftast Änglar.

Ja jag tror att Änglarna hjälper oss.

vad jag har förstått så ser änglarna ut som människor. som tex. 1  mosebok kapitel 18 där både Gud och de två änglarna ser ut som tre män.

Jag håller med dig i att änglarna inte skall tillbes, det säger de själva också.  Men däremot så finns det en oerhört intressant sak i GT, som jag tycker är värd att nämnas.  I GT så omnämns "Herrens Ängel" och det finns dem som tror att "Herrens Ängel" är samma person som Jesus innan hans människoblivande. och att Herrens Ängel även är Gud själv. Det finns enligt mig starka bibelställen som tyder åt det hållet.

Andra moseboken 3:1-6

"Och Mose vaktade fåren åt sin svärfader Jetro, prästen i Midjan. och han drev en gång fåren bortom öknen och kom så till Guds berg Horeb. Där uppenbarade sig Herrens ängel för honom i en eldslåga som slog upp ur en buske. Han såg att busken brann av elden och att busken ändå inte blev förtärd. Då tänkte Mose: Jag vill gå dit bort och betrakta den underbara synen och se varför busken inte brinner upp. När då Herren såg att han gick bort för att se, ropade Gud till honom ur busken och sade: Mose! Mose! Han svarade: Här är jag. Då sade han: Träd inte hit. Dra dina skor av dina fötter, ty platsen där du står är helig mark. Och han sade ytterligare; Jag är din faders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud, Då dålde Mose sitt ansikte, ty han fruktade för att se på Gud."

Att Mose skulle ta av sig sina skor eftersom platsen är en helig plats, får även Josua ordern om då han möter en man med ett svärd i Josua 5:13-15

Så det är något väldigt mäktigt med Herrens Ängel, och han är inte alls som de andra änglarna.  Herrens Ängel är synonym med Gud själv, och enligt Paulus så var det Kristus som gick före Israel då han förde dem ut ur Egyptien, vilket enligt GT är Gud själv!:)

Woodland
2010-05-04 20:43
#16

# 15

Glad

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Lilla Stjärna
2017-01-17 14:17
#17

Hoppar in i den här fina tråden istället då, eftersom jag inte kan skriva ett nytt inlägg. Jag har skrivit om mitt problem inne på SUPPORT och ser att fler har problemet. Min fråga gäller en text i Bibeln ang. änglar;

Jag brukade lyssna på Bibeln på bibelntalar.se när vi tidigare hade datorn i sovrummet. Det var så spännande att lyssna, men efter ett tag brukade jag somna 😞men det var en sak som jag alltid hann att haka upp mig på. Det sägs ungefär så här;

" -Skriv till änglarna i de 7 (?) församlingarna…"  

Fanns det alltså riktiga änglar i församlingarna på den tiden som detta skrevs?

Jag har ju verkligen inte läst allt i Bibeln och jag brukar nästan aldrig komma ihåg var jag läst det heller, även om jag hittar något riktigt intressant. Måste skriva upp det i så fall. Jag har sökt efter texten på bibeln.se men hittar den inte.  Kan det vara i Uppenbarelseboken?

Woodland
2017-01-17 14:23
#18

# 17

Ja, det är Uppenbarelseboken 2-3. Ängel betyder budbärare och det anses att Jesus talar till församlingarnas ledare här i dessa kapitlen .

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Lilla Stjärna
2017-01-17 14:28
#19

Snabbare än blixten är du Woodland 😎 !!  Är det alltså församlingarnas ledare som här benämns "änglarna"?

Woodland
2017-01-17 16:44
#20

# 19

Ja.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Lilla Stjärna
2017-01-17 19:52
#21

🌺🙂🎁

OlgaMaria
2017-01-17 20:26
#22

Lilla stjärna - när du försöker göra ett inlägg måste du också välja gruppkategori, annars går det inte att publicera. Har du gjort det? :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lilla Stjärna
2017-01-17 21:17
#23

OlgaMaria

Ja, det gjorde jag och det var just det som var problemet 🤤! Allt annat funkade. Men det gick liksom inte att få någon gruppkategori att stanna kvar, så den rutan blev helt blank. När jag försökte posta ändå blev det rödmarkerat. Fick hjälp sedan när jag skrev på SUPPORT av en person i tråden "Bugg: kan inte välja diskussionskategori.."

Tack för din hjälp 🙂

Upp till toppen
Annons: