Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2529 ggr
bottennapp
2010-06-16 00:26

Ljuger Gud någon gång?

Tror du Gud ljuger och om det gick att bevisa att Gud är en lögnare vad skulle du säga/göra då?

Fast man måste väl ha såpass djup tro att man vet att Ordet är sanning!

Annons:
Woodland
2010-06-16 00:53
#1

Tror du Gud ljuger?

Absolut inte!  Gud är Sanningen.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

bottennapp
2010-06-16 01:44
#2

Javisst Gud ÄR sanningen, men SÄGER han sanningen eller måste vi luska ut den alldeles själva? Jag tror Bibeln är så kryptiskt skriven för att Gud inte vill vi skall få allting serverat till oss på silverfat, precis som livet självt. Vad lär man sig utav själva essensen av livet om man föds med guldsked i mun så att säga. Jesus var fattig, ogillad och han led oerhört både i köttet och i anden. Han föddes inte med nån guldsked i mun precis. Men desto rikare blev han i hjärtat för genom lidandet fick han äran att bli Guds utvalde. "Girighet är en dödssynd". Ja man får inga pengar med sig i graven, som man brukar säga.

Följande text bevisar att Gud inte bara ljuger, han erkänner det också:

Deus est homo - Omne homo mendax

Gud är människa - Alla människor ljugerFlört

Personligen tycker jag det är fel att ljuga…om man är människa. Undanhålla sanningen kan man göra, det är inte att ljuga.

Men vad gäller Gud tycker jag tvärtom om. Det är ok att Gud ljuger, om det kan få mig att utvecklas till att komma honom närmare genom att använda min egna potential till upphöjelse. Jag skulle dock bli väldigt ledsen och besviken om Gud undanhöll sanningen för mig. Men det kan han ju inte heller…eftersom han ÄR sanningen.

bottennapp
2010-06-16 01:51
#3

Det är här "älska din nästa såsom dig själv" kommer in. Om vi alla människor kan inse att även om vår vän ljuger och sviker så ÄR han/hon lika mycket sanningen i grunden som oss själva. Att villkorslöst älska vår nästa trots alla fel och brister.

Man kan ljuga, slänga på en mask, en fasad, en falsk yta men därunder är vi alla lika. Svårare sagt än gjort, men det går. Först måste man älska sig själv fullt ut med alla fel och brister, förlåta sig själv för att kunna förlåta andra till fullo.

Woodland
2010-06-16 09:49
#4

# 2

Men desto rikare blev han i hjärtat för genom lidandet fick han äran att bli Guds utvalde.

Svar:  Han är Gud - Han behövde inte lida för att bli utvald.

Följande text bevisar att Gud inte bara ljuger, han erkänner det också:

Deus est homo - Omne homo mendax

Gud är människa - Alla människor ljuger.

Svar:  Denna text bevisar ingenting. . .finns inte i bibeln.  Obestämd

1 Sam 15:29

Han som är Israels härlighet ljuger inte, och inte heller ändrar han sitt sinne. . .

Men vad gäller Gud tycker jag tvärtom om. Det är ok att Gud ljuger,

Svar:  ????????  Jesus sade till sina fiender - Ni är nämligen barn till djävulen, och ni älskar att göra allt det onda som han gör. Han var en mördare från början och hatar sanningen. Det finns inte ett dyft sanning i honom. När han ljuger är det fullständigt naturligt för han är lögnens far. Joh ev. 8:44

om det kan få mig att utvecklas till att komma honom närmare genom att använda min egna potential till upphöjelse.

Johannes Döparen sade - Det är som det ska att han blir större och större och jag mindre och mindre.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Stevo
2010-06-23 03:21
#5

#0

Premiss 1: Om Gud finns är Bibeln hans ord.

Premiss 2: Bibeln är kontradiktorisk.

Premiss 3: En kontradiktorisk utsaga är osann.

Slutsats: Om Gud finns far han med osanning.

Vad jag skulle säga/göra då? Skriva inlägg på "Jesus i fokus" :-).

mvh
Stevo

Camillhe
2010-06-23 06:42
#6

Fast Bibeln är inte kontradiktorisk. Jag vet att du inte godtar att det handlar om tolkningar och olika människors upplevelse av en händelse.

Det finns texter som när man tittar på dom ser ut att motsäga varandra (även om det är extremt få med tanke på att Bibeln består av 66 hopsatta böcker).

Men tittar man närmre och läser lite mer runt om så är de ganska enkelt förklarade.

Annons:
Stevo
2010-06-24 00:34
#7

#6

Jag håller mycket riktigt inte med om att de är enkelt förklarade. Det är uppenbart för en tänkande människa att Bibeln omfattar motsägelser. Det finns bara ett skäl till att inte erkänna det, det är för att man anser det vara av vikt att bibehålla uppfattningen att Bibeln är Guds heliga och ofelbara ord. Med den inställningen kan man förklara bort vilka motsägelser som helst.

Om jag hävdar 1) Äpplen är äpplen och 2) Äpplen är inte äpplen, så skulle jag kunna försöka förklara det med att "jo, i punkt 2 så menar jag att det finns olika sorters äpplen och att man därmed kan säga att vissa äpplen är inte samma sorts äpplen som andra äpplen". Det är dock uppenbart att punkt 1 och 2 är ömsesidigt uteslutande ur ett logiskt perspektiv. Man kan försöka hitta en tolkning för att få dessa påståenden att harmoniera, men det är allt annat än begåvat att samtidigt hävda både punkt 1 och 2.

Vill man så kan man försöka förklara bort vad som helst. Men det som krävs är en på förhand given inställning. Det finns mängder av teologer som erkänner motsägelser i Bibeln. Att vägra erkänna att det förekommer motsägelser i Bibeln är inte intellektuellt hederligt. Tron och inställningen till texten står helt enkelt i vägen i de fallen. Det bör förstås vara tillåtet att tro vad som helst, men man kan inte förvänta sig att därmed bli tagen på allvar.

mvh
Stevo

OlgaMaria
2010-06-26 13:38
#8

#7 Men egentligen så säger ju Camillhe också att det finns motsägelser i Bibeln men hon drar andra slutsatser kring det än vad du gör, dessutom kan jag sätta 1000 spänn på att hon läst Bibeln och studerat den långt mer än du har.

Att göra en betraktelse är en sak, men att utröna vad det beror på och betyder är en helt annan sak. Framstående vetenskapsmän har kommit till olika slutsatser när de studerat ungefär samma faktorer.

Dessutom måste vi inse att vi aldrig kan ha kännedom om alla påverkande faktorer och en viss ödmjukhet behövs när vi drar våra slutsatser.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Stevo
2010-06-27 17:49
#9

#9

Hade jag haft ett intresse av att verkligen försöka jämföra mina och Camillhes bibelstudier så tror jag att det funnits en betydande risk för att du skulle förlora din tusenlapp.

Jag tycker för övrigt inte att påståendet "Bibeln är inte kontradiktorisk" lämnar något utrymme för att det skulle kunna förekomma motsägelser i Bibeln.

Att man bör visa ödmjukhet är förstås en generell uppmaning (om den skall ha något värde, vill säga), inte bara något som skall tillämpas i förhållande till bibeltexterna. Även bibelkritik, eller andra heliga skrifter bör därmed betraktas med samma ödmjukhet. Eller?

mvh
Stevo

OlgaMaria
2010-06-28 11:02
#10

Oups :)

Det skulle förvåna mig med tanke på Camillhes högskolestudier bland annat, men vad vet jag!? :)

Angående ödmjukhet så tror jag nog att man måste vara selektiv med den. Annars blir man vilsen.

I morse läste jag detta:

Ords 28:14
Salig är den människa som alltid fruktar Gud,
den som förhärdar sitt hjärta faller i olycka.

Jag vädjar ibland till människor att vara ödmjuka när jag ser att de ifrågasätter Gud själv. Det är en helt annan sak att vara inbiten när det gäller något helt annat, även om det inte alltid är så lyckat heller.

Att frukta Gud är överordnat att vara ödmjuk inför alla fakta i världen. Men om vi fruktar Gud så går det oss väl och vi blir lite visare med åren. :)

Vi kan förhärda oss inför alla möjliga fakta, men när vi förhärdar oss inför Gud, tror jag att det är oroväckande.

Ords 15:33

HERRENS fruktan fostrar till vishet, och ödmjukhet föregår ära.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Stevo
2010-06-30 10:07
#11

#10

Ödmjukhet i förhållande till Bibeln, men inte i förhållande till övriga religiösa föreställningar, alltså?

Överseende med de folkmord som Gud uppmanar till i GT, men inte överseende med exempelvis Koranens uppmaning att en man skall slå sin hustru. Tolkar jag dig rätt här?

mvh
Stevo

OlgaMaria
2010-06-30 19:02
#12

Ja, du tolkar mig nog ganska bra. :)

En sådan typ av ödmjukhet kommer med åren, efter att man känt en person länge och börjar förstå vad han går för. Inget för nybörjare, vet jag, av erfarenhet.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Camillhe
2010-07-01 10:39
#13

Ja du Stevo, ska vi tävla i teologi? Jag har 270 ECTS poäng från Lunds universitet varav 240 i teologi och 30 i praktiskt filosofi.

Men det säger inte ett dugg om mig mer än att jag borde ha ganska stora kunskaper i teologi. Här på sajten är det dock sällan intressant, då jag inte utgår från mina studier, utan från min personliga tro.

Och faktum är, Stevo, att vi aldrig kan komma någonstans i en diskussion, för vi är kristna och det är inte du.

Vi har helt olika utgångslägen. Jag förstår att du har synpunkter på Bibeln, det har de flesta. Men det är inte vårt jobb på denna sajten att försvara Bibeln. Vi vill dela med oss av vår tro, och ber gärna för dig.

Du vet vid det här laget vad vi på sajten står för och anser, och det finns ingen anledning att återigen gå in på samma ganska uttjatade debatt. Titta i dina gamla trådar så ser du att precis samma diskussion redan förts. Kände du inte att de svaren du fick var tillräckliga kan vi nog aldrig tillgodose ditt  behov.

Annons:
Stevo
2010-07-03 02:47
#14

#12

Jag kan förstå hur du tänker, men det är inte desto mindre skrämmande. En självmordsbombare som offrat sig själv och civila för ett högre syfte visade också stor ödmjukhet inför sin religiösa kontext. Det borde han inte ha gjort, om du frågar mig.

#13

Jag förstår att jag tydligen måste uppfattas som en nagel i ditt öga. Det är inte min avsikt. Men, du behöver å andra sidan inte föra någon som helst diskussion med mig om du inte vill.

mvh
Stevo

OlgaMaria
2010-07-03 22:06
#15

#14 Jag håller med dig. Jag tycker inte heller att han borde ha gjort det. Men jag är ändå glad att du förstår hur jag tänker även om du tycker det är skrämmande. Det är ödmjukt av dig. Jag förstår också att du inte kan hålla med mig. Vi har olika erfarenheter.

Större delen av mitt liv som kristen har jag varit ganska förbehållssam inför Gud. Att jag kom förbi det var ett mycket mycket överlagt och medvetet beslut efter mycket funderande och studerande. Visst finns det andra som fattat samma medvetna eller omedvetna beslut vad gäller falska föreställningar, men Gud jobbar hårt på att vända deras hjärtan precis som han vände Paulus hjärta när han förföljde de kristna. Vet du att det land där den kristna församlingen växer som allra snabbast just nu är Iran? :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Stevo
2010-07-06 10:32
#16

#15

Nej det visste jag inte. Vilka är det som gör mätningar över antalet kristna i Iran (och resten av världen)? Är det inte dessutom så att Iran har lagar om dödsstraff vid konvertering från islam till kristendom?

mvh
Stevo

Kalendula
2010-07-06 23:38
#17

Jag tror inte att Gud ljuger, han är ju sanningen. Men däremot så tror jag att han kan har väldigt mycket att göra ibland.

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

OlgaMaria
2010-07-07 21:33
#18

#16 Åh, jag vet inte det tyvärr. Ska kolla om jag kan fråga han som berättade detta för mig. Det är en trovärdig person. :)
Jo, du kan dömas till döden för att du blivit kristen i Iran. Man kan också få sitta i fängelse, eller bli dödad eller trakasserad på gatan. Många många muslimer möter Jesus i drömmar och syner och Jesus förklarar att han är vägen till frälsning. Man förstår att det krävs något alldeles extra för att människor i Iran ska våga bekänna sin kristna tro… Vittnesbörd om muslimer som mött Jesus i en dröm kommer in på löpande band.. jag känner själv en irakier som mötte Jesus i en dröm kort efter att hans kompis blivid helad i sin fot då min man bett för honom. Det här hände här i Enköping däremot för ett år sen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: