Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2294 ggr
hassabacka
2010-05-09 19:21

Fråga till alla som kan svara

Då jag inte tror många kan svara på denna fråga så ställer jag den för att se.

Hur många här inne har en åsikt som är ens egen? Alltså inte ett citat ur bibeln?

Annons:
Hallifax
2010-05-09 20:46
#1

Jag vågar nog påstå att väldigt få av mina åsikter är hämtade från bibeln. Ibland överenstämmer de med sådant som står i bibeln -- som den gyllene regeln -- men det är inte för att jag hämtat det från bibeln på något sätt. (Och det förhållningssättet är ju för övrigt långt mycket äldre än både bibeln och kristendommen.)

Internettan
2010-05-09 23:45
#2

Svår fråga att svara på. Vilka frågor menar du? Vissa frågor hämtar jag svar på från Bibeln - andra inte.

De svar jag hämtar från andra ställen än Bibeln hämtar jag förmodligen från andra människor (via böcker, TV, tidningar, skolan…) Ytterst få frågor kan besvaras helt genom oss själva eftersom nästan allt vi vet har vi lärt oss från andra människor. Och vi väljer vad vi vill tro på och se som sant. Så ingen är neutral.

Varför undrar du?

"Every point of view is a view from a point."

BattleBitch
2010-05-10 10:09
#3

TS - Egna åsikter har vi väl alla? Flört

Sen ens tro .. ja det baserar jag på bibeln .. Varför hitta på något eget? Leva i en fantasivärld?

hassabacka
2010-05-10 18:38
#4

Jag undrar för många svar jag fått i mina frågor här är citat ur en bok. Jag vill veta lite om folket bakom boken

Jojaton
2010-05-10 19:55
#5

#4 Anledningen till att du nog får många svar från Bibeln är för att Bibeln är bra, och många frågor som handlar om kristendomen finns i Bibeln, och där är redan allt förklarat - varför krångla till det? Flört

Johanna - Instagram

Internettan
2010-05-10 21:42
#6

Om en engelsk elev, under sin geografilektion, undrar var Göteborg ligger så känns det mest logiskt att läraren i sitt svar utgår från en karta. Annars kan det bli lite konstigt:

-Var ligger Göteborg?

-Jag tycker att det ligger i Grekland.

"Every point of view is a view from a point."

Annons:
hassabacka
2010-05-10 21:44
#7

Jag förstår båda två här det jag inte kan förstå är hur du använder den iformation du har? Menar ju mer du läser kartan ju mer tror du på den om den är fel men du tror på den då det är en karta. Alltså hur långt går det innan man tänker själv att det kan vara fel på kartan?

Camillhe
2010-05-10 22:33
#8

Det har nog de flesta kristna funderat över ordentligt om bibeln verkligen är sann. Och kommit fram till att man tror det. men det är något var och en själv måste komma fram till.

Internettan
2010-05-10 23:21
#9

#7:

Det som gör det lite knepigt är väl också det att ju mer man lär sig desto mer faller bitarna på plats. Den som står utanför och bara kikar in genom fönstret kan aldrig få samma bild som den som befinner sig inne i situationen.

Själv hade jag massor av exempel på konstiga bibelställen i början - som jag ifrågasatte - men idag ser jag dem på ett helt annat sätt. (Har fortfarande mycket kvar att brottas med förstås..)

En svensk person som vuxit upp i ett icke-troende hem och heller inte umgåtts med troende har antagligen en syn på saker och ting som i stort kommer från tradition, media och skolan. Denna syn krockar ibland med Bibelns syn och de flesta tycks automatiskt anse att samhällets syn är det rätta. Vi är så vana vid det att vi tror att det perspektivet är sanningen, och då blir Bibeln automatiskt osann i många frågor. Men är det det?

Du tycks tycka att om man har Bibeln som rättesnöre så är det ett bevis på att man inte tänker själv. (Att man är hjärntvättad?) Men man kan säga likadant om den "sekulariserade svensken". Dennes åsikter är väl inte heller självklara? T ex sex utom äktenskapet, abort, vad som är rätt och fel eller synd osv. Den moderna människan har för länge sedan gått överstyr, skulle jag vilja säga. Att tycka att "gör vad du vill, allt är okej" är för mig att inte tänka själv. Man bara anammar den syn som råder i samhället.

Men till sist handlar det ändå om tro. Antingen tror man att Bibeln är sann eller så tror man inte. Väljer man att tro att den är sann så måste man ju hämta sin info därifrån. Det är ju bara om man tror att den inte är sann som det verkar handla om "hjärntvätt". Vad får dig att "veta" att den inte är sann?

"Every point of view is a view from a point."

hassabacka
2010-05-10 23:29
#10

Jag håller med jag läser inte media, tittar sällan på tv o inga tidningar bara det jag får genom nätet då om vi skall se till media. Jag är uppvuxen med en troende mamma. min biologiska pappa är jätte kristen. Så jag har fått båda sidorna.

Jag köper att alla skall få ha en tro på vad de vill skulle aldrig döma någon som tror på något som gör dem glada men ofta ser man att de även glömer grunden till varför bibeln är så stor i detta fall allt dödande o att man sedan kan försköna det till att det är det ända rätta. Det kan gör lite ont för jag ser mer o mer att folk använder den som ett skydd. Som du beskrev det kan inte tänka själva utan citerar något jag själv ändå kan läsa o har troligen gjort det med.

Men ur min syn som är liberal jag anser klart folk skall få göra vad de vill så länge det inte skadar någon men vissa här inne är så starkt troende att de klarar inte av att se andras värld o då detta är ett öppet forum måste man få vara berädd på att bli ifrågasatt. Inte som person men i sin tro.

Hallifax
2010-05-10 23:31
#11

#9

"Att tycka att "gör vad du vill, allt är okej" är för mig att inte tänka själv"

Men det är väl ingen som får göra precis vad de vill? Vi har ju ändå lagar och regler i samhället. Vad är det du tycker människor gör i dagens samhälle som du har problem med? (Eftersom du skriver att den moderna människan för länge sedan har gått överstyr).

Anledningen till att samhället inte ordnas utifrån bibeln är naturligtvis för att vi inte kan veta om bibeln är sann eller inte. Ingen kan bevisa att gud finns och ingen kan bevisa att han inte finns. Alltså måste ju samhållet få vara fullständigt neutralt i den frågan.

Och moral är ju någontin som ständigt utvecklas och även förbättras. (även om många kristna stretar emot och förhindrar vad jag anser är positiv moralistisk utveckling i många avseenden.)

Woodland
2010-05-11 00:52
#12

Hasseman,

vissa här inne är så starkt troende att de klarar inte av att se andras värld o då detta är ett öppet forum måste man få vara berädd på att bli ifrågasatt. Inte som person men i sin tro.

Det är precis det du gör - ifrågasätter vissa människor  på forumet som är troende.  Vi har säkert fler livserfarenheter osv än du har p.g.a. ålder men med en stor svepande gest klassar du oss som inskränkta religösa som inte kan se  en annan synvinkel på saker och ting fast vi har diskuterat här i flera år!  Märkligt.

Mvh

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

hassabacka
2010-05-11 01:07
#13

Det var just därför jag tog upp min ålder. visste någon skulle hugga på det. Grattis du gjorde det…

Ok tänker inte gå ned i sandlådan med att fråga vem som vet mer eller mindre..

Jag kan leva med att veta mindre om det är en tröst för dig men fortfarande så säger jag inte att ALLA gör så eller att ens du är sådan. Nämner inte namn någonstans. Ändå tar du åt dig säger kanske mer om dig än om mig?

Jag säger bara att jag får massa citat inga ärliga åsikter förutom nu då o då är det hur dum o oförstående jag är.

Annons:
Internettan
2010-05-11 07:29
#14

#11:

När jag säger att allt är okej idag pratar jag inte om de saker som anses vara brott både i Bibeln och i vårt samhälle. Jag pratar om det andra, det som skadar oss själva inuti. (Frosseri i form av sex, sprit, mat, prylar och shopping, kroppsfixering, betygshets, hälsofixering, träningsfixering, statusjakt…)

Vad är det du tycker människor gör i dagens samhälle som du har problem med? (Eftersom du skriver att den moderna människan för länge sedan har gått överstyr).

Vi lever som om tillfredställande av vårt JAG är det enda vi behöver sträva efter (för att vara lyckliga). Våra behov ökar hela tiden och vi når aldrig fram dit vi vill, snarare mår vi sämre och sämre inuti.

När vi väl kommer på att vi ska älska vår nästa som oss själva hittar vi lyckan i att ge. Lyckan i att försaka någonting för någon annan - eller för oss själva, i längden.

"Every point of view is a view from a point."

hassabacka
2010-05-11 07:34
#15

Bibeln har mycket bra att säga det hade dock även Oscar Wilde. Det betyder inte jag kommer tycka att det alltid är ända rätta som han säger heller.

Jag håller dock med om att egot är för viktigt idag men och andra sidan en viss fixering är bra så man inte ser ut som man gjorde för 2010 år sedan.. Skiter i sin kropp, hälsa o har sex med vem som. Jag anser att det kan främja ett visst välmående. Men klart för mycket av något här i världen blir fel.

Så kort sagt har du just nu sagt man blir inte lycklig om man får för mycket av något i livet…

Kanske inte är så nyttigt att frossa i bibeln heller tror jag för att man skall hänga med i ett samhälle som alltid ändras? Jag vet inte men där har man något att fundera på hur nyttigt är det att få för mycket religion? Kan man tappa fotfästet? Bara en fundering

Hallifax
2010-05-11 13:01
#16

#14

Nu tycker jag då inte att det är fullt så illa ställt med världen som du verkar anse, även om jag håller med om att det finns mycket tendenser i samhället som är beklagliga.

Woodland
2010-05-12 00:26
#17

# 13

Att du är ung märktes från första början -  på din stil att skriva och uttrycka dig.

Sandlådan  . . Obestämd O ja!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

bluemary
2010-05-12 02:06
#18

Jag förstår hur du menar Hassabacka…
Jag har upplevt samma sak när Jehovas har kommit och
man har kommit in i en diskussion. Jag har hela tiden fått
Bibelcitat och de har visat mig svaren i Bibeln.

Men när jag (vänligt förstås) har bett dem att lägga undan
Bibeln och svara med egna åsikter då har det blivit tvärstopp.
Jag frågade ex vad som händer vid Domedagen med alla som
inte är Jehovas då blev de förvirrade och svarade bara "Gud
dödar dom". Mitt förskräckta svar blev då "vilken Fader dödar
sin barn, det gör han väl inte" ?? De kunde då inte svara utan
gick sin väg.

Mitt inlägg var förstås inte meningen att göra någon upprörd
utan jag har själv varit med om detta att alla svar hela tiden
kommer från Bibeln utan någon enda chans till eget svar.

Med vänliga hälsningar !

Camillhe
2010-05-12 02:21
#19

Fast det är en enorm skillnad på hur kristna använder Bibeln och hur JV använder Bibeln. I JV har man föreläsningar varje vecka om hur man använder Bibelcitat till alla svar när man knackar dörr.

Som kristen förväntas man tänka själv och att påstå att man bara får bibelcitat till svar här inne är inte rättvist.

bluemary
2010-05-12 04:25
#20

#19 Mitt svar syftade förstås inte på er här inne utan när det gäller
diskussioner med Jehovas när de kommer och ringer på. Mvh !

Annons:
Camillhe
2010-05-12 05:59
#21

Ja jag svarade dels dig och dels Hassabacka som ansåg att vi härinne mest svarar med Bibelcitat, så det var inte kritik mot dig:)

Emmyjane
2010-05-12 13:07
#22

Bibeln är en inspirations källa, men att säga att det är mitt rättesnöre kan jag ju inte säga. Tillhör inte heller de bokstavstrogna.

I bland kan bibelcitat bli som ett kod språk eller intärn språk. Man använder de tillsammans med folk som delar det. Låter kanske förvirrande, men fråga om du inte förstår.

hassabacka
2010-05-12 20:08
#23

Woodland Jag anser dock att det var en mycket onödig kommentar. Det är rent personligt men jag skall inte gå ned i den nivån. Om du har kretik mot mig så ta det via PM eller säga vad du tycker jag skall ändra. Detta var bara onödigt o säger mer om dig än mig att du kan säga så till en människa. Innan du skriver fundera på hur väl känner du mig? Skulle du säga lika till mig IRL?

Tarmsaft Jag har haft en tjej som var vittne så jag vet hur de är vissa av er här inne är lika hårda och inriktade på bibeln som dom är. De är ofta mer slipade än er dock o behöver inte gå på personligt mot mig. Men jag vill inte kalla er sekt vilket jag kallar vittnerna för. Men jag har respekt för all religion men mitt ifrågasättande beror främst på hur mycket av de jag pratar med är människan o hur mycket är dess tro.

Jag själv är mycket new age men jag är verkligen inte som alla andra i det jag vill hitta min väg o kan gärna blanda in bibel o liknade med måtta men då måste jag ifrågasätta inte bara svälja allt. Detta ifrågasättande klarar många av er av men vissa gör det verkligen inte o tar det som en personlig vendetta till sist.

Om det är en tröst så vill jag varken ha rätt eller fel vill bara veta så gör det inte till en tävling…

Camillhe
2010-05-12 21:36
#24

Jag tycker det är positivt att du vill vara öppen och att du ifrågasätter för att du faktiskt är intresserad av den kristna tron. Det har jag inte öht uppfattat i dina tidigare inlägg utan bara känt det som att du endast vill kritisera.

På den här sidan diskuteras ofta bibelncitat dels för att vi har personer från sekter som kräver det, och dels för att vi kristna vill lära oss mer och dela upplevelser av Bibeln med varandra.

Men jag tycker du har fått väldigt mkt svar från kristna på sajten utan att de bara använder Bibeln för att överbevisa. Så jag tycker din kritik var lite orättvis.

Upp till toppen
Annons: