Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2116 ggr
bluemary
5/12/10, 1:53 AM

Vem ber man till ?

Ibland undrar jag vem jag ska vända mig till i bönen.

Just nu så är det Den Helige Ande som känns bäst för
mig då jag upplever att det är vad Jesus efterlämnade
då han vände tillbaka till Gud Fader (jag förklarar lite
dåligt men ni förstår kanske hur jag menar).

Vem vänder ni er till i bönen ?

Annons:
Camillhe
5/12/10, 2:25 AM
#1

Det är svårt att säga, men jag säger nog oftast Gud eller Jesus. På ett sätt kan jag tycka att det inte är så viktigt eftersom dom alla äår en del av treenigheten.

Jag pratar på och vänder mig säkert till alla 3 i samma bön. Jag avslutar dock alltid med i Ditt namn Jesus ber jag.

BattleBitch
5/12/10, 10:24 AM
#2

Till Gud-Jehova ber jag till men i Sonen-Jesunamn eftersom det är han som är medlaren.

OlgaMaria
5/12/10, 11:07 AM
#3

Håller med Tarmsaft i hennes svar. Tror inte heller det är så viktigt, men det kan vara intreessant att förstå ordningen i Gud.

Först har vi Fadern. Sonen (Jesus) kom för att göra Fadern känd och han lärde oss att be till Fadern. Sedan bad Jesus att Fadern skulle sända den helige Ande till oss och den helige Ande skulle påminna oss om allt vad Jesus lärt oss. (Läs mer i Joh 14) Dessutom står det att Jesus ber för oss, och Anden ber för oss, genom oss. Men Fadern ber inte för oss, det är han som lyssnar på bönerna och besvarar dem. :)

Så… vi har helig Ande. Anden påminner oss om Jesus. Anden pekar på Jesus. Jesus pekar på Fadern. Alltså är Anden och Sonen våra länkar till Fadern. Men det är inte fel att be till Sonen och Anden, för det förekommer i Bibeln men jag tror det kan vara bra att förstå hur de hänger ihop.

JAG tror att ett teologiskt korrekt sätt att be (inte för att man måste be perfekt men jag tänker att det kan vara intressant att ha med sig) är ungefär så här:

Helige Ande, hjälp mig att be, hjälp mig i min svaghet.
Jesus, jag älskar dig, tack för att du har räddat mig.
Fader, jag behöver hjälp med en speciell sak, kan du ordna en grej åt mig?
Fader, tack att jag får komma till dig genom Jesus.
Fader, du är underbar.

Hehe… inte för att man behöver be precis så, men tror det kan visa lite grann hur vår relation till Gud ser ut enligt Bibeln. Kanske nån vill komplettera? :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
5/12/10, 2:51 PM
#4

Jag ber till Fadern i Jesu namn.  Jag ber inte till den Helige Ande direkt fast Han är också Gud!

Mvh

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: