Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2414 ggr
ho0mii3z
2010-06-08 16:40

Kan man säga nej?

Jag är ju kristen, Protestant alltså den vanligaste sorten här i Sverige. Och jag är stolt över min tro.
Har dock en släkting ( pappas kusin) som är jehovas vittne. Och jag gilalr henne jätte mycket för den person hon är. Men känner att hon tvingar på mig lite för myclet avhennes tro.

Sist hon var här fick jag 3 tidningar jag skulle läsa, hon höll en liten "lektion" om djävulen, och sen fick jag en bok som förklasrar bibeln och vad Jehova vill.

Till en början tänkte jag att visst kan jag läsa de, kanske får mig att förstå henne lite mer och så får man se vad av allt jag fått höra och skapat en bild av som är fördommar..

Men nu ville hon träffas igen och gå igenom de jag skulle läsa.. Vilket känns lite på tvingat.

kan jag utan att vara elak säga : Nej, jag tycker det börjar kännas obekvämt med alla jehova texter. Jag håller starkt vid min egen tro.

Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

Annons:
OlgaMaria
2010-06-08 18:01
#1

Givetvis kan du säga ifrån. Förbered dig gärna för att säga ifrån väldigt tydligt men också väldigt vänligt. Man måste vara tydlig med JV och då kan det vara bra att tänka igenom vad man ska säga så att man också kan vara vänlig. :)

Hon vill säkert diskutera med dig och du skulle också kunna då chansen att berätta om din tro för henne, men då behöver du veta vad du ger dig in i och vara trygg i din egen tro. JV utbildar sig varje vecka i att propagera för sin tro så man ska inte ge sig in i det om man inte orkar stå pall. :)

Jag tror det är bra att du inte låter henne komma hem och diskutera med dig så länge du inte är säker på vad du vill. Hon är tydlig mot dig så du måste vara tydlig tillbaka. Lycka till…

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
2010-06-08 22:45
#2

Sist hon var här fick jag 3 tidningar jag skulle läsa, hon höll en liten "lektion" om djävulen, och sen fick jag en bok som förklasrar bibeln och vad Jehova vill.

I och med att du tog emot dessa skrifter och lät dig "undervisas" har du tänt ett hopp i henne att du är en lämpligt person att kultivera.

Jag håller med Theresia att du inte skall låta personen komma hem till dig om inte umgänget med henne har legat på en sådan intim nivå förut.

Du skall absolut undanbe ytterligare propagation vänligen men bestämt.  Det är inte för intet att resten av den kristna världen betraktar denna sekt som icke kristen.

Mvh

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

ho0mii3z
2010-06-08 22:47
#3

hon var väldigt på att jag skulle ta imot dem, kände mig lite trängd.
Jag får höra av mig till henne och ställa in mötet.

Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

ho0mii3z
2010-06-08 22:48
#4

hon sa att de skulle vara bra om jag läste de. hon skulle skaffa mig en bibel också men jag sa nej de vill jag inte har redan egna.
Men då sa hon att de är samma bibel som jaghar men med jehova, för i hebreiskan stavas gud vid namn alltså JHVH..  :S

Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

Woodland
2010-06-08 23:01
#5

hon skulle skaffa mig en bibel också men jag sa nej de vill jag inte har redan egna.

Bra svar!  Flört

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Jojaton
2010-06-11 22:06
#6

#4 Men då borde det ju kvitta, ang Bibeln alltså, om det ändå är "samma" ;)

Johanna - Instagram

Annons:
amodeus2
2010-06-15 10:39
#7

Ja det blir kanske en svår balansgång att å ena sidan tacka nej till hennes vittnesmål om JV nu när hon sett en öppning för att få in dig på den "rätta" läran… det var nog ingen slump att djävulen var det första hon hade att prata om eftersom du inte tillhör JV… :-( om du tackar nej till "Jehova" så kanske er relation ligger risigt till nu när hon presenterat honom för dig… :-/ men man vet aldrig…

Du har redan biblar, bra sagt… ja då kan du ju tänka JHVH när det står Gud och Herren eller hur?! :-)

JVs bibel är annars mer "Vakttornet i New York"s-bibel… :-S Det är Vakttornet I New York som styr hela organisationen… Och vi som är kristna - protestanter, katoliker whatever - ser inte JV som kristna egentligen eftersom de inte tror det kristna tror - bla tror de att de är speciellt utvalda och att alla som inte tillhör organisationen åker raka vägen till helvetet oavset om de tagit emot Jesus Kristus som sin Frälsare eller ej… JV vill inte heller att man läser bibeln på egen hand för då kan man "missuppfatta" saker… även det är ju lite skumt minst sagt… vill du veta mer om JV så kan du kolla på nätet… :-)

JV har funnits i ca 100 år ungefär, det säger väl allt… :-/

Med det sagt så är hon säkert en väldigt fin person eftersom du gillar henne, och vi får väl hoppas att relationen håller även när du säger ditt "nej tack" som du skriver i rubriken… :-)

bottennapp
2010-06-16 00:37
#8

Om du INTE säger nej här då din magkänsla ger obehag, om du gör saker du inte vill bara för att vara snäll så går du emot dig själv och din egna inre sanna vilja och med det går du också emot Gud. Alla människor måste stå till svars för sina handlingar och känslor och ingen utomstående kan påtvinga dig trosinriktningar du inte känner dig hemma i. Om den här personen inte kan ta ditt nej är det inte ditt fel eftersom du gör det enda rätta (följer Gud din vilja) då måste denne jobba med sin egen osäkerhet i att få ett nej. Kan man säga NEJ då följer man Gud. Kan man inte ta ett nej, då följer man inte Gud. Det är inte så komplicerat som det låter. Att vara rak och ärlig är alltid bättre både mot en själv och andra, man behöver inte vara otrevlig för det. Det är värre att låta sig lockas in på avvägar för att vara schysst och sen drar man sig ur först när det gått för långt och då blir alla istället sårade.

Ta ormen och Eva t.ex ormen lockade *komsi komsi* och Eva hakade på, kanske ville hon egentligen inte men var rädd att såra ormens känslor genom att tacka nej. Säga vad man vill om hennes val, men det hela väger upp att hon var en sann djurvän, precis som du är en god medmänniska. Men perfekt blir man inte förrän man först lär sig stå upp för sig själv.

MoaP
2010-07-24 19:30
#9

Mamma ylvap sägär nej var gång.

Hej! Checka in mig på mina 2 YouTube kanaler!

http://www.youtube.com/user/Moa100000 det är min musik kanal

http://www.youtube.com/user/MinecraftBuilderXBOX min minecraft kanal

och bloggen till minecraft finns också ;P

http://www.minecraftxbox.bloggplatsen.se det är min blogg så

allt finns i ett! :)

 

Mona22
2010-07-25 13:21
#10

Vill du inte lyssna så säger du nej, svårare än så är det inte.

Thinker
2010-08-08 01:07
#11

Det är inga problem att säga nej, det har de flesta av mina släktingar gjort. ;)

Att vara ärlig är väl en grund för alla som kallar sig kristna och det gäller även vad man säger och gör.

Hm Amodeus……

En av de första lärorna Jehovas vittnen, eller som de kallades på den tiden "Bibelforskarna", eller faktiskt ännu tidigare, var att just helvetesläran inte hade stöd i Bibeln, såsom den lärdes ut då.

Camillhe
2010-08-08 07:28
#12

Thinker, välkommen hit till Jesus i fokus. Du är varmt välkommen att delta i diskussioner osv, men vår ståndpunkt här är att JV är en sekt som sprider en falsk lära och vi accepterar inte JV propaganda, vi har haft tillräckligt av det;)

Din sida är inte aktiverad annars hade jag skrivit till dig privat, och jag klagar inte på dina inlägg nu, jag vill bara uppmärksamma dig på sajtens inriktning.

Spiggen
2010-08-31 11:39
#13

Lite intressant med jv.En sekt som sprider falskt.Jag själv läser bibeln och forskar i kristendom men inte troende än.Det jag förstår är det inte så att det är dom som försöker att leva efter bibeln?Bara att se på våra präster  en del är kvinnor o vad säger bibeln om det?Lagligt att gifta sig om man är homosexuel Inte enligt bibeln eller?Bara ett liten del av det.En svensk präst behöver inte ens vara troende.Jag tycker det är lite tragiskt att höra någon säga att dom sprider falskt.Alla syndar även dom men dom försöker att leva som jesus vill.Det jag skriver är ingen propaganda bara fakta.

Sökaren.

Annons:
OlgaMaria
2010-08-31 12:25
#14

#13 Hej Spiggen. Visst finns det många kristna och även samfund i Sverige som kanske inte lever helt efter Bibeln eller ens vill göra det. Det som blir speciellt med JV är ju att de tror att de är Guds ENDA sanna organisation på jorden och att övrig kristendom är influerad av djävulen. De anstränger sig mycket för att skilja sig från övriga kristna och hindrar därmed människor från att möta Gud i en annan kyrka. De flesta som lämnar JV lämnar också Gud. De går vidare med sår, en trasig Gudsbild och ett främlingsskap till Gud.

De flesta JV är uppriktiga människor som vill leva efter Guds vilja och följa Bibeln, men det finns mycket i deras lära som lärs ut centralt som är mycket märkligt, oärligt och obibliskt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Spiggen
2010-08-31 12:59
#15

Du har förmodligen rätt alla tolkar inte bibeln på lika sätt.Det är inte vi mäniskor som ska döma.Det jag vill påpeka är att man har en sajt med jesu namn och i den sajten så dömer man mäniskor.Alla är inte fulkomliga.Bara se på vår svenska kyrka hur mycket förskingringar häxjakter mm.Har man läst bibeln och vill leva efter den så går det imot allt man lärt sig av bibeln att se ner på ett folk som Jv.Alla har lika värde.Jag själv försöker att förstå Jesus det är därför jag frågar o funderar.

Sökaren.

OlgaMaria
2010-08-31 14:17
#16

Hur vet du att jag eller någon annan här ser ner på JV, eller skulle anse att de har mindre värde? Nu tycker jag att det är du som dömer ;-)

Att tillrättavisa gör vi med våra ord. Att döma gör vi med vårt hjärta. Jesus tillrättavisade människor och han sa till oss att inte döma någon. Paulus uppmanar oss att tillrättavisa varandra när vi är på fel väg. Utgångspunkten är kärlek och omsorg om vår nästa.

Jag har studerat JV ganska mycket och samtalat väldigt mycket med JV. Det har jag endast gjort pga kärlek.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Spiggen
2010-08-31 22:11
#17

Kan bara säga nr12 läs o fundera.Vem vet när vi är på väg fel?Förutom jJesus.Vad har jag dömt?Jag skrev att jag frågar o funderar jag vet inte jag försöker lära mig av alla.En sak jag lärt mig det är att alla trossamfund pratar illa om varan.Alla tror på Gud och EN bibel vi ska leva efter./Mystiskt.

Sökaren.

Woodland
2010-09-01 10:11
#18

Hej Spiggen!

Jag är inte # 12  Flört men Gud har redan genom tiderna visat sitt folk  vad som är sanning i Hans Ord.  Vi kan inte ändra detta nu och omtolka det utan att falla under Hans dom.

Sanningen delar och på samma gång förenar.

Mvh

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
2010-09-01 13:23
#19

#17 Du säger att vi dömer, men kan du se in i våra hjärtan? ;)

I den här tråden är diskussionen väldigt kortfattad, men om du vill läsa mer in-depth så finns det massor av JV-trådar på det här forumet.

Jag vill i alla fall inte kritisera något trossamfund förutom de som inte erkänner resten av Kristi kropp - den världsvida församlingen. Har man hamnat i den fällan har man hamnat långt ifrån Guds ord, och jag är uppriktigt oroad över att människor ska frestas av deras läror, därför vill jag vara tydlig med exakt vad det är JV lär ut och vad Bibeln lär ut.

I den här tråden har jag sagt att JVs lära ibland är oärlig. I andra trådar har jag gett tydliga exempel på det med källhänvisningar. Som sagt, denna tråd är ganska kortfattad.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: