Kyrkan

Hjälp med religionsuppgift!

2010-04-29 22:51 #0 av: Twinklys

Varför tror ni på gud? Varför finns religion?

Tacksam för svar!

Anmäl
2010-04-29 23:01 #1 av: Camillhe

För att Han trodde på mig:)

För att människan söker efter ngt större än henne själv.

Anmäl
2010-04-29 23:34 #2 av: OlgaMaria

Det finns väldigt väldigt många anledningar till att jag tror på Gud. Från början var han bara självklar, men med tiden har han också visat sig för mig genom upplevelser och helanden och gett mig "bevis" på sin existens.

Religion finns därför att Gud finns och han har skapat oss till att vara hans barn. Därför finns det nerlagt i oss någonting som längtar efter Gud.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2010-04-30 00:15 #3 av: Hallifax

Jag tycker det skulle vara spännande om du redovisade olika synsätt på vad religion verkligen är i ditt arbete. Om man utgår från hypotesen att gud inte existerar -- vad är religion då? Vilka evolutionspsykologiska mekanismer ligger bakom?

Anmäl
2010-05-01 22:30 #4 av: Internettan

#3:

Men varför ska man utgå från det? För att du tycker att det är den sanna förklaringen?

Anmäl
2010-05-01 22:46 #5 av: Hallifax

Hela arbetet bör naturligtvis inte utgå från det, men det är ett intressant ämne att belysa om man skriver om religion tycker jag.

Anmäl
2010-05-01 23:05 #6 av: Internettan

Okej! Fast om Gud finns så blir det ju bara falska påhitt. Det är bara om Gud inte finns som det blir intressant. Tänker jag.

Anmäl
2010-05-01 23:07 #7 av: Twinklys

Uppgifterna var bara en del av arbetet.

Tråden kan låsas då uppgiften lämnats in!

Anmäl
2010-05-02 11:06 #8 av: BattleBitch

Varför tror ni på gud? Därför att jag har läst bibeln och sett att den är sann. Gud vill att vi skall hitta honom och tro på han. Därför har han gett oss alla djur, naturen och en så fantastisk kropp, men även en "instruktionsbok" för allt, bibeln.

Varför finns religion? Därför att första människorna lärde känna Gud och på så sätt förde "tron" vidare :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.