Annons:
Etikettkyrkan
Läst 1756 ggr
Woodland
2010-09-25 01:37

Tidens Tecken

Göteborg Postens ledare sida  24 Sept 2010

Vänskap för Guds skull

När främlingsfientlighet och islamofobi tar plats i riksdagen är det gott att veta att det finns människor som arbetar för tolerans och förståelse över kultur- och religionsgränser.

Biskop Bengt Wadensjö berättr i SvD hur Svenska kyrkan, Katolska kyrkan och Muslimska föreningen i Nacka utanför Stockholm arbetar för att bygga ett gemensamt Guds hus.

Avsikten är att katoliker och protestanter skall dela en kyrka som förenas med en moské via gemensamma församlingslokaler.

Förhoppningsvis blir bygget verklighet - i Nacka och även på många fler platser i Sverige.  -

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Camillhe
2010-09-26 17:49
#1

ojdå, vad ska man säga.

Jag tycker personligen inte att det är positivt, jag vill att man  ska kunna komma överens med varandra oavsett religion men det är nästan 3 olika religioner och alla 3 anser att det finns en enda väg till Gud.

OlgaMaria
2010-09-26 21:41
#2

Poängen är dock inte att man ska fira gudstjänst tillsammans eller i samma lokal. Det ska vara en kyrka och en moské som är sammanlänkade genom gemensamma lokaler där emellan. Så att man kan träffas runtomkring själva gudstjänstlivet. Ville bara förtydliga det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
2010-09-28 20:21
#3

# 2

Javisst men det är en oroande utveckling - inter faith. Rynkar på näsan Börja inte samarbeta med dem som inte älskar Herren, för vad har Guds folk gemensamt med syndens människor? Hur kan ljuset ha samband med mörkret?

15Och vad har Kristus och djävulen gemensamt? Och hur kan en kristen ha gemenskap med någon som inte tror?

16Och vad har Guds tempel med avgudarna att göra? Ni är Guds tempel, den levande Gudens hus, och Gud har sagt om er: Jag ska bo i dem och vandra bland dem, och jag ska vara deras Gud, och de ska vara mitt folk.

17Det är därför som Herren har sagt: Lämna dem, skilj er ifrån dem. Rör inte det som är orent. Då ska jag ta emot er

18och vara en Far för er, och ni ska vara mina söner och döttrar.  2 Kor 6

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Internettan
2010-09-29 07:56
#4

Svårt att veta hur man ska tänka. När man samarbetar med människor som har en annan religion, kring det religiösa utövandet - är det detsamma som att acceptera religionen? Gör de kristna ett fel när de "tillåter" - ja, t.o.m. uppmuntrar - människor att utöva "fel" religion när de egentligen är satta att missionera? (För bygger man gemensamma lokaler är det ju fråga om stöd och uppmuntran.) 

Är det okej att föräldrar låter sina tonåringar dricka alkohol hemma? Eller att köpa ut åt dem? (För att alternativet är sämre?)

Man kan ju tänka som så att när något är oundvikligt så är det bättre att vara vänner än att bli fiender om saken. Man satsar på acceptans. Eller så tänker man att allt som i någon mån stöder det man anser vara fel också är fel. Om det är så att vi verkligen tror att Islam leder till att människor går förlorade - är det verkligen gott att stödja dem i sitt fortsatta utövande?

Däremot att inom alla andra områden vara vänner och samarbeta med människor som tillhör andra religioner - det är ju helt rätt naturligtvis. Att odla vänskap med människan i sig kan aldrig vara fel.

"Every point of view is a view from a point."

Woodland
2010-09-30 23:46
#5

# 4

Vi bör respektera människors värde och vi har än så länge religionsfrihet.  Men jag kan inte beblanda mig i andra religioner och vara sann mot min egen om jag anser att den är sanningen.  Samarbete kring det religösa utövandet är att nedvärdera sin egen bekännelse.

Är det okej att föräldrar låter sina tonåringar dricka alkohol hemma? Eller att köpa ut åt dem? (För att alternativet är sämre?)

Själv är jag nykterist men alkoholinköp är egentligen en fråga om kultur.   (Jesus och apostlarna drack t.ex. vin )  Så jag betraktar det ämnet som andrarankat i jämnförelse med religiös sammanblanding.

MVH

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Kefa
2010-10-03 13:58
#6

Visst är detta ett tidens tecken, dock inte av det positiva slaget. Det är viktigare än någonsin att studera skriften för att rätt förstå den tid vi lever i.

Annons:
Upp till toppen
Annons: