Annons:
Etikettbibeln
Läst 3732 ggr
BattleBitch
5/14/10, 1:57 AM

Jesus vägen till frälsning ..

Gud offrade sin sin Jesus för att vi människor skulle kunna få det eviga livet tillbaka som Adam och Eva förlorade.

Vissa påstår att det räcker med att bara tro, eller att bara bli döpt. Men jesus förklarar tydligt att vi måste anstränga oss för att komma in i Guds kungarike.

Som grund för mina tankar så säger Guds ord:

redigerat av mod. då källa ej anges

Så vad tror ni att Guds vilja är för att vi skall få det Eviga livet?

=)

Annons:
OlgaMaria
5/14/10, 1:13 PM
#1

Att göra goda gärningar är ingen mänsklig bedrift utan ett verk av Gud i oss och det är en följd av tron och frälsningen. Gärningarna är en följd av frälsningen genom Guds kraft, inte vår. Frälsningen är inte en följd av gärningarna.

Ef 2:8-10

Ty av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det, inte på grund av gärningar, för att ingen skall berömma sig. Ty hans verk är vi, skapade i Kristus Jesus till goda gärningar, som Gud har förberett, så att vi skall vandra i dem.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
5/14/10, 3:43 PM
#2

#1

Så du menar att någon som har blivit frälst inte kan göra onda gärningar? När blir en människa frälst anser du? =)

OlgaMaria
5/14/10, 4:53 PM
#3

En människa som är frälst kan göra onda gärningar men hon lever i försoning med Gud, Anden i henne manar henne till omvändelse och goda gärningar.

Det jag menar är att det är Gud som ska ha äran för de goda gärningar vi gör därför att det är Gud som förberett våra goda gärningar och det är hans Ande som skapar dem i oss.

Goda gärningar är en frukt av Anden (Gal 5:22-26).

När blir en människa frälst?

Enligt Ef 2 verkar det som att det redan skett därför att tron fanns där.

Det är som att man får en inbjudan till ett bröllop ett år i förväg. Man har redan fått rätten att närvara men det inträffar ju så klart inte förrän ett år senare. Så är det med frälsningen men ännu större än så därför att vi också får helig Ande i samband med injudningskortet som hjälper oss på väldigt tydliga sätt redan nu.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
5/14/10, 10:00 PM
#4

Gud offrade inte "sin" Jesus!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

BattleBitch
5/14/10, 11:11 PM
#5

#4'

Bibeln säger att Gud, Jehova offrade sin Son, Jesus Kristus.

redigerat av mod då källa ej anges

BattleBitch
5/14/10, 11:12 PM
#6

#3

Kan en frälst människa enligt dig bli av med det Eviga livet?

Annons:
OlgaMaria
5/15/10, 11:08 AM
#7

Jag antar det. Ett barn kan flytta bort ifrån sin Fader och ifrån hans hus.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
5/16/10, 1:29 PM
#8

#7

Ok. Men då faller ju allt du skrivit om att vi inte själva kan påverka räddningen/frälsningen.

Eller hur!?

OlgaMaria
5/16/10, 3:10 PM
#9

Vi kan inte göra någonting för att förtjäna frälsningen, men vi kan välja att avstå från den.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
5/16/10, 3:19 PM
#10

#9

Så hur förklarar du vad Bibeln, Guds ord säger. Att vi MÅSTE anstränga oss KRAFTIGT?

**Red. av mod. då källa ej anges
**

OlgaMaria
5/16/10, 3:43 PM
#11

Judarna hade hört Lagen, men de misslyckades i att leva efter den. Gud planerade ett nytt förbund:

Jer 31:33
Nej, detta är det förbund som jag efter denna tid skall sluta med Israels hus, säger HERREN: Jag skall lägga min lag i deras inre och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk.

Hes 11:19-20
Jag skall ge dem ett och samma hjärta, och en ny ande skall jag lägga i deras bröst. Jag skall ta bort stenhjärtat ur deras kropp och ge dem ett hjärta av kött, för att de skall vandra efter mina stadgar och hålla mina bud och följa dem. De skall vara mitt folk, och jag skall vara deras Gud.

Laggärningar kunde inte ge frälsning. Vi var för svaga. Därför har Gud genom tron på Jesus förvandlat vårt inre, gett oss Helig Ande, så att vi kan göra Guds vilja. Gud har kallat oss till goda gärningar, som han har förberett. Men du måste förstå att vi inte lever i det gamla förbundet där vi strävar efter rättfärdighet genom att göra rätt, vi lever i ett nytt förbund där Guds Ande bor I oss som en källa till rättfärdighet. Det är hans verk, inte vårt.

Det är bra att göra rätt och att anstränga sig. Får vi Guds Ande kommer vi inte kunna låta bli att anstränga oss. Men det är Guds verk, inte vårt.

Det är bra att disciplinera sig BB, att göra allt för att leva rätt och behaga Gud, men du kan inte nå frälsning genom det om inte Gud flyttat in i dig, om inte han bytt ut ditt hjärta och lagt sin ande i ditt bröst.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
5/16/10, 3:48 PM
#12

#11

Du har rätt. Vi kan inte komma till Gud om inte han hade dragit oss, och om inte han hade offrat sin son för oss som en lösen.

Men när nu detta är gjort så har vi Kristna ett krav på oss för att förbli i gemenskapen med Gud. Om vi inte följer hans lagar och bud så spelar det inten roll…

red av mod då källa ej anges

OlgaMaria
5/16/10, 4:12 PM
#13

Javisst… Lagens hörare (judarna i det första förbundet) och Lagens görare (de kristna i det andra förbundet som fått helig Ande så att de kan göra guds vilja).

Har Gud tagit bort ditt stenhjärta och lagt sin Ande i ditt bröst, BB?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
BattleBitch
5/16/10, 4:23 PM
#14

#13

* Jesus(Lukas 13:24) talar om att vi Kristna måste anstränga oss kraftigt .. Vad är det för ansträngning tror du?

* Varför skall det vara många som försöker att få evigt liv, men inte alla som får det?

* Eller som Lukas 6: 46 säger .. Att det finns vissa som tror sig vara Kristna, men dom har bara hört Jesu ord men inte handlat efter det .. Vad tror du att det innebär?

* Matteus 7:21-23 där Jesus talar om hans Faders vilja, vad är den tror du? Sen  att det finns så kallade kristna som gör kraftgärninga… men inte är Sanna Kristna. Vilka tror du att det är?

Vad menat du med Stenhjärta? Glad

OlgaMaria
5/16/10, 4:42 PM
#15

Hes 11:19-20

Har Gud lagt sin Ande i ditt bröst?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
5/16/10, 8:07 PM
#16

#15

Självfallet :)

Den heliga anden leder mig när jag går från dörr till dörr. Du tror väl inte att en organissation som använde 1 557 788 344 timmar till att gå från dörr till dörr, precis som Jesus befallt oss, gör det i egen kraft?

Det är bara den heliga anden som kan göra något sådant.

Jag väntar fortfarande svar på mina andra frågor….

OlgaMaria
5/16/10, 8:40 PM
#17

Är du ledd av Anden när du inte går från dörr till dörr eller är tillsammans med vittnena?

Det finns många som kan peka på häpnadsväckande bedrifter, men inte alla av dem känner Gud.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
5/16/10, 10:43 PM
#18

#17

Jag tolkar det som att Bibeln har bevisat falsk religion återigen efter som dina svar uteblir…

Den heliga anden är med mig både privat och när jag predikar. Finns ingen annan religion som predikar som Jehovas vittnen.

Santhe
5/16/10, 11:08 PM
#19

#16 Varför förs det logg på alla timmar?

BattleBitch
5/16/10, 11:43 PM
#20

#19

Intresset att veta hur fantastiskt många timmar vi använder.

Vissa månader går jag inget, men inget händer när det blir så, då rapporterar man bara att det inte blivit något den månaden helt enkelt Glad

Annons:
Santhe
5/17/10, 12:49 AM
#21

#20 Jag tycker det borde räcka med att Gud vet.

BattleBitch
5/17/10, 12:58 AM
#22

#21

Så känner jag oxå ibland. Men ändå så är det så kul att varje år få rapporten som visar hur det utvecklas i alla länder. Vissa ökar, vissa står stilla, vissa misnkar. Men sammanlagt så är det alltid en ökning vilket är så kul att se i siffror.

BattleBitch
5/17/10, 4:25 PM
#23

TheresiaW

Jag väntar svar ifrån dig på #14.

* Jesus(Lukas 13:24) talar om att vi Kristna måste anstränga oss kraftigt .. Vad är det för ansträngning tror du?

* Varför skall det vara många som försöker att få evigt liv, men inte alla som får det?

* Eller som Lukas 6: 46 säger .. Att det finns vissa som tror sig vara Kristna, men dom har bara hört Jesu ord men inte handlat efter det .. Vad tror du att det innebär?

* Matteus 7:21-23 där Jesus talar om hans Faders vilja, vad är den tror du? Sen  att det finns så kallade kristna som gör kraftgärninga… men inte är Sanna Kristna. Vilka tror du att det är?

BattleBitch
5/18/10, 1:04 PM
#24

*puttar upp denna till TheresiaW*

hassabacka
5/18/10, 2:47 PM
#25

Jag var en gång i tiden ihop med ett vittne. Ok det var kanske inte det lättaste för någon av oss mycket underbar tjej förövrigt. Men jag måste ändå säga att Jehova som de vill kalla gud vilket i korthet är stulet från judarnas javhe, talar bara om samma gud alla ville bara ta alla namn.

I alla fall till alla vittnen frågan jag ställer mig är om ni inte missat alla gånger jorden skall gå under? Menar ni har bevisat flera gånger ni har fel. Om just det säger dock inte ni har fel gud då ni alla har samma gud så kan jag inte slå på ett vittne utan att slå på samma gud judar o kristna har. Men ändå är det inte förlegat att bara tro på en bibel?

OlgaMaria
5/18/10, 3:00 PM
#26

*1
Luk 13:23-24
Någon frågade honom: "Herre, är det bara få som blir frälsta?" Han sade till dem: "Kämpa för att komma in genom den trånga porten. Ty många, säger jag er, skall försöka komma in men inte kunna det.

Matt 7:13-14
Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid, och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går fram på den. Och den port är trång, och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den.

Joh 14:6
Jesus sade till honom: "Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.

Joh 10:9
Jag är dörren. Den som går in genom mig skall bli frälst, och han skall gå in och gå ut och finna bete.

Jesus säger inte att vi kristna måste anstränga oss kraftigt. Han säger till alla människor att de ska anstränga sig för att hitta dörren och gå in genom den. Jag har redan gått in i den så jag behöver inte anstränga mig för att gå in i den längre. Jag är redan inne. Jag behöver inte leta längre och jag behöver inte kämpa för att komma in. Jag är inne. :)

*2 Varför kommer inte alla in?

Alla är inte intresserade av Jesus även om de får evangeliet framställt för sig svart på vitt.

*3 Jämför Luk 6:46 med

1 Kor 3:10 Efter den nåd som Gud gav mig har jag som en kunnig byggmästare lagt grunden, och en annan bygger nu på den. Men var och en bör se till hur han bygger. 11 Ty någon annan grund kan ingen lägga än den som är lagd, Jesus Kristus. 12 Om någon bygger på den grunden med guld, silver och dyrbara stenar eller med trä, hö och halm, 13 så skall det visa sig vad var och en har byggt. Den dagen* kommer att visa det, eftersom den uppenbaras i eld, och hur vars och ens verk är skall elden pröva. 14 Om det verk någon har byggt består provet, skall han få lön. 15 Men om hans verk bränns upp, skall han gå miste om lönen. Själv skall han dock bli frälst, men som genom eld. 16 Vet ni inte att ni är ett Guds tempel och att Guds Ande bor i er? 17 Om någon fördärvar Guds tempel, skall Gud fördärva honom. Ty Guds tempel är heligt, och det templet är ni.

I Luk 6 beskrivs en person som bygger på rätt grund och en som bygger på fel grund - den ene bygger på Kristus och den andre bygger inte på Kristus.

I 1 Kor 3 beskrivs en person som bygger väl på grunden Kristus och en person som bygger dåligt på grunden Kristus. Båda kommer bli räddade på domens dag men den som byggt dåligt förlorar allt som han har byggt.

Det viktiga är inte hur väl vi lyckas och hur bra vi gör ifrån oss i det här livet utan om Kristus är grunden i vårt liv eller inte. Man kan säga att Jesus är fenomenal och att det han lärde var bra och också i viss mån tillämpa hans ord men om man aldrig lämnar sitt liv till honom och ber honom rädda en så har den viktiga förändringen aldrig inträffat. Jesu ord var att vi ska komma till honom, inte bara tycka att han är bra.

*4

Vi kan inte göra Guds vilja utan helig Ande, så det är Guds verk inte vårt. ;-) En del rör sig i kristna kretsar och uppför sig som om de har Guds ande och försöker få det att verka som att de gör kraftgärningar eller gör dem i satanisk kraft.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
5/18/10, 3:38 PM
#27

BB, var inte bara skeptisk mot dem som utför kraftgärningar. I detta sammanhang (Matt 7:21-22) syftar profetera på att undervisa med kraft. Många lär ut läror i Jesu namn och hävdar att de kommer från Gud men acceptera aldrig något som går utöver Bibelns ord. JV lär ut ett flertal läror som inte är bibliska, anser jag och många med mig, och man säger sig göra det i Guds auktoritet. Lita aldrig på någon därför att de pekar på sin egen auktoritet.

Att Vakttornet skulle vara Guds trogne tjänare som Gud kommer anförtro allt har inget med Bibeln att göra och är bara ryckt ur sitt sammanhang. Var försiktig BB. Min tillit står i första hand till Gud och inte till någon mänsklig organisation. Jag vet att det är annorlunda för dig för du tror inte att frälsningen finns utanför din organisation. Men Gud kommer bryta ner alla mänskliga strukturer som knutit människors lojalitet till sig själva mer än till Gud.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
BattleBitch
5/18/10, 3:56 PM
#28

#25

Vi tror inte att jorden ska gå under, så jag vet inte vad du har fått det ifrån riktigt…

hassabacka
5/18/10, 3:58 PM
#29

Ok att vi alla som inte tror på eran gud skall dö.. det är för mig att gå under.

BattleBitch
5/18/10, 4:06 PM
#30

#26

1* Men det står ju kämpa(anstränga sig kraftigt) … du citerar det själv, men säger att Jesus inte sagt det Obestämd Vad är det som vi skall kämpa med? Det är ju inte svårt att hitta Jesus.. Var i ligger ansträngningen?

2* Näe, det där stämmer inte. Det har inte att göra med de som är ointresserade.

Det står ju att dom som inte kommer in försöker att komma in. Aldså måste dom vilja, men inte göra rätt. Så vad är det som diskvalificerar dom att komma in genom den trånga dörren??

3* Näe. Båda bygger på Kristus. Men en av dom går inte det som Jesus säger… utan bygger som han själv vill.

red av mod då källa ej anges

4* Helt rätt! Dom helbregdagör och talar i tungor, men följer inte i Jesus fotspår.

BattleBitch
5/18/10, 4:08 PM
#31

#29

Absolut inte.

Alla som följer Guds ord som finns i Bibeln, kommer att få överleva :) Alla som är goda! Onda & ondskan skall tas bort.

BattleBitch
5/18/10, 4:14 PM
#32

#27

Det viktiga är att vi tillhör en organisation som följer bibeln. En religion som hävdar Guds namn och förkunnar att hans rike är nära.

Det finns flera religioner som hävdar att dom har Guds kraft när dom utgör kraftgärningar, men som du själv skrev så är det Satan dom egentligen tar hjälp av. Därför måste vi hålla oss långt ifrån alla som påstår att det är Guds verk med hellbregdagörelse eller tungotal, då vi vet att Gud inte längre andvänder det, utan att det är Satan som har den kraften idag för att vilseleda människor.

red av mod då källa ej anges

hassabacka
5/18/10, 4:49 PM
#33

Oj vad ni är dömande. Så vem bestämer att det ena är rätt o fel? menar det är per defination.

OlgaMaria
5/18/10, 5:09 PM
#34

BB De som försöker komma in men inte lyckas försöker på fel sätt, de försöker att behaga Gud genom att göra laggärningar men de har inte lärt känna Jesus eller Anden.

2 Kor 1:22
Han har även satt sitt sigill på oss och gett oss Anden som en handpenning i våra hjärtan.

Ef 1:13
I honom har också ni, sedan ni hört det sanna budskapet, evangeliet om er frälsning, ja, i honom har också ni, sedan ni kommit till tro, tagit emot den utlovade helige Ande som ett sigill.

Ef 4:30
Bedröva inte Guds helige Ande, som ni har fått som ett sigill för förlossningens dag.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Moonwing
5/18/10, 5:11 PM
#35

"Lita aldrig på någon därför att de pekar på sin egen auktoritet."

..mycket bra sagt, gäller vad man än anammar för något!

Eftersom det hänvisas bla till  Jak.  (-där man får förmaningar om hur en kristen skall leva)..är allt nedan taget ifrån därifrån.. (ursäkta skriftstilen..Skäms)

:3 Från samma mun kommer lovsång och förbannelse. Så får det inte vara, mina bröder. Flört

11 Inte kan samma källsprång ge både sött och bittert vatten?

13 Ingen som blir prövad skall säga att det är Gud som frestar honom. Gud kan inte frestas av det onda, och själv frestar han ingen.

14 Blir någon frestad, är det alltid av sitt eget begär som han lockas och snärjs.Tungan ute

6 Ändå visar ni förakt för den fattige.

8 Om ni uppfyller lagens kungsbud, det som enligt skriften lyder: Du skall älska din nästa som dig själv,då gör ni rätt.

9 Men om ni gör skillnad på människor begår ni synd,…Förvånad

..det säger väl en hel del om hur en sk kristen organisation, som säger vara "den rätta" vilken det än är-skall ha för ideal…Flört

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

hassabacka
5/18/10, 5:25 PM
#36

9 Men om ni gör skillnad på människor begår ni synd,..

ja det funderar jag med på hur dömande man e här o vet hur andra skall leva… Det var bra du tog upp den delen.

Detta skulle göra många här till syndare. Skönt man bara ifrågasätter inte tar emot när de går på för hårt om vad som e rätt o fel alla snackar om samma gud men kan ändå döma de andra.

Moonwing
5/18/10, 5:31 PM
#37

#36Flört

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

BattleBitch
5/18/10, 6:49 PM
#38

#33

Det är vad Bibeln säger .. och dömandet sköter Gud.

Så du och jag slipper tänka på det Flört Bara så vi ser till att handla på det sättet som Gud godkänner.

BattleBitch
5/18/10, 6:51 PM
#39

#34

Du skrev: BB De som försöker komma in men inte lyckas försöker på fel sätt, de försöker att behaga Gud genom att göra laggärningar men de har inte lärt känna Jesus eller Anden.

På vilket sätt försöker dom men gör fel menar du?

Vilka laggärningar hänvisar du till?

hassabacka
5/18/10, 7:48 PM
#40

BB sanningen är ju att du dömer mig om jag inte tycker som dig går jag fel väg..

BattleBitch
5/18/10, 9:52 PM
#41

#40

När o var har jag dömt dig? Obestämd

Annons:
hassabacka
5/18/10, 11:31 PM
#42

Du dömer alla som inte går din väg att de skall dö. För de följer inte bibeln…

OlgaMaria
5/18/10, 11:37 PM
#43

#39 Med laggärningar menar jag att man försöker bli räddad genom att göra goda gärningar om man missar att gå in genom porten (Jesus).

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
5/19/10, 12:56 AM
#44

#42

Vet du vad du pratar om?

BattleBitch
5/19/10, 1:01 AM
#45

#43

Men vad är dom här gärningarna du talar om? Förklara mer … Exakt vad är dessa laggärningar/goda gärningar som du talat om?

Hur går man in genom porten?

Jag tror nämligen att du har missförstått allt.

Du måste göra laggärningar, en aktiv handling för att bli räddad/ komma in genom den trånga porten. Den kommer du först in genom vid Harmageddon, ingen har kommit in genom dörren ännu!

Just nu kämpar vi alla för vår räddning, så att vi när vi står inför Jehovas domarsäte skall bekännas rättfärdiga, först då är vi inne genom dörren… inte nu!

Moonwing
5/19/10, 1:51 AM
#46

Matteus 21;23-27..vad kan man lära om detta tro?

23 När han hade kommit till templet och höll på att undervisa kom översteprästerna och folkets äldste fram till honom och frågade: "Vad har du för fullmakt att göra detta? Och vem har gett dig den fullmakten?

25 …." Därför svarade de: "Vi vet inte."

27 Då sade Jesus till dem: "I så fall talar jag inte heller om vad jag har för fullmakt att göra detta."

..I Matteus kan man läsa följande, vilket borde få oss att förstå att "fullmakt"-eller skall vi kalla det ,..

..ej ges automatiskt av en "Högre makt", ( och öppnar våra sinnen för förståelse),..tex -genom att vara bäst insatt i bibliska skrifter..

..att lära sig innebörden av en högre insikt..är inte lika lätt som att var "en laglydig medbogare", i en stat religion eller någontillhörighet på annat vis.

..Jesus brukade prata om "den inre Människan"..ett begepp som är långt större än tex bli duktig på praktiska saker där vårt hjärta/sinne ..knappt behöver deltaga…som att lära sig skrifter (vad det nu är)..eller bli slagkraftig i sina dagliga bedrifeter som yrke,karriär både inom/utanför religion!

Lär vi inte oss något "Andligt", för att bli bättre individer själva (innan vi tar på oss att sas "förbättra andra", andligen) -är det högst meningslöst att överhuvudtaget närma sig "högre förståelser", ..då har vi nämligen redan försummat den förändring, kunskapen skulle göra med oss..först..(sann Kristendom)

..något mer än "utanpåverk",.. blir vi inte förändrade kärleksmässigt sett i vårt innersta..är allt fåfänglighet!

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

BattleBitch
5/19/10, 1:59 AM
#47

#46

Njae, det har du inga skriftenliga belägg för.

Jag respekterar att du tror på det viset. Men kom inte o påstå att det har något med Jesus att göra. Glad

Moonwing
5/19/10, 2:01 AM
#48

"inga skriftenliga belägg"..Förvånad

Vad har inte..med Jesus att göra?Tungan ute

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Annons:
BattleBitch
5/19/10, 2:09 AM
#49

Läs hela Psalm 51.

Men jag väljer att citera dessa verser(13-15) som visar att alla är värdiga att predika och missionera Guds ord Flört

_red. av mod då källa ej anges
_

Moonwing
5/19/10, 2:21 AM
#50

Jag pratar nog om högre saker,.. Flört

..än att stå "på ett Torg å glädja människor", som tex Frälsis som min egen mamma en gång älskade högt..

..varken du eller jag kan väl jämföra oss med Jesus..tex i insiktsgrad..etc..

..min huvudtanke är ju den att man transformeras posetivt som ett levande väsen-om man tar upp kunskap rätt..så något händer,..som avspeglas av det du gör, känner, tänker, å handlar!

..annars är ju alla "samma skrot å korn"..å "kan missionera med varandra"…om vad som helst..

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Aldebaran
5/19/10, 11:09 AM
#51

#31……

"Alla som följer Guds ord som finns i Bibeln, kommer att få överleva :) Alla som är goda! Onda & ondskan skall tas bort."

Intressant det betyder "dödsdom för närmare 60-70% av jordens nuvarandebefolkning (som inte är kristna eller följer bibeln)

för att inte tala om de som levt innan och kommer under de följande årtusenden..

mmmm Hitlers koncentrationsläger kommer ju te sig som "sommarkollon" jämfört med denna multimiljardslakt på onda ickekristna själar….

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

BattleBitch
5/19/10, 12:56 PM
#52

#51

Det är vad Bibeln säger.

Aldebaran
5/19/10, 5:26 PM
#53

Allt handlar om att lyda order alltså precis som då 1945-46…

Vilken Gud som låter folk födas ute i djunglerna lååångt utanför JV's områden för att sedan förinta dem… hmmmm

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

BattleBitch
5/19/10, 6:02 PM
#54

#53

Gud är både rättvis och kärleksfull.

De som inte har fått chansen att lära känna Gud, kommer han självklart inte att ta bort Skrattande

Aldebaran
5/19/10, 7:17 PM
#55

Den kristna Guden då alltså…

Det gäller ju istort 90% av alla om man räknar tillbaka alla som levat innan man handplockade och skrev ihop de 4 evangelierna i Nicea…

90% är alltså "autmatförlåtna" medans 10 % får vakta sin tunga/tankar för att inte bli raderade på den stora dagen?

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Annons:
Aldebaran
5/19/10, 7:21 PM
#56

de kristna är ett slags "elitgarde" som skall vaka över den stora flocken?

Och ve den kristne som råkar vara född i ett kristet land för han/hon kommer ju inte att ens tillhöra den stora flocken på 80-90% utan han/hon blir förintad enl ovan….

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

BattleBitch
5/19/10, 8:40 PM
#57

#56

Synd att du ska vara så bitter på Gud och den Heliga kriften!

Jojaton
5/19/10, 9:14 PM
#58

#31 "Alla som följer Guds ord som finns i Bibeln, kommer att få överleva :) Alla som är goda! Onda & ondskan skall tas bort."

Vilket, enligt min tanke, betyder att alla ska dö isåfall eftersom alla människor är onda i grunden - även om vi är kristna så gör vi ont.

Många okristna brukar ju fråga: "Ja men om er Gud nu finns - varför finns det då ondska?" Hur många hade varit kvar på jorden om han hade tagit bort all ondska?

Johanna - Instagram

Aldebaran
5/19/10, 10:35 PM
#59

Jag är absolut inte bitter på Gud för han finns inte som du beskriver honom..Glad Jag är bara förundrad på hur ni tolkar bibeln.

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Aldebaran
5/19/10, 11:34 PM
#60

#58 Hur många…?  Ja JV pratar ju om sina 144'000… resten av oss mångmiljarder tja……?

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Santhe
5/19/10, 11:48 PM
#61

#60

144000 är de som ska regera i himlen. Resten av dom rättfärdiga ska leva på jorden i paradiset.

Moonwing
5/20/10, 12:02 AM
#62

Efesierna…observera ordet;..tills vi Alla!..

4;13 tills vi alla kommer fram till enheten i tron och i kunskapen om Guds son, blir fullvuxna och når en mognad som svarar mot Kristi fullhet.

14 Vi skall inte längre vara barn och låta oss drivas omkring av alla lärovindar, inte vara lekbollar för människorna, som vill sprida villfarelse med sina bedrägliga påfund.

15 Nej, låt oss i kärlek hålla fast vid sanningen och växa i alla avseenden så att vi förenas med honom som är huvudet, Kristus.

16 Han låter hela kroppen fogas samman och hållas ihop genom att alla lederna hjälper och stöder, med just den kraft han ger åt varje särskild del. Då växer hela kroppen till och byggs upp i kärlek

..så beskrivs vår förlösare(i Bibeln),..ej som en som skiljer -utan en som sammanför själar!

Efesierna..

2;8 Ty av nåd är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det.

9 Det beror inte på gärningar, ingen skall kunna berömma sig.

2;14 Ty han är vår fred, han har med sitt liv på jorden gjort de två lägren till ett och rivit skiljemuren, fiendskapen.

15 Han har upphävt lagen med dess bud och stadgar för att i sin person skapa en enda människa av de två, en ny människa, och så stifta fred.

16 I en enda kropp försonade han de båda med Gud genom korset, då han i sin person dödade fiendskapen.

17 Han har kommit med budskap om fred för er som var långt borta och fred för dem som var nära.

18 Ty genom honom kan både vi och ni nalkas Fadern, i en enda Ande.

19 Alltså är ni inte längre gäster och främlingar utan äger samma medborgarskap som de heliga och har ert hem hos Gud. Flört

20 Ni har fogats in i den byggnad som har apostlarna och profeterna till grund och Kristus Jesus själv till hörnsten.Förvånad

..Är detta inte en vacker beskrivning av "Gudomlig Kärlek"..säg..?

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Annons:
OlgaMaria
5/20/10, 12:18 AM
#63

BB. Vilka krav tror du det finns för att bli frälst?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Aldebaran
5/20/10, 1:29 AM
#64

144000 i himlen resten av oss här nere.. det lär ju bli miljaders miljader…  mmm ganska så trångt då alltså.. DVS om inte jorden går under väldigt snart, men ändå tänk alla som levt under årtusenden tills nu + de 7 miljader som lever nu… och bara ökar… lär ju bli ett väldigt trångbott paradis  Oskyldig

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Aldebaran
5/20/10, 1:29 AM
#65
Camillhe
5/20/10, 6:44 AM
#66

Moonwing; du skriver Efesierna…observera ordet;..tills vi Alla!.. 4;13 tills vi alla kommer fram till enheten i tron och i kunskapen om Guds son, blir fullvuxna och når en mognad som svarar mot Kristi fullhet.

Det går inte riktigt att ta en vers på det sättet ur sitt sammanhang. Efesierbrevet är ett brev som skrevs av Paulus och skickades till en församling i Efesos.

Det du tar upp är alltså riktat till redan kristna. Paulus skriver om församlingen, inte om "alla människor".

Visst hoppas och ber man som kristen att alla i världen ska få lära känna Jesus och leva i närhet med Honom.  Men att vara/bli kristen är ett val man måste göra. Kristendom går inte att förena med andra religioner eller läror.

Till er som deltar/läser i tråden så vill jag påpeka att läran om de 144 000 som ska till himlen etc inte är den kristna läran utan sekten Jehovas vittnes lära. Vi kristna tror att alla som valt att leva med Jesus som sin frälsare kommer till himlen och får leva i evighet med Gud.

Santhe
5/20/10, 11:17 AM
#67

#64 Men betänk Jv:s regler, då blir det inte så många i paradiset.

BattleBitch
5/20/10, 4:05 PM
#68

#58

Jag tycker tvärt om, att alla är goda från början…

Gud överser ju med många av våra synder som tur är.

Ps 103: 13,14(NW översättning)

Som en far visar barmhärtighet mot sina söner,

så visar Jehova barmhärtighet mot dem som fruktar honom

Ty han vet hur vi är formade,

han kommer ihåg att vi är stoft

BattleBitch
5/20/10, 4:27 PM
#69

#63

Här finns en broschyr som tar upp allt i sin helhet, http://watchtower.org/z/rq/index.htm

Men i korthet,

Lär känna kud och hans son Jesus.

Tar avstånd från all falsk religion och deras läror, treenigheten, odödligsjäl och fira jul/födelsedagar.

Inte använda symboler i tillbedjan som bilder, kors osv.

Att vi samtalar med Gud i bön och därigenom tar del av hans heliga ande.

Att ha ett bra familjeliv, inte sex innan äktenskap, bara en man/fru. Ta hand om sin familj.

Att vi är rena moraliskt, fysiskt och mentalt.

Att vi inte ljuger, stjäl, utövar våld, är alkolister, eller utövar spiritism/magi.

Att vi visar respekt för livet och blodet, inte tar emot blod.

Att vi sen hjälper andra att hitta den sanna religionen.

Men som sagt, det finns i sin helhet att läsa om här, http://watchtower.org/z/rq/index.htm

Annons:
BattleBitch
5/20/10, 4:34 PM
#70

#66

Vi sanna Kristna tror på Guds ord, vad det säger!

red. av mod då källa ej anges

Moonwing
5/20/10, 5:14 PM
#71

"Efesiebrevet 1:1 Från Paulus, genom Guds vilja Kristi Jesu apostel, till de heliga som bor i Efesos och som lever i tron på Kristus Jesus" (här menas en kristen församling)

#66

..Ja, jag förstår exakt hur du menar, man kan ju även "bekänna" sig som kristen på olika sätt.."att man accepterar förlösaren", "att man gör Kristna gärningar"..

..och där sätter vi människor våra egna gränser även om man som religionsutövare tolkar det som, att Bibeln sas har en "mall"-för sk Kristna!…

..men visst är det fel att ta saker ur sitt sammanhang..å det var ej min mening..Skäms

…det jag ville framhålla enl.nedan (Bibeln) är att genom "lösenoffret"..var nu alla!..

….människor, välkommna att ta del i den kunskapen som förut enl. mosaiska lagen varit förbehållen Judarna (omskurna) (enl.bibelns sätt att se på det enl.i GT)

Ef;3;6 "tack vare Kristus Jesus är hedningarna genom evangeliet arvingar som vi, tillhör samma kropp som vi och har del i löftet som vi"…Skrattande

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Highness82
5/20/10, 5:30 PM
#72

#32 En varning, var lite försiktig med dina uttalanden, för din egen skull.  Ditt citat om människor som gjort helbragdagörelse och tungotal kan lika gärna vara använda av Guds Helige Ande. Och det är ju inte direkt så smart att kalla de gärningar som Den helige Ande utför, för Satans påfund för att vilseleda andra människor.

Jag har en fråga, i Johannesevangeliet 4:23 säger Jesus till den Samariska kvinnan: "Men den tiden kommer, ja den är redan här, då alla sanna gudstillbedjare skall tillbe Fadern i Ande och Sanning" Hur menade Jesus här?

Det är högst rimligt enligt mig, att Jesus här talade om Tungotalet. men du som inte tror på Tungotalet, hur ser du på den texten?

Camillhe
5/20/10, 9:05 PM
#73

#71 Det har du helt rätt i, genom Jesus Kristus kan nu alla, som vill, bli frälsta och få tillhöra Guds rike.:D

OlgaMaria
5/20/10, 9:24 PM
#74

#69 Så om man till exempel har ljugit någon gång så kan man inte bli frälst?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
5/20/10, 9:46 PM
#75

#74

Självklart kan man få förlåtelse för saker man har gjort. 

Men en som konstant ljuger, kan inte kalla sig Kristen.

BattleBitch
5/20/10, 9:58 PM
#76

#72

Förlåt, jag är jätte ledsen om jag trampar någon på tårna .. Men det är min sanna övertygelse.. efter att ha studerat Bibeln.

Jag tror att Joh 4:23  har med Guds verksamma kraft som hjälper oss i det dagliga livet att göra Glad

Annons:
OlgaMaria
5/21/10, 12:15 AM
#77

#75 Men om man kan få förlåtelse kan det väl inte vara ett krav?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
5/21/10, 12:24 AM
#78

#77

Hur tänker du nu?

Aldebaran
5/21/10, 12:28 AM
#79

#78.. Tror att #77 menade att varför ha kravet om man kan ljuga som en häst travar i 20 år för att sedan be om förlåtelse så är allt OK.. Precis lika OK som den som levt i dygd hela sitt liv… Ingen skillnad alltå..

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

OlgaMaria
5/21/10, 1:37 AM
#80

#78
Ett krav är ju ett krav. Du hävdar att det finns krav för att bli frälst men om man kan få förlåtelse… vilka krav finns det då? Det kan inte vara ett krav att man inte ska ljuga därför att även om man ljugit någon gång så kan man få förlåtelse för det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: