Annons:
Etikettkyrkan
Läst 3224 ggr
BattleBitch
5/14/10, 2:07 AM

Vad är en sann Kristen för dig?

Som topic säger .. Är så mycket snack om det i olika trådar. Vad är en sann Kristen för dig?

För mig är det en person som följer bibeln till punkt o pricka. En som följer i Jesu fotspår, dvs en som knackar dörr och missionerar om Guds Kungarike, en som inte deltar i krig utan älskar sin nästa, en som helt enkelt inte följer kyrkans påhitt om Julen, treenigheten och korsdyrkan(avgudadyrkan) =)

Så, vad är en sann Kristen för dig?

Annons:
OlgaMaria
5/14/10, 1:03 PM
#1

Joh 3:3

Amen, amen säger jag dig: Den som inte blir född på nytt kan inte se Guds rike.

1 Joh 5:1

Var och en som tror att Jesus är Kristus, han är född av Gud.

Gal 3:26-29

Alla är ni Guds barn genom tron på Kristus Jesus. Alla ni som har blivit döpta till Kristus har blivit iklädda Kristus. Här är inte jude eller grek, slav eller fri, man och kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus. Om ni nu tillhör honom är ni Abrahams avkomlingar, arvingar enligt löftet.

Det finns inte olika varianter av kristna eller en uppdelning bland Guds barn. Det är genom tron som vi blir Guds barn och är vi Guds barn är vi födda av Gud och vi är alla ett i Kristus.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
5/14/10, 4:04 PM
#2

#1

Tack för ditt svar =) Tror du att vi som Guds bar/Kristna har något krav på oss?

OlgaMaria
5/14/10, 9:27 PM
#3

Nej. Vi är inte slavar i Guds hus utan vi är Guds barn. Vi är familj, och man ställer inte krav på sina barn för att de ska få fortsätta vara ens barn. De goda gärningarna kommer därför att vi älskar Fadern, och därför att Gud genom sin Ande arbetar genom oss. Är vi barn är vi födda av Gud och då är det han som verkar genom oss.

Självklart finns det konrekta saker man kan ta upp som en kristen bör leva efter, men man måste förstå att vi är frälsta av nåd och att vi sedan får kraft att göra gott är helt och hållet Guds verk i oss.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
5/14/10, 9:48 PM
#4

# 3

Ja!  Och Gud är en Treenighet:  Fadern, Sonen och Anden!

Mvh

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

BattleBitch
5/14/10, 10:57 PM
#5

#3

Har du något skriftenligt belägg för ditt påstående, att Gud inte skulle ha krav på oss människor?

Det är bra att skilja på vad vi själva tror på och vad Bibeln, Guds ord verkligen säger :)

BattleBitch
5/14/10, 10:59 PM
#6

#4

Treenigheten är din tro, det respekterar jag. Men den är ett påhitt av ett par präster.

Det har inga belägg i bibeln för treewnigheten utan treenigheten motsäger bibeln om man undersöker det!

Annons:
OlgaMaria
5/15/10, 11:09 AM
#7

#5

Ef 2:8-10

Ty av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det, inte på grund av gärningar, för att ingen skall berömma sig. Ty hans verk är vi, skapade i Kristus Jesus till goda gärningar, som Gud har förberett, så att vi skall vandra i dem.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
5/16/10, 1:25 PM
#8

#7

Vad innebär tron då? Hur lär man känna Gud & Jesus? Det krävs ju en ansträngning, eller hur!

Sen den som har hållit ut, står det… Så det innebär att vi måste anstränga oss. Med vad?? Läs versen efteråt.

Predikar din religion på Jesus sätt från dörr till dör över "hela den bebodda jorden"? Eller vilken religion följer Jesu befallning? :)

Johannes17:3 Detta betyder evigt liv: att de lär känna dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt ut, Jesus Kristus.

Matteus 24:13 Men den som har hållit ut till slutet, han skall bli räddad.

Matteus 10:22 Och ni skall vara föremål för hat från alla för mitt namns skull; men den som har hållit ut till slutet, han skall bli räddad.

OlgaMaria
5/16/10, 3:27 PM
#9

Det är inte en ansträngning… GUDS GÅVA ÄR DET, INTE PÅ GRUND AV GÄRNINGAR, FÖR ATT INGEN SKALL BERÖMMA SIG. :) Gud väljer att möta dig, Han lägger ner sin tro i dig, Han flyttar in i dig, Han blir personlig med dig, han ger dig kraft att höra honom, lyda honom och älska honom. Inget av det går att åstadkomma själv. Vi kan bara säga Ja eller Nej, men vi kan inte säga Ja utan att Gud först har dragit oss till sig.

Det finns inga Krav, i den bemärkelsen att gör vi inte det så går vi förlorade, men Gud manar oss att leva efter hans vilja och vi gör det därför att vi älskar honom och känner hans nöd för de förlorade.

Min "religion" är Bibelns religion. Självklart predikar den att vi ska gå ut ändå till jordens yttersta gräns och göra alla folk till lärjungar. Sedan skall slutet komma. :)

Vi behöver hålla ut i vissa tider, men vem är det som håller ut genom oss? Inte är det vi. Det är Gud.

Fil 4:13 Allt förmår jag i honom som ger mig kraft.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
5/16/10, 3:34 PM
#10

#9

Så du knackar dörr varje månad och går från hus till hus som Jesus gjorde och berättar om Guds kungarike?

Apostlagärningarna10:42 Han gav oss också order om att predika för folket och att grundligt vittna om att han är den som av Gud har blivit bestämd till att vara domare över de levande och de döda.

Matteus 28:19,20 Gå därför och gör lärjungar av människor av alla nationerna, döp dem i Faderns och Sonens och den heliga andens namn  och lär dem att hålla allt som jag har befallt er. Och se, jag är med er alla dagar intill avslutningen på tingens ordning."

Lukas8:1 Kort därefter gav han sig ut på en färd från stad till stad och från by till by och predikade och förkunnade de goda nyheterna om Guds kungarike. Och de tolv var med honom,

2 Timoteus 4:2 predika ordet, håll enträget på med det i gynnsam tid, i ogynnsam tid, tillrättavisa, förebrå, förmana, med allt tålamod och all undervisningskonst.

Så med andra ord är detta vad de sanna Kristna skulle göra, och Jesus skulle vara med dom, som predikar regelbundet från hus till hus Glad

OlgaMaria
5/16/10, 3:46 PM
#11

Är det viktigaste att det är från hus till hus eller från människa till människa? :) Jag berättar och undervisar om Jesus många gånger varje månad, bland annat till Jehovas Vittnen som jag älskar och längtar efter att de ska få möta Gud som den han är.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
5/16/10, 3:51 PM
#12

#11

Du kan ju inte hitta på egna sätt … Jesus berättade för oss hur vi skall göra det är han som är vår mästare som vi skall efterlikna. Flört 

Sen måste jag säga att det finns Kristna som är svaga och sjuka och jag vet många som ringer eller skickar brev för att nå människor. Men det viktiga är att vi missionerar så som Jesus gjorde!

OlgaMaria
5/16/10, 3:55 PM
#13

Om Jesus är modellen borde vi väl missionera mer på gator och torg och ifrån berg, samt vid brunnar, än att gå från hus till hus? Om man studerar det hela så var det inte framför allt i hus som han vann sina efterföljare.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
BattleBitch
5/16/10, 4:11 PM
#14

#13

Vi skall predika där folk är samt från hus till hus, precis som Jesus gjorde.

Vilken kyrka är det som du tillhör som gör detta? Har nämligen aldrig mött någon innan…

OlgaMaria
5/16/10, 4:18 PM
#15

Paulus strategi var ju att först gå till stadens synagoga. Ni kanske borde besöka kyrkor lite mer? :)

Jag tillhör Enakyrkan i Enköping. Vi går vanligtvis inte från hus till hus, men vi försöker nå våra grannar på olika sätt, men vi har en ganska god tillväxt ändå, tack vare att vi missionerar på en hel del vis.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
5/16/10, 4:25 PM
#16

#15

Bibeln talar om att vi skall gå ut ur det Stora Babylon och att vi inte ska ha något med falsk religion att göra… Så vi vill ju inte gå emot Guds ord, som du förstår Flört

Ok. Men ni tillhör inte en religion/organisation som uppfyller Matteus 24:14 ?

Santhe
5/16/10, 4:57 PM
#17

Det tråkiga med jv:s dörrknackning är att ingen förstår sig på det. Ingen vill bli påprackad en tro. Jag hör så ofta att jv är si eller så och dörrknackningen är verkligen hatad bland gemene man. Inte ens kristna förstår handlingen.

Det verkar som att ni behöver inte ens ha knackat på hos endel för att dom ska avvisa er när ni väl dyker upp.

Det är ju tråkigt för er för ni har/får dåligt rykte och ingen vill prata med er.

Ni gör er själva en otjänst genom ert beteende.

BattleBitch
5/16/10, 8:01 PM
#18

#17

Så du menar att vi ska strunta i Jesus befallning som alla andra så kallade Kristna?

Så klart att vi inte kan det. Vill man vara en Kristen så måste man ta missionsbefallningen på allvar. Jesus sa just det att de sanna Kristna skulle bli hatade precis som han blev, så vi ser inte det som en del av det Kristna livet.

Sen ska du veta att vi träffar många som har intresse och som vill veta vad Bibeln säger Glad

Santhe
5/16/10, 11:03 PM
#19

#18 Jag menar inte att ni ska strunta i någonting, gör som ni vill. Men kontentan bland folket är som jag skrev (min åsikt).

BattleBitch
5/16/10, 11:40 PM
#20

#19

Du menar så.. Jo jag förstår Glad

Annons:
Woodland
5/17/10, 5:29 PM
#21

Som topic säger .. Är så mycket snack om det i olika trådar. Vad är en sann Kristen för dig?

För mig är det en person som följer bibeln till punkt o pricka.

Obestämd

Då är endast Jesus en kristen.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

BattleBitch
5/17/10, 6:49 PM
#22

#21

Beklagar att jag missade det lilla ordet .. försöker. Så här skall det självfallet stå "För mig är det en person som försöker följa bibeln till punkt o pricka." Flört

Internettan
5/17/10, 8:53 PM
#23

Man kanske kan skilja på att bokstavligen följa Jesus och att följa själva "andemeningen". Jag menar… vad jag vet så delade Jesus inte ut Vakttornet.

Om man genom att knacka dörr idag driver bort folk, då borde man fundera på om det verkligen är att följa Jesus. Jag tror att Jesus bryr sig om att man når folk - inte att man kopierar just Hans sätt för 2000 år sedan. Tiderna förändras.

"Every point of view is a view from a point."

BattleBitch
5/18/10, 1:02 PM
#24

#23

Där håller jag inte med. Det låter mer som att man finner det obekvämt att söka upp människor och då hellre river ut dom bladen i bibeln som uppmanar oss till det…

Guds ord säger faktiskt i 2 Timoteus 4:2 predika ordet, håll enträget på med det i gynnsam tid, i ogynnsam tid, tillrättavisa, förebrå, förmana, med allt tålamod och all undervisningskonst. Flört

Upp till toppen
Annons: