Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2512 ggr
Hallifax
5/15/10, 4:50 AM

Guds ord

Om gud har skapat universum, borde han inte då besitta en ofantlig vishet? Men om man ser till bibeln hittar jag inte ett enda citat som inte lika gärna skulle kunna vara författat av en primitiv människa. Visdomen och kunskapen lyser helt med sin frånvaro.

I princip ALL vetenskaplig litteratur som författas idag innehåller mer visdom och bättre redovisad och bevisad fakta om hur världen verkligen är beskaffad och hur vår verklighet fungerar.

Bibeln bevisar ingenting. Inte någonstans visar denne gud på någon slags intellektuel överlägsenhet. Hur kommer det sig? Hur kan denne allsmäktige skapare vara intellektuellt underlägsen den moderna vetenskapen?

För mig blir det uppenbart att bibeln är författad av helt vanliga människor  -- utan inflytande av någon allsmäktig skapare -- och för väldigt länge sedan, i en tid då man helt enkelt inte hade några bättre förklaringsmodeller. Bibeln saknar alla former av högre visdom och den moral som redovisas tycker jag i många fall är rent förkastlig.

Annons:
Camillhe
5/15/10, 5:17 AM
#1

Ojdå då får du nog läsa igen:P

Bibeln talar tex om att jorden är rund

Jesaja 40:22, Job 22:14. För att kontrollera det bör du titta på det hebreiska grundordet då översättningar skiljer sig en del.

Det finns så mycket mer som Bibeln berättar, långt före det ansågs "vetenskapligt belagt", och eftersom du är så intresserad av evolutionsläran, om vi gör ett tankeexperiment att ev.läran är sanning, om du då tittar på ordningen i Bibelns skapelseberättelser så ser du att det följer samma utveckling. Hur visste man det på den tiden det skrevs? Darwin hade inte fötts dåTungan ute

Hallifax
5/15/10, 5:25 AM
#2

#1

Samtidigt vet nog både du och jag att bibeln på flera ställen pratar om att jorden är platt. :) Kunde inte gud bestämma sig om den planet han skapat? Vad finns det mer som bibeln berättar som långt i efterhand har belagts vetenskapligt?

Och evolutionsläran ÄR sanning. Jag är ledsen, men att påstå motsatsen är ungefär som att hävda att jorden faktiskt är platt. Och det tror du väl ändå inte?

Sen förstår jag tyvärr inte riktigt vad du menar om bibelns skapelseberättelser? Menar du att de förutspår evolutionen? Eller bara att djuren kom först?

Mona22
5/15/10, 8:49 AM
#3

#2 vart står det att jorden är platt? det har jag missatFörvånad

OlgaMaria
5/15/10, 10:29 AM
#4

Bibeln säger inte att jorden är platt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Hallifax
5/15/10, 12:50 PM
#5

#3

Det står inte uttryckligen att jorden är platt. Men det finns en lång rad påståenden som förutsätter en platt jord. Det talas flera gånger om jordens fyra hörn. Och om gud talar metaforiskt om dessa hörn borde det rimligtvis finnas fler än ett förtydligande om att jorden verkligen är sfärisk. Och tarmsaft skriver ju själv att översättningarna av det sfäriska påståendet skiljer sig kraftigt individuellet.

"Han skall höja ett fälttecken för folken, förena de skingrade av Israel och samla de kringspridda av Juda från jordens fyra hörn" (Jesajs 11:12).

"Sedan såg jag fyra änglar stå vid jordens fyra hörn och hålla fast jordens fyra vindar, för att ingen vind skulle blåsa över jorden eller havet eller mot något träd" (Uppenbarelseboken 7:1).

"Människa! Så säger Herren Gud till Israels land: Slutet har kommit, slutet har kommit för jordens fyra hörn" (Hesekiel 7:2).

Det talas också i både Mattheusevangeliet och Lucasevangeliet om att djävulen tar med jesus högt upp från vart han kan se alla riken i världen (vilket förutsätter en platt jord).

"Där jag låg på min bädd såg jag ett träd mitt på jorden, och det var mycket högt. Trädet växte sig stort och väldigt och nådde ända upp till himlen, så att det syntes till världens ände," (Daniel 4:7-8 Bibeln 2000).

Om gud verkligen är en allsmäktig skapare, borde han då inte i sin skrift -- som är guds ord -- kunna skänka oss en fullständigt visshet om hur det är beskaffat med den planet han skapat åt oss?

OlgaMaria
5/15/10, 2:01 PM
#6

Du läser Bibeln på fel sätt. Den är inte någonsin skriven för att undervisa otroende om jordens och skapelsens egenskaper. Bibeln är undervisning för Guds folk, församlingen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Hallifax
5/15/10, 2:20 PM
#7

#6

Men om gud bara någonstans hade givit bevis på någon slags vishet och större kunskap hade han ju därmed också bevisat sin existens, så hade folk inte behövt vara "otroende". Den moderna vetenskapen besitter ju en vishet som är långt mycket större än bibelns. Samtliga guds ord skulle lika gärna vara skrivna av en dåtida människa.

OlgaMaria
5/15/10, 2:25 PM
#8

Jaha, men nu är det så att Gud kanske inte vill uppenbara sig på ditt sätt. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Hallifax
5/15/10, 2:27 PM
#9

#8

Tänk att han är så fullständigt ointresserad av att bevisa sin existens, denne gud. :)

OlgaMaria
5/15/10, 2:35 PM
#10

Hans intelligens är häpnadsväckande därför att den är så främmande för världen.

Jesus till Tomas: Du tror för att du ser, saliga de som tror fast de inte ser.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Hallifax
5/15/10, 2:45 PM
#11

#10

Fast om man (rent hypotetiskt) skulle föreställa sig att gud och religion vara ett påfund av människan, skulle man inte även då stöta på desa problem?

Med en gud som verkar fullständigt ointresserade av att bevisa sin existens och en gamal skrift som blir omkörd av modern vetenskap allteftersom vi får fler och bättre bevisade förklaringsmodeller till hur vår värld verkligen är beskaffad?

[Hukanson]
5/16/10, 6:55 AM
#12

"En bild säger mer än tusen ord" lyder ett känt citat och det stämmer även i vår relation med Herren, tycker jag, därför att Martinus har i sitt verk Tredje Testamentet förmedlat just Herrens Vishet både i ord - som är färgade av Martinus eget medvetande - och i bild som mer ger Herrens egen vision till uttryck.

Vi är många som tror att dansken Martinus var en synnerligen frälst människa och gav Världen denna vishetsbok - en kosmologi - som frälsningens medvetande , ett sätt att tänka och fundera i vishet om tillvaron på ett andecentrerat sätt.

Hallifax
5/16/10, 6:58 PM
#13

#10

"Jesus till Tomas: Du tror för att du ser, saliga de som tror fast de inte ser."

Det är ju också det ultimata argumentet för att indoxtrinera människor med falska läror -- att få dem att tro att finns någonting positivt med blind tro.

Om jag skulle starta en egen religion är det ju naturligtvis så jag skulle gå till väga -- att få folk att tro att det finns salighet i att tro utan bevis.

Annons:
Woodland
5/17/10, 9:00 PM
#14

Hallifax

Ditt första inlägg visar att du inte känner till bibelns  status i världsliteraturen även bortkopplad från dess religiösa betydelse (om det är möjligt att göra det).  Den anses i den engelsktalande världen vara det högsta av alla verk.

Jag skall skriva någonting men min mening är inte att vara elak.

Det är säkert frustrerande för dig,  men Gud skrattar åt världens visdom.  Han anser det som dårskap bl.a. därför att människor  precis som du  i alla tider har sagt - visa mig och jag skall tro.  Människans  egna kraft är någonting Gud ser ner på när det gäller umgänge med Honom.

Det verkar såsom du har en bibel och du kan kolla att vad jag lägger till här är rätt återgivet.

Folk som bodde i Korint bodde i en mycket korrumperad stad.  De hade blivit omvända från Grekiska gudar med prostitution och all antikens visdom.

Paulus skrev så här till dem i 1 Kor 3 vers ..

18Sluta lura er själva. Om ni tycker att ni är klokare än alla andra så är det lika bra att ni slutar att räkna med den kunskapen, så att ni kan lämna plats för den sanna visdomen från Gud.

19För denna världens visdom är dårskap för Gud. Och det står i Jobs bok att Gud använder människans eget skarpsinne för att fånga henne. Hon snubblar över sin egen visdom och faller.

20Och Psaltaren säger att Herren vet hur begränsade och oförnuftiga människornas tankar är, och han genomskådar allt.

21-23Skryt därför inte över sådant som ni har lärt er av människor,

Så enligt bibeln är ditt krav på oförnekliga bevis en visdomstanke som du är snärjd i och därför faller du i en fälla av fåfänglighet om inte Gud öppnar dina ögon.  Det är inte bara att du inte kan se - du vill inte.

Men Jesus kan råda bot på det.  Det har Han hållit på med i tusentals år.

Mvh

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Hallifax
5/17/10, 9:14 PM
#15

#14

Och då har jag egentligen bara en fråga till dig: hur kan du veta att det som står i bibeln är sant? Att det verkligen är guds ord.

Som jag anmärkte tidigare: om man ponerar att gud och religion är ett påfund av människan (som jag naturligtvis anser att det är) skulle man inte då också stöta på följande problem:

Föreställnigen om att blind tro är någonting saligt. En gud som tycks vara ointresserad av att skänka oss bevis. En bibel vars "visdom" snabbt blir omkörd av vetenskapen. En gud som tycker att det är "dårskap" att människor vill ha bevis.

Det lustiga med hela denna tanke om en gud som vägrar bevisa sig (och tycker att människor som uppskattar bevis är dårar) är att jag känner igen argumentet. Variationer av det används påfallande ofta av små barn när de försvarar sina låtsaskompisars existens från klentrogna.

(Och bibelns status har ingenting med sakfrågan att göra.)

Upp till toppen
Annons: