Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2960 ggr
Emmyjane
2010-08-25 22:36

Samtal med Gud?

Någon som läst böckerna?

Vad tycker ni?

Annons:
Santhe
2010-08-25 23:09
#1

Nej, men har funderat på det veckan som gick faktiskt. Undrar om dom finns på biblioteket?

Internettan
2010-08-26 07:58
#2

Väldigt fascinerande böcker med många intressanta svar. Jag såg ett ex till försäljning i Svenska kyrkans församlingshem på ett ställe - vilket gjorde mig förvånad. För böckerna är definitivt inte kristna, utan tillhör mer New Age skulle jag vilja säga. Och jag tror absolut inte att det är Gud som talar.

"Every point of view is a view from a point."

Woodland
2010-08-27 01:42
#3

#2

Jag såg ett ex till försäljning i Svenska kyrkans församlingshem på ett ställe - vilket gjorde mig förvånad.

Ja, ack du!  New Age böcker på försäljning i en kyrka.

Gråter

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Emmyjane
2010-08-27 20:44
#4

Jag har lånat mina på biblan.

Vem har bestämt att de är new age?

Internettan
2010-08-27 23:15
#5

Jag bestämde det i #2. Glad

Nej, men den info som framkommer liknar väldigt mycket det som förekommer inom New Age (om man nu ska generalisera då). Sen är inte jag den som kan avgöra vad som är sant och vad som inte är sant i boken. En del skulle mycket väl kunna vara sant och förtydliga vissa saker om Gud (eventuellt). Men oavsett så finns det inslag som motsäger Bibeln, vilket får en att förstå att källan inte kan vara vår kristna Gud. (Att mixa sanning och lögn är väl förresten satans specialitet, det gör att budskapet blir trovärdigt..?)

Några axplock från bok 1:

Det finns inget sätt att inte gå dit ni är på väg. Det finns inget sätt för er att missa er destination. Om Gud är ditt mål kan du skatta dig lycklig, eftersom Gud är så stor att du inte kan missa. (sid 120)

Det finns inget sådant som de tio budorden. (sid 128) (Gud förklarar att de tio budorden istället är tio tecken som visar sig när vi har slagit in på vägen till Gud. Vi kommer inte längre vilja göra det som sägs i de tio "buden". Och då vet vi att vi är på rätt väg.)

En sann Gud är inte den med de flesta tjänarna, utan den som tjänar de flesta, och därigenom gör gudar av alla andra. För detta är både Guds mål och härlighet: att hans undersåtar inte ska vara det längre och att alla ska känna Gud, inte som det onåbara, utan som det oundvikliga. Jag önskar at ni ska förstå detta: ert lyckliga öde är oundvikligt. Ni kan inte inte bli "räddade". Och det enda helvete som existerar är att inte känna till detta. (sid 153)

I århundraden har ni fått höra att kärleksfulla handlingar framspringer ur valet att vara, göra och ha vadhelst som ger upphov till det högsta goda för någon annan. Men jag säger dig: det högsta valet är det som ger upphov till det högsta goda för dig.  (…) Det du gör för andra, det gör du för jaget. Det beror på att du och den andra är en. Och det beror på att… Det finns inget utom du. (sid 172-173)

Det finns inget ont - bara objektiva fenomen och upplevelser. Men själva syftet i ditt liv kräver att du bland den växande samlingen av ändlösa fenomen väljer ut ett antal som du kallar onda - för om du inte gör det kan du inte kalla dig själv eller något annat för gott, och då kan du inte heller lära känna eller skapa ditt jag. (176-177)

Du har inga förpliktelser. Varken i relationer eller i livet i övrigt. Inga förpliktelser. Inte heller några inskränkningar eller begränsningar, eller några riktlinjer eller regler. Inte heller fjättras du av några omständigheter eller situationer, eller kringskärs av några oskrivna eller skrivna lagar. Inte heller kan du straffas för någon försyndelse, och du är inte kapabel att göra någon - för det finns inget som är "syndigt" i Guds ögon. (179)

Reinkarnation är en självklarhet i boken.

Vi ska bejaka det som känns bra, även om det är "av lägre art". För hur ska vi veta vad som är "större" om vi inte prövar på det "mindre". (bok 2, sid 104)  

Kanske onödigt många exempel men det är rätt tydligt att det inte är samma budskap som vår kristna Gud ger.

"Every point of view is a view from a point."

retep
2010-09-01 13:42
#6

Hej Emmyjane! Kul att se dig här…

Jag har läst böckerna..med glädje som du internettan, nog förstår.

Det är som om du talar till fördel för både New Age och för dessa böcker?! Samtidigt som du inte riktigt ifrågasätter mycket av innehållet i böckerna, konstaterar du att "det är rätt tydligt att det inte är samma budskap som vår kristna Gud ger".

Känner igen detta från samtal vi haft. Tänker att du tillsvidare får leva ett dubbel liv och ta tillvara det du utifrån dig själv, finner riktigt och rätt. Hoppas att du skall slippa vara frustrerad

/ Peter

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
Emmyjane
2010-09-01 18:32
#7

Kul att någon gillar dem.

Det känns som det ligger så mycket bra och tänkvärt som vi alla borde ta till oss.

Internettan
2010-09-02 08:01
#8

#6:

När jag läste dem för kanske 10 år sedan läste jag dem med glädje. Aha, tänkte jag - det är så här det är. Och så tänkte jag med alla de böcker jag läste då, som var i ungefär samma stil. Och även idag, när jag bläddrar i dem blir jag fascinerad. Dels för att jag delvis vill att det ska vara så. Tänk så fantastiskt - ingenting är fel. Spelar ingen roll vad jag gör, jag kan ändå inte gå fel och Gud tycker allt är okej.

Men är det sant?

Och då tvingas jag tänka på alla de böcker som man kan hitta under hyllan "andlig litteratur" och då inser jag att de alla säger olika saker när det gäller viktiga punkter. T ex om vem Jesus är, omständigheterna kring hans liv och vad hans syfte på jorden var. Huruvida det finns rätt och fel eller ej - och vad som är rätt och fel. Hur man förklarar förlåtelsen och nåden - eller (karman). Vad som händer efter detta livet. osv

Kort sagt: när alla säger olika - hur kan jag veta vad som är sant? Och bara för att jag läser böcker med glädje så känner jag att det inte är något säkert mått på sanningshalten i något. 

Och återigen så finns det många källor till påståendet att de som vill luras ofta väver in lögnen i en massa sanningar. Kanske det t.o.m. finns fler sanningar än lögner i många böcker. Det är väl det som är så bedrägligt eftersom människan funkar så att när hennes inre glädjer sig åt alla fina sanningar hon hör och lär sig så kan hon samtidigt drivas åt helt fel håll utan att reflektera över det, eller ens märka det.

#7:

Visst kan det finnas mycket tänkvärt och bra i böckerna. Men om en del av det tänkvärda skulle vara osant, då borde vi ju inte ta det till oss. :)

"Every point of view is a view from a point."

retep
2010-09-02 12:08
#9

Söker vi sanningen ska vi inte söka i böcker eller i vad andra säger.

Sanningen finns inte i sinnet, inte i våra känslor eller  tankar.

Sanningen finns i stillheten bortom allt detta.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

OlgaMaria
2010-09-02 13:15
#10

Eller som Jesus sa: Jag är vägen SANNINGEN och livet.

Och han som är sanningen är nu och han vill bo i oss genom sin helige Ande.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

retep
2010-09-02 14:48
#11

#10

Du har helt rätt och jag har helt rätt även om vi har olika tolkningar och olika sätt att uppfatta.

Kanske har vi båda i stillhet erfarit Jesus som Sanning, då den helige ande bor i allas vårt Medvetande.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

OlgaMaria
2010-09-02 19:09
#12

#11 :) Jag vet inte vad du har upplevt, men Bibeln lär i alla fall inte att den helige Ande bor i allas vårt medvetande. Säkert finns det något av Gud i oss alla, för han har ju skapat oss, men den helige Ande, så som Bibeln beskriver honom, finns inte i oss alla.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

retep
2010-09-02 19:36
#13

#12

"Eller som Jesus sa: Jag är vägen SANNINGEN och livet.

Och han som är sanningen är nu och han vill bo i oss genom sin helige Ande"

När du säger så här så är det du som tolkar Bibelns ord. Det är alltid du som tolkar och skapar upplevelsen av vad du hört och läst!

Om det nu är som du säger om Jesus, att "han vill bo i oss genom sin helige Ande"

Var skall han då bo om inte i vårt medvetande? Om vi inte är medvetna om Jesus eller Guds kärlek i våra hjärtan och liv…vad är vi då?

Och varför skulle Jesus inte vara i oss alla om det är det han vill?

Är inte Jesus sanningen, som han genom sin Helige Ande vill göra dig medveten om, genom att vilja bo i dig?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
OlgaMaria
2010-09-02 22:07
#14

Oh vad han vill bo i oss alla. :) Men jag tror att Gud skapat oss med en fri vilja - att vara hans är ett val.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

retep
2010-09-02 22:15
#15

Som du säkert förstår, så är det ju det jag säger.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

OlgaMaria
2010-09-02 22:22
#16

Jag kanske inte riktigt förstår.. :) Jag tror att den helige Ande inte bor i allas våra medvetanden, därför att den helige Ande är Gud, och vi måste välja om vi vill vara hans och om han får bo i oss, och många människor vill inte känna Gud. Hur tror du?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Emmyjane
2010-09-02 22:45
#17

Är vi inte överens om att Gud skapade oss alla även om vissa väljer att tro på ett annat sätt, eller inte välja Kristus?

Det finns en del av Gud i oss alla. Vi är alla Syskon i mänskligheten. Alla kan och måste inte tro på samma sak eller sätt.

Om detta är New age bryr jag mig inte om, jag tror också på Jesus men jag har en fri vilja och den använder jag till att tolka världen utifrån mitt medvetande och erfarenheter. Jag gör val, bra och dåliga. Men jag ber Gud att vara med i mitt liv och jag ber för andra människor att de ska finna deras livs önskan. 

Gud är God.

OlgaMaria
2010-09-02 22:58
#18

Yes, he is! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

retep
2010-09-02 23:11
#19

Theresia!

Jag ser ingen motsättning i det här.

Det är ingen som säger att alla människor måste känna Gud.

De flesta tycks fortfarande inte vara så medvetna och utvecklade att de är mottagliga och kan välja den helige ande och ta emot Gud i sina liv.

Det finns ändå många människor på Jorden, som verkligen helt och fullt medvetet, har den Helige Ande i sig och lever ett liv fullt upplysta av Gud.

Och det finns ändå fler som vill känna Gud, som söker på sin väg, inom Kristendomen, i alla religioner och i New Age.

Fler och fler (fler än någonsin, nu i vår tid) kommer att finna och kunna välja att ta emot Den Helige Ande och helt lära känna Gud.

Om vi gör det inom den Kristna tron eller genom andra religioner och andra sätt är inte någon skillnad.

Gud har många namn, men han är den samme för alla som möter och lär känna honom. Han vill på intet vis att bara vissa (som tror på rätt sätt) skall ta emot honom.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

OlgaMaria
2010-09-02 23:15
#20

Okej, men du sa att den helige Ande bor i allas våra medvetanden. Så verkar du ju inte tro :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Internettan
2010-09-02 23:17
#21

#19:

Ja. Eller så har du fel…

"Every point of view is a view from a point."

retep
2010-09-03 00:13
#22

Det jag menar är är att Gud redan och har alltid varit i vårt Medvetande Gud är Medvetande. Gud kan inta vara annat än allt han är.

Det är som du säger: "och vi måste välja om vi vill vara hans och om han får bo i oss".

Det betyder som jag ser det, att vi måste göra oss medvetna om att Gud redan är och alltid har varit, i oss.

Det är först då vi är medvetna om detta som vi kan välja och låter Den Helige Ande bo i oss.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Woodland
2010-09-03 01:15
#23

Hej Retep!

Det du förespråkar är inte kristendom och absolut inte enligt bibeln.  Visserligen kan du dra ut en vers här och där som verkar bekräfta dina synpunkter men en sann bibeltolkning (vers mot vers) skulle fälla dina teorier.

Gud är Allsmäktig.  Vi "låter" Honom inte.  Gud anser inte att människan är GOD.  Hon söker inte efter Honom om inte Han tar initiativet.  Hans beskrivning i bibeln av den männskliga naturen är allt annat än smickrande.  Vi kan inte genom en upplyst medvetenhet lära känna Gud - inte bibelns Gud i alla fall.  Gud är upphovet till allt liv men det är få som är Hans barn och få som kallar honom Fader.  Det finns bara en väg till Gud - Jesus Kristus.

MVH

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Emmyjane
2010-09-03 13:07
#24

Men kära vänner Bibeln är ju skriven av människor, du kan väl inte använda den som enda riktmärke i livet. Den är inspirerad av Gud, men lite måste ju faktiskt vara mänsklig faktor. Man måste ju tänka själv och tolka bibeln. Jesus var inte kristen. Varför måste alla andra vara det?

OlgaMaria
2010-09-03 13:15
#25

Jesus was CHRIST, Kristus, den smorde :) Att vara kristen betyder att vara efterföljare av Kristus, Jesus. Jesus var inte kristen, han var Kristus, och det finns bara en sån, därför kallas vi andra för kristna. :D Jesus var också en efterföljare. Han följde efter sin Fader.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

retep
2010-09-03 13:56
#26

Hej Woodland!

Jag vill inte förespråka eller skapa motsättning, i syfte att förringa andras trosuppfattning. Jag har inte studerat Bibeln i det syftet eller i den omfattningen.

Mitt utgångsläge är dels den historiska bakgrunden som tydligt visar hur Bibeln har tolkats och omskrivits och förfelat sitt eget "sanna" budskap.

Jag vill helt enkelt bara belysa en alternativ tolkning. I min verklighetsuppfattning är den traditionella Bibel tolkningen inte acceptabel, med tanke på att miljarder människor då utelämnas från möjligheten att nå Gud genom Jesus Kristus…enbart på grund av en annan tolkning och ett annat namn för Gud.

Det kan bara finnas en Gud och du pratar om "-inte bibelns Gud i alla fall".

Gud är allsmäktig, nog allsmäktig att låta oss välja honom. Gud tog det initiativet då han skapade oss, gav oss möjligheten att välja vägen tillbaka till honom.

Varför skapar Gud en människa som inte i är god? Men låter oss åter bli goda genom att han förlåter oss?

Som jag förstår så är det här synsättet grundat på att "den onde" är sin egen skapelse, inte Guds skapelse. I så fall är ju inte Gud allsmäktig heller…eller?

-Gud har skapat både gott och ont och precis som vi har vår föreställning om Gud så har vi vår föreställning om satan.
Vi har genom Guds gåva fott Gott och Ont, fått möjligheten att uppleva livet och möjligheten att välja, utifrån vårt eget samvete och ansvar.

Hade vi inte fått det onda som motpol till det goda, då hade vi aldrig kunnat utvecklas i livet till att slutligen inse och välja den goda vägen, tillbaka till Gud.

Så här enkelt är det för mig.

Vänligen Peter

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

OlgaMaria
2010-09-03 15:32
#27

Det finns tiotusentals textkopior av Nytestamentliga skrifter från de första århundradena som tillsammans bevisar att texterna inte förändrats. NT är den vetenskapligt mest trovärdiga antika text som finns, med väldigt väldigt god marginal. :)

Gud skapade givetvis Satan, enligt Bibeln, han var en ängel som gjorde uppror mot Gud och drog väldigt många änglar med sig. Han blev skapad god, men blev ond.

På samma sätt skapade Gud människan, och han såg att det var gott. Men människan gjorde också uppror mot Gud, och blev ond.

Gud är allsmäktig men han håller inga änglar eller människor som gisslan. De som vill följa honom måste göra det av egen vilja. Han låter skapelsen hållas tills den tiden kommer då allt det onda ska förgöras.

Vi kan sätta upp en del villkor för hur verkligheten och Gud måste vara för att kännas acceptabel, och det kan driva oss till att komma fram till svar som går ihop med vad vi kan acceptera. Men vi ser verkligen inte hela bilden. Vi ser inte saken från Guds perspektiv. Men jag tror att små barn har förtroende för sina föräldrar därför att det är deras föräldrar och inte för att de kan avgöra om föräldrarna gör rätt.

På samma sätt tror jag att vi måste få en barn-förälder-relation till Gud för att få förtroende för att han gör rätt. Vi lär känna någon genom att se vad han gör i våra och andras liv och inte genom att studera honom utifrån. "Inifrån" är Bibeln, bönen och gemenskapen med andra troende, tror jag. :)

Det är roligt att du är här och delar dina tankar Peter. Jag blir verkligen inte provocerad över om du skulle ifrågasätta något av det jag tror på. Du får vara beredd på att få rejält gensvar på ett ställe som detta. :)

Ärligt talat, så tror jag att du är ganska fel ute rent tankemässigt när det gäller Gud och tron, men du kan mycket väl vara på väg rakt in i Guds famn för det, eller kanske redan vara där. Det är en helt annan sak.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
retep
2010-09-03 16:09
#28

Tack för din uppmuntran Theresia!

Du säger "Ärligt talat, så tror jag att du är ganska fel ute rent tankemässigt när det gäller Gud och tron, men du kan mycket väl vara på väg rakt in i Guds famn för det, eller kanske redan vara där. Det är en helt annan sak"

Hur skulle det kunna vara möjligt om det bara finns en väg till Gud, genom Jesus Kristus och genom att följa Bibeln? Och den vägen följer ju inte jag eftersom jag " är ganska fel ute rent tankemässigt när det gäller Gud och tron"

Jag skulle säkert ha kunnat valt att följa Bibeln, men Gud gav mig en annan möjlighet.

/ Peter

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[JesperAhlkvist]
2010-09-03 20:25
#29

Peter, du är alldeles för ödmjuk. Antingen provocerar du så att folk får tänka till och då blir dom medvetna om att dom har ett ego. Någonstans vet dom att ditt resonemang stämmer annars hade dom ju inte blivit provocerade eller så förstår dom inte och då är dom inte mogna att veta sanningen än.

Min sanning  är att jag är Gud. Jag är allt och inget. Precis som ni. Vägen till Gud kan aldrig gå via Jesus hur mycket ni gärna vill. Den går alltid genom dig själv. Om du väljer att leva ditt liv genom Jesus hur ska du då hitta din sanning? Enligt mig är han den störste som levt men han kan ju aldrig vara min sanning. Om jag bestämmer att han är det då förminskar jag ju mig själv. Jag är ju unik, precis som du, det finns ingen annan exakt som vi.

Du har själv möjligheten att skapa precis det du vill. Dina möjligheter är oändliga precis som dina begränsningar. Tror ni att det någonsin funnits eller kommer finnas någon människa som är bättre än dig? Glöm Det! Vi skapar våra liv i varje sekund och inse att du är fantastisk, du är precis lika fantastisk som alla andra som funnits eller någonsin kommer finnas.

När vi förstår att det är vi själva som skapar helvetet här på jorden då förstår vi att det är endast vi själva som kan förändra. Det betyder att det är endast du som kan skapa ditt paradis, ingen annan. Mao är du Gud, du är livet, du är kärleken, du är allt precis som allt annat. Inget konstigt egentligen.

Med Ljus!

OlgaMaria
2010-09-03 20:54
#30

Jag vet att det paradis som jag skulle skapa i egen kraft skulle bli ett helvete i det långa långa långa loppet. Jag behöver någon större än mig. Jag behöver Jesus! Han gör mig fantastisk! :)

Förresten Jesper, vart ligger ditt intresse för Jesus?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[JesperAhlkvist]
2010-09-03 23:50
#31

:) För att du tillåter honom att göra dig fantastisk precis som du tillåter någon annan att förminska dig. Du kan välja att stå över det där och se din fulla potential. Se din verkliga sanning och att du egentligen är så mycket mer än ditt ego säger. Om jag säger att du är fantastisk är det för att jag ser mig själv i dig.

Jesus finns i oss alla. Han gav oss förlåtelsen och vi kan alla känna hans kärlek. Men det var jag som förlät mig själv, det var ingen annan. Det var jag som insåg att jag är fantastisk och jag är precis lika bra som någon annan. Det var jag som insåg att min kärlek kan vara lika stor som Jesus precis som din för vi är alla ETT. Din finns ingenting som står utanför Gud. Men vår hjärna bedömer och värderar allting hela tiden. Vi tror att någonting utanför oss själva är större än oss själva för då kan vi vara trygga i det. Då kan vi lägga över ansvaret på någon annan och slipper ta tag i våra egna rädslor. Därför fastnar vi i mönster. Vi behöver stötta, uppmuntra varandra och vara med varandra i denna process så att vi orkar jobba med våra rädslor. Men det är ju det vi vill, vi vill vara med varandra.

När vi blir accepterade för den vi är då kommer vi oxå börja se vårat eget ljus. Då kommer vi se hur otroligt fantastiskt vårt eget ljus är. För det är sanningen om dig, du är fantastisk.

Internettan
2010-09-04 00:34
#32

#31:

Vad baserar du "din sanning" på? Hur vet du allt det du säger att du vet? Hur kan du på ett objektivt sätt få fram att du är fantastisk och att det var du som förlät dig själv? Och få ihop det med vad Jesus sa i evangelierna?

Din tro har inte så många bra källor att förlita sig på. Bara människors "lektioner" (ungefär som din i #31) eller kanaliserade andar av olika slag. Och egna erfarenheter. (Fast egna erfarenheter har ju även kristna - och de motsäger ju mycket av det som du säger.)

Jesus själv bekräftade Gamla testamentet som sann och gällande, och att den på många ställen vittnar om honom. Varför skulle Jesus göra det om han tyckte att t ex veda-skrifterna eller andra texter var mer (eller lika) intressanta?

Även om man till vissa delar säkert kan tolka bibeltexter på ett alternativt sätt så får man allt anstränga sig omöjligt mycket för att tolka bort allt som handlar om Jesu försoningsdöd och det som kristendomen får fram. Man kan heller inte bortse från de budskap många kristna får till sig från Gud och som bekräftar den kristna tolkningen. De budskapen borde inte vara mindre trovärdiga än de som kommer från andra andar.

Ord står mot ord, skulle man kunna säga.

"Every point of view is a view from a point."

[JesperAhlkvist]
2010-09-04 11:06
#33

När du skriver som du skriver så tvivlar du på andra och litar inte på andra för att du tvivlar och litar fortfarande inte på dig själv. Mitt tips till dig Nettan är att du fullständigt ska strunta i vad andra skriver eller tycker utan börja lita på din egen förmåga. Lita på att du har all kunskap för det har du. Den sitter i din själ som har kontakt med ande. Vad säger den till dig, vad säger ditt inre? Där har du din sanning och den sanningen är rent vetande.

Jag har den bästa och enda källan nämligen Gud själv. Jag är ju en del av Gud precis som du, inget konstigt med det eller hur? Alla människor har all kunskap, vi har bara glömt av att lyssna för vi tror någon utanför oss själva vet svaren. Nu kommer jag provocera lite till men enligt mig är att vara kristen att begränsa sig.

Du är ljus Nettan, glöm inte det.

Emmyjane
2010-09-04 11:58
#34

Ska jag altså bara leva mitt liv, meditera och utgå från mitt ego?

Vet det altid bäst? Hur utvecklar man sig?

Annons:
Internettan
2010-09-04 12:13
#35

#33:

Skrattande Ja, jag önskar att jag kunde tro dig. Man blir rätt glad av din entusiasm i alla fall.

Hoppar jag över till din ö så ser ön Kristendom väldigt begränsande ut, det håller jag med om. Hoppar jag tillbaka till ön Kristendom så ser din ö ut som en som håller på att sjunka.

"Every point of view is a view from a point."

retep
2010-09-04 14:18
#36

Inget är rätt. Inget är fel!

Gud är evigt den samme och evigt ny.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Woodland
2010-09-04 14:50
#37

Beroende på vilken Gud man vill tro på:  bibelns eller individens…  Obestämd

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

retep
2010-09-04 15:11
#38

#37

På vilket sätt kan det vara skillnad? De som uppfattar Bibelns Gud är ju också individer. Och när det kommer till kritan kan vi aldrig uppfatta Gud annat än individuellt.

Så om jag säger att jag tror på Bibelns Gud, då har jag rätt?

Tror jag på individens Gud, då har jag fel!

I så fall kan jag tryggt säga att jag tror på Bibelns Gud utan att det känns eller är fel.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[JesperAhlkvist]
2010-09-04 16:19
#39

#35

För det första finns det ingen ö. Vi är alla ETT. Tror du att du kan läsa dig till din sanning och vad har Jesus med någonting att göra överhuvudtaget? Ditt synsätt är begränsat för du sitter fortfarande i din fängelsecell och hoppas någon annan har nyckeln när det i själva verket är du som har den.  Som Neal skrev. Jag säger inte att det är dåligt med regn, jag säger bara att det regnar.

Emmyjane
2010-09-04 18:55
#40

Allt utgår från två saker kärlek eller rädsla var det inte så det stod i Smg?

Kan vara både befriande och skrämmande.

Men att vi alla har ansvar för oss och för andra eftersom vi är en och samma Gud?

Grenarna är många trädet är ett..

Hur tolkar ni den kristna nattvarden? Är den förlegad eller ligger det något bra i den?

retep
2010-09-04 22:30
#41

Jag tänker att nattvarden är värdefull som en "helig" symbolisk handling som stärker ens upplevelse av närhet.

För mig betyder en sådan upplevelse av närhet att ens medvetenhet ökar och kan stimulera till att man blir mer mer klarsynt

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
Emmyjane
2010-09-05 00:14
#42

Spännande svar.

Klarsynt över vad?

Woodland
2010-09-05 11:47
#43

# 38

Du misstog min mening.  Det kan hända att felet är mitt - jag borde har varit mera detaljerad i mitt svar.

Nu är mitt svar baserat på en klassisk kristen lära och mitt syfte är att visa kontrasterna i ditt tänkesätt gentemot den. Jag hyser ingen illvilja mot dig!  Tro mig!  Tvärtom.

Bibelsynen är en avgörande faktor i vår gudsbild.  Vad jag "tycker" och "tänker" om Gud och andliga frågor måste alltid baseras på bibeltexterna:  och med det menar jag inte en vers urklippt ur sitt sammanhang.  Annars är det inte mera värt än mitt eget tyckande och det är inget att hänga någons eviga välfard på.

När jag talar om individens gud jämfört med bibelns är det kontrasten av en avgud som man tillverkar eller fantiserar ihop (individens) och den bild som Gud ger av sig själv i bibeln.  En kristen måste alltid korrigeras av bibelordet och komma i linje med det och en omtolkning av Gud är en "fara" som kyrkan från första stunden har värjt sig mot och varnat för.  Bibelns Gud har alltid varit svår för människan att "svälja" därför att vi är upproriska i vår natur.

Gud, som vi läser om i bibeln, är långt ifrån den snälla, förlåtande farbror som inte dömer någon någonsin som många tror på idag.  Postmodern relevatism har ingenting att hämta i bibeltexterna eller den kristna läran.

Jag är människa, du är människa och vi är alla en del av mänskligheten.  Men alla är inte Guds barn.  Alla har inte Gud som sin Fader.  Alla kommer inte att räddas till slut.  Alla religioner är inte likvärdiga inför Gud.  Människan har ingen egen rättfärdighet i Hans ögon och vi har ingenting att komma med som kan göra Gud glad eller ledsen.  Han står över allt detta. Han är suverän.

Kärlek är stort men inte allt när det gäller Gud.  Han är helig också.  Om man inte tar hänsyn till bägge delarna kan man aldrig se det stora i Kristi försoningsverk.

Du skrev  att "Gud gav dig en annan möjlighet".  Kan du förstå att detta låter inte trovärdigt för mig?  Skulle Gud ger dig en annan väg till Honom utanför Honom själv och Hans ord?  Jesus sade själv att Han var enda vägen till frälsning.  Att tro på den bibliska Jesus utesluter alla andra vägar.

MVH

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Internettan
2010-09-05 13:39
#44

#39:

Vi är alla ETT.

Den där meningen har jag svårt att förstå. När folk i Afrika svälter så känner inte jag det. När människor i Pakistan lider så märks inte det i min kropp. När jag hör talas om det känner jag medlidande - men när jag inte vet om det så känns det ingenting. Hur kan jag vara ett med dem och hur är den kunskapen relevant överhuvudtaget? Hur yttrar sig den teorin i praktiken här på jorden? För du kan väl inte förneka att du är en egen individ som lever separat från andra individer? Menar du att om vi alla blev upplysta nu så skulle vi se att vi alla (både människor, djur och natur + Gud) är en enda stor blobb? Med ett enda stort JAG?

Upplever du verkligheten så? Och känner det i kroppen i vardagen? Eller är det bara nåt du upplever när du mediterar? Du får gärna förklara, för det är så konstigt.

Jag känner mig då rakt inte som ett med dig. Skrattande

"Every point of view is a view from a point."

retep
2010-09-05 16:31
#45

#44

Om jag får svara…"Ett" är inget man känner, utan något man erfar!

Du inser säkert om du tänker efter att "Vi är alla Ett" symboliserar ett tillstånd, då vi i vårt eget medvetande erfar Ett, eller Varat eller Själen, eller ren existens, Intelligens, Medvetandet, eller Gud i sin eviga, oändliga existens (innan han skapade allt)

Detta medvetandetillstånd (som kan kallas för något annat om man vill) Kan uppnås genom meditation och genom Bön m.fl. Många "Helgon" och andra inom kyrkan och Kristendomen (kan?) skulle kunnat vittna om det om de levt idag. Jag känner inte till de utryck eller beskrivningar Kristendomen använder men är ganska övertygad om att "salighet" är ett motsvarande.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Internettan
2010-09-05 18:09
#46

#45:

Nu blev det om möjligt ännu obegripligare… :)

Det måste verkligen vara svårt att förklara, för att vara Ett känns inte alls likt att uppleva varat, ren existens eller salighet. De klingar inte lika alls.

"Every point of view is a view from a point."

retep
2010-09-05 18:48
#47

"Ett" eller "för att vara Ett" som du skriver är inte något som du upplever som person tillammans med mig, Jesper eller någon annan. Det är inte en personlig känsla eller något du upplever i sinnevärlden. Det är att bara Vara, Ett.

Bara erfarandet av existensen direkt i Medvetandet. Varat är att vara.

Att "uppleva" Varat är något du gör, när du efter att bara ha varit i Varat, kan med dinna sinnen, känslan och tankar, referera till vad du erfarit.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Emmyjane
2010-09-05 19:53
#48

Är detta saker som framkommer i boken smg också?

Annons:
Spiggen
2010-09-05 22:07
#49

Jösses! ni säger att tror på gud och Jesus men det ni gör är att bara gormar på varan om vem som tolkar Bibeln rätt.Om man tror på Jesus och Bibeln så gormar man inte ,då njuter man .Jag tror att demoner gärna vill vara med o störa all komunikation.Kan det vara så?Jag själv försöker förstå mig på Jesus men det är inte lätt.Men sluta hugga på varan ni kommer inte lösa några tolkningar,Cool det är bara DU som vet.

Sökaren.

OlgaMaria
2010-09-05 22:17
#50

Tycker att mycket av det ni beskriver låter ganska likt satanism, och det finns vissa drag som går igen i väldigt många olika tankegångar som baseras på rädslan av att någon är större och faktiskt har makt över ditt liv.

Jesus är Herre.

Hur kan det vara begränsande att leva i den hand som har skapat mig, vet allt om mig, älskar mig mer än någon människa kan, och vet målet med mitt liv? Det finns ingen större frihet, trygghet eller spänning. Word!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
2010-09-06 00:58
#51

# 49

Jösses! ni säger att tror på gud och Jesus men det ni gör är att bara gormar på varan om vem som tolkar Bibeln rätt.Om man tror på Jesus och Bibeln så gormar man inte ,då njuter man .

Svar: och källan för den åsikt är . . ?

Jag tror att demoner gärna vill vara med o störa all komunikation.Kan det vara så?

Svar:  Ja, genom lögner bl.a..

Jag själv försöker förstå mig på Jesus men det är inte lätt.

Svar: Läs bibeln.

Men sluta hugga på varan ni kommer inte lösa några tolkningar,Cool det är bara DU som vet.

Svar: OK. . . . så du menar att vi kristna ska accepterar New Age lögner? Obestämd

MVH

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

retep
2010-09-06 03:05
#52

Jag väljer att först svara Emmyjane, eftersom hon inte reagerade med förskräckelse och rädsla.

Nej det är inget som direkt framkommer i böckerna smg.

Det jag försöker beskriva i #47 är inget som kan förklaras det kan bara erfaras i Medvetandet.
Om ni nu inte skulle reagera med att tro att det är satan som försöker vilseleda, eller reagera med att försvara eller motsätta er något! Efter mitt inlägg #47, blir man inte klok på vem som svarar vem eller vad man vill ha sagt!

Så om ni vill ge det en seriös chans? Så försök att föreställa dig att Betydelsen av att Gud är allsmäktig och överallt närvarande. Att den betydelsen är att "allmäktig" också förutsätter en intelligens en medvetenhet. Och att denna medvetenhet, eller Medvetande återfinns i det som är "överallt närvarande".

Fråga dig: Hur skulle Gud kunna Vara och skapa Världen om Gud inte var Medveten och medvetet skapade?
Låt oss för en stund (utan att satan blandar sig i det) föreställa oss Medvetandet som bara är!

Likt ett frö som innehåller all intelligens, all kunskap, all information som behövs för allt i Värden.
Från minsta lilla elektron till stjärnor och galaxer och däremellan människan, som är medveten om och kan tänka och börja förstå vad elektroner och galaxer är och fungerar.

All denna information finns någon stans och detta någonstans är Medvetandet, Guds Medvetande. Och detta Guds Medvetande det är överallt närvarande, i varje elektron, i varje cell, i varje tanke, i allt skapat av Gud återfinns Medvetandet.

Gud existerar och bara Är och samtidigt Är Gud i allt han skapat

Medvetandet bara Är och återfinns samtidigt i allt skapat.

Vi människor har fått den största gåvan av Gud, i det att vi är medvetna om att vi är just medvetna. Det som de flesta av oss inte är medvetna om är att vi har möjlighet att vara medvetna, helt och fullt medvetna om Medvetandet och Gud

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

OlgaMaria
2010-09-06 09:33
#53

#52 Jag vet vem Gud är, och han är personlig, och jag vet att han inte finns överallt. Jesus kom för att sprida Guds rike (där Gud ÄR och regerar) och det gjorde han genom att bygga sin församling.

Kanske talar du om något annat… t ex så kan man se en konstnär i hans konstverk. Man kan känna igen dragen och stilen och säga med bestämdhet att den tavlan är gjord av den konstnären. På samma sätt är det med skapelsen. Det finns en likhet i uppbyggnaden hos alla djur och växter, och i all materia, som att det är en och samma skapare som ligger bakom. Vi kan se Honom i allt detta. Men han är inte där. Du kan ha en relation med en konstnär genom att titta på hans tavlor, men hur mycket är den värd när konstnären inte är där hos dig? Att meditera över Guds fingeravtryck i allt detta, och i oss, kan jag förstå kan kännas upplyftande. Vårt medvetande är ju skapat av hans medvetande. Men du ser bara en liten del av Gud och du missar hans gensvar.

Hon som är medvetande har faktiskt förmåga att skapa unika andra medvetanden utan att vi för den skull är ett med honom, eller med varandra. Vi påminner om varann, men det finns en klyfta mellan oss och Gud och mellan oss och varandra som endast Jesus kan överbrygga.

Jag förstår hur du tänker, men tänk om allt detta medvetande inte sitter ihop. Gud har skapat dig fantastisk, med ett djupt och snillrikt medvetande, som är designat för att vara en landningsbana för honom, men det går inte att bara koppla upp till Honom, utan Jesu försonande blod. Den som inte kan se sin egen synd och sitt främlingskap till han som är helighet och renhet missar tyvärr hela paketet.

That's the way I see it.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2010-09-06 09:41
#54

Vet ni vad… det kommer in så oerhört många människor på det här forumet som vill diskutera livsåskådning, religion, ur oerhört många olika vinklar. Det finns många "new age"-trådar men när man vill prata om Gud också så kanske de inte räcker till alltid. Kan inte någon starta en religion.ifokus.se ? Ett ställe att prata förutsättningslöst om allt som har med Gud och religion att göra?

Så får denna sajt vara det den ämnades vara - en plats för de som har Jesus som Herre och för de som är uppriktigt intresserade av honom.

Håller ni inte med om att en ytterligare sajt skulle behövas? Vem vill starta den?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Internettan
2010-09-06 09:44
#55

#47:

"Ett" eller "för att vara Ett" som du skriver

Folk brukar ju säga "Vi är alla ett".

#52:

Fråga dig: Hur skulle Gud kunna Vara och skapa Världen om Gud inte var Medveten och medvetet skapade?

Det är väl själklart att Gud är medveten och medvetet skapande.

All denna information finns någon stans och detta någonstans är Medvetandet, Guds Medvetande. Och detta Guds Medvetande det är överallt närvarande, i varje elektron, i varje cell, i varje tanke, i allt skapat av Gud återfinns Medvetandet.

Att Gud har all denna information är ju självklart - han skapade ju allt detta. Att människan har förmåga att lära sig genom sina sinnen och genom inspiration från Gud tror jag. Men det andra blir ju bara bollande med ord. Även om en sten har ett medvetande så kan ju stenen inte använda sig av den på ett särskilt intelligent vis. Så vad vill du säga med det? Vi är inte Gud för det. Att han låter oss få ett medvetande bekräftar inte din teori. Vi är ju skapade till Guds avbild. (Men det är inte stenen eller hunden.)

Gud existerar och bara Är och samtidigt Är Gud i allt han skapat

"bara ÄR" betyder? (Just det där "bara" undrar jag över.) Menar du att Gud inte är personlig? Trots att han skapat människor som ju är väldigt personliga? Och vi är en avbild av Gud?

Att vi vet mer och mer behöver inte betyda att vi blir medvetna om vårt medvetande. Det kan helt enkelt betyda att vi lär oss. (genom den helige Ande t ex)

Din tro blir bara en bekräftelse för de som redan tror så.

"Every point of view is a view from a point."

Annons:
retep
2010-09-06 13:21
#56

#53

Du säger att du vet vem Gud är…Fantastiskt Theresia…samtidigt kan man undra om du inser skillnaden på att veta och att tro?

När du vet vem Gud är kommer den motsättning du nu upplever till det jag säger att upplösas.

"Jag förstår hur du tänker, men tänk om allt detta medvetande inte sitter ihop. Gud har skapat dig fantastisk, med ett djupt och snillrikt medvetande, som är designat för att vara en landningsbana för honom, men det går inte att bara koppla upp till Honom, utan Jesu försonande blod. Den som inte kan se sin egen synd och sitt främlingskap till han som är helighet och renhet missar tyvärr hela paketet"

Det du säger här tyder på att du inte är öppen för att själv tänka till och våga ifrågasätta det du lärt dig att tro

#54

Den tråd vi nu samtalar i undrar om vi läst böckerna Samtal med Gud?

Jag för min del visar gärna respekt att inte gå in i andra trådar här på Jesus, som håller en ren linje

"Så får denna sajt vara det den ämnades vara - en plats för de som har Jesus som Herre och för de som är uppriktigt intresserade av honom"

Det blir nog svårt Theresia eftersom det blir fler och fler Kristna som söker alternativa tankar och tolkningar av Bibeln.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

retep
2010-09-06 14:39
#57

#55

Varför skulle inte stenen och hunden vara skapade till Guds avbild?

Utan att jämföra med människan, är även en sten en del av Medvetandet, en del av Gud. En sten har en intelligens eller medveten struktur, som samordnar alla atomer och krafter som håller ihop och gör stenen till en sten.

Att den inte kan använda Medvetandet praktiskt, betyder inte att Medvetande saknas, eller att Gud inte är stenen.

I allt Gud skapat är Guds avbild en del av hans personifiering, hans skapade uttryck

Du undrar: ""bara ÄR" betyder? (Just det där "bara" undrar jag över.) Menar du att Gud inte är personlig?"

Innan Gud skapade Världen existerande han bara, "bara Är" är just det. Gud bara var. För att Gud inte bara skulle Vara och existera i sin intethet, som rymde allt. Skapade han sig själv, skapade allt i Världen. Och i allt han skapat existerar han. Och i sig själv existerar han.

Du undrar om jag tror att Gud inte är personlig?

Jag säger att Gud är både opersonlig och personlig.

Opersonlig är han när han "bara Är"

Personlig är han när han uttrycker sig, skapar en sten, en människa, en galax.

Personlig blir han också då han tex. gör sig själv personlig i sonen, Jesus Kristus.

Du säger: "Att vi vet mer och mer behöver inte betyda att vi blir medvetna om vårt medvetande. Det kan helt enkelt betyda att vi lär oss. (genom den helige Ande t ex)"

Som sagt det vi lär oss är en sak, det är det vi tänker och tror.

Att bli medveten om Medvetandet kan till viss del ske genom att vi föreställer oss att det existerar ett grundläggande Medvetande. Att bli medveten om Medvetandet förutsätter att du erfar det.

Att min teori inte är bekräftad bara för att Gud gett oss ett medvetande…som du säger. Det är en teori som bara kan bekräftas av var och en av oss.

Anledningen att jag delar med mig av den, är att jag vet att flera här lyssnar med intresse…som du gör Internettan!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

OlgaMaria
2010-09-06 15:11
#58

Det kommer trots allt finnas ett stort utrymme till diskussion på den här sajten, men visst vore det bra med en religion.ifokus?? :)

Jag är beredd att tänka till, men vi befinner oss alla i olika faser där vi har våra frågor och i den här fasen är jag inte sen ett bra tag. Jag har hittat hem i dessa frågor, åtminstone utifrån det perspektiv som du lyfter upp retep.

Bibeln är auktoritet för mig. Det har den inte alltid varit, men den har blivit det och vägen dit har inte alltid varit enkel. Jag har aldrig tystat ner mina ifrågasättanden utan jobbat med mina frågor tillsammans med Gud och han har rätat ut dem och gjort så att jag kunnat se saker på ett sätt så att jag förstår. Denna auktoritet har vuxit på så många olika områden. Bibeln har inte bara vissa poänger och den berör mig inte bara på vissa områden - den är full av poänger och den berör hela mitt liv. Jag skulle aldrig kunna tvivla på Bibelns auktoritet i en sån här fråga, när jag sett hur Bibeln bevisat sig själv på så oerhört många områden.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

retep
2010-09-06 16:03
#59

Theresia! Det gör mig glad att höra att du "har hittat hem i dessa frågor". Ar litet förundrad eftersom du säger "Denna auktoritet har vuxit på så många olika områden"

Jag har förstått att du och "ni" accepterar och tillåter att Bibeln är så auktoritär. Att det är Guds egna ord.

För mig har detta ingen större betydelse, eftersom jag ser det som en tro, baserad på Bibelhistorien och Kyrkans auktoritet. Inte på Guds auktoritet som den allsmäktige sanna Guden.

En auktoritet som mig är självklar när jag i stilla bön eller meditation, erfar Gud, utan att behöva tro…även om det också är det jag gör.

Med andra ord Gud är inte verklig för mig genom att jag tror på honom, utan genom att jag i stillhet erfar Guds närvaro. En närvaro som är lycksalig, evig och oändlig.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

OlgaMaria
2010-09-06 16:43
#60

För dig är Gud auktoritet men inte Bibeln.

För mig har i alla fall Gud varit mer auktoritet än Bibeln, MEN det är där jag menar att en förändring skett. Bibeln har vuxit, i närvaron av Gud i mitt liv. Och Gud har också vuxit (i mina ögon) enormt. :) Jag har kunnat se hur Gud och Bibeln stämmer ihop och hur det bevisar sig självt i det verkliga livet.

Jag undrar retep, vad du tror om Jesus Kristus? Du nämner om honom som att han är/var verklig, men då måste du också kunna placera honom i historien? Och om du kan placera honom i historien så måste du ha en teori om NT. Att NT-texten som vi har är oförändrad sen den skrevs är vetenskapligt mycket väl underbyggt. Och det betyder att det fanns ett flertal individer som skrev liknande saker om Jesus och dessa fakta (om de var sanna) skulle kunna styrkas helt eller delvis av många många människor. Om de inte var sanna skulle många många kunna dementera dem.

Vad är din tanke om allt detta?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[JesperAhlkvist]
2010-09-06 18:21
#61

Vad bra skrivet Peter.

retep
2010-09-06 18:59
#62

Theresia!

Min "tolkning" utgår inte ifrån att jag studerat texterna på sådant sätt att jag jämför med dem.

Att Nya Testamentet skulle vara "oförändrad sen den skrevs är vetenskapligt mycket väl underbyggt" det tror jag helt enkelt inte!

Det är inte heller förenligt med den syn och de erfarenheter jag har.

Jag har egentligen inget behov att få bevis för det ena eller det andra.

Om andra skrev liknande saker om Jesus vet jag inte. Och även om de gjorde det så är de ju inte giltiga som alternativ till den vedertagna Bibeltolkningen. De texter som skrevs av de "sanna" Bibelskribenterna, finns alla med i Bibeln…om inte en del har valts bort av olika anledningar!?

Jag är nöjd med att Gud sände Jesus till Jorden för att sprida Kärleksbudskapet. Behöver inte veta alla detaljer och omständigheter kring allt i hans liv och död. Jesus gav sitt liv för att förmedla Kärleksbudskapet.

Det är inte svårt att förstå det. Men det är uppenbart svårare för oss att leva som han lärde oss…i Kärlek.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
Emmyjane
2010-09-06 21:11
#63

Retep:Är allt så enkelt som det låter? 

Eller har jag glömt att se in den mänskliga faktorn i detta?

Du har fina och enkla svar på allt, men det får mig att protestera, varför? Jag tänker altså finns jag. Kan vi verkligen bli saliga på vår egen tro, var och hur kommer person utveckling in?

retep
2010-09-06 21:42
#64

Emmyjane!  Jag vet inte vad du tänker på när du undrar "Eller har jag glömt att se in den mänskliga faktorn i detta?"

Jag har tidigare och på flera ställen berättat att jag mediterat i många år. Den meditationsteknik jag använder, ger mig en unik möjlighet till att transcendera och gå bortom och direkt erfara källan för all utveckling…Medvetandet.

Det är inte vad jag tror på som gör mig salig. Salighet är att i stillheten erfara Kärleken. Den Kärlek som är Gud.

Den personliga utvecklingen är mer ett resultat av att jag har detta integrerat med allt annat i mitt vardagliga liv.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Woodland
2010-09-06 21:53
#65

Detta är ett kristet forum som är tillägnat Jesus utifrån ett kristet perspektiv. Vår Gudsbild är inte panteistisk. Vi tror på en personlig Gud inte en diffus medvetenhet.

Intentionen med forumet är att sprida klassisk kristen tro på Jesus  Kristus och inte moderna former som tillkommit för att passa nutidsmänniskan

Det som framförs i flera av trådarna är rena New Age tänkandet.  Vi vill inte att detta sprids här.  Det finns N A sidor för det.

De som är villiga att diskutera  utifrån forumets intentioner är hjärtligt välkomna att posta.

För medarbetarna,

MVH

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: