Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2312 ggr
Twinklys
4/29/10, 10:51 PM

Hjälp med religionsuppgift!

Varför tror ni på gud? Varför finns religion?

Tacksam för svar!

Annons:
Camillhe
4/29/10, 11:01 PM
#1

För att Han trodde på mig:)

För att människan söker efter ngt större än henne själv.

OlgaMaria
4/29/10, 11:34 PM
#2

Det finns väldigt väldigt många anledningar till att jag tror på Gud. Från början var han bara självklar, men med tiden har han också visat sig för mig genom upplevelser och helanden och gett mig "bevis" på sin existens.

Religion finns därför att Gud finns och han har skapat oss till att vara hans barn. Därför finns det nerlagt i oss någonting som längtar efter Gud.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Hallifax
4/30/10, 12:15 AM
#3

Jag tycker det skulle vara spännande om du redovisade olika synsätt på vad religion verkligen är i ditt arbete. Om man utgår från hypotesen att gud inte existerar -- vad är religion då? Vilka evolutionspsykologiska mekanismer ligger bakom?

Internettan
5/1/10, 10:30 PM
#4

#3:

Men varför ska man utgå från det? För att du tycker att det är den sanna förklaringen?

"Every point of view is a view from a point."

Hallifax
5/1/10, 10:46 PM
#5

#4

Hela arbetet bör naturligtvis inte utgå från det, men det är ett intressant ämne att belysa om man skriver om religion tycker jag.

Internettan
5/1/10, 11:05 PM
#6

Okej! Fast om Gud finns så blir det ju bara falska påhitt. Det är bara om Gud inte finns som det blir intressant. Tänker jag.

"Every point of view is a view from a point."

Annons:
Twinklys
5/1/10, 11:07 PM
#7

Uppgifterna var bara en del av arbetet.

Tråden kan låsas då uppgiften lämnats in!

BattleBitch
5/2/10, 11:06 AM
#8

Varför tror ni på gud? Därför att jag har läst bibeln och sett att den är sann. Gud vill att vi skall hitta honom och tro på han. Därför har han gett oss alla djur, naturen och en så fantastisk kropp, men även en "instruktionsbok" för allt, bibeln.

Varför finns religion? Därför att första människorna lärde känna Gud och på så sätt förde "tron" vidare :)

Hallifax
5/2/10, 11:50 AM
#9

Jag tror det finns massor av olika bakgrunder till att religion finns. I många fall är det nog en kulturell fråga. Man tror på den kristna guden för att föräldrarna gör det, för att vi har ett kulturarv. Det är inte speciellt många människor i Indien eller Irak som tror på Jesus Kristus, och det kan man ju fråga sig varför. Varför når inte gud och jesus ut till människor i de länderna? Varför hyser de en massa vanföreställningar om andra gudar och irrläror?

Sen handlar det naturligtvis om vårt behov av tröst -- en känsla av trygghet som gör livet mer uthärdligt. Jag tror också att vi människor avskyr att stå utan förklaring -- att inte kunna förklara alla de här mystiska omständigheterna kring vår tillvaro -- och där fungerar ju gud som en slags universialförklaring. Vilken fråga som än kommer upp så kan man ju alltid svara "för att gud ville", så slipper man leta efter förklaringar själv.

Upp till toppen
Annons: