Annons:
Etikettkyrkan
Läst 3907 ggr
patellae
2010-12-27 22:15

vadfan

jag är inte troende, jag vill bara höra era svar på min fråga:
om jesus finns, varför har han då låtit mig förstöra mitt liv? Varför låter han vissa falla isär totalt, varför får vissa människor uthärda psykiska sjukdomar, missbruk samt mobbing?
Jag har flertal diagnoser och har varit i kontakt med psykiatrin i flera år, har endast vänt mig till jesus och gud då jag varit rasande, och då har jag bara skrikit att jag hatar bibeln och all skit den står för.
Vad är meningen med allt dethär?

Annons:
Woodland
2010-12-27 23:40
#1

Du skrev att du hatar bibeln och allt den står för.

Du har endast "vänt" dig till Jesus eller Gud när du har varit rasande.

Du har anklagat Gud för att ha "låtit" dig fördärva ditt liv.

Enligt vad du skrev är allt Guds fel. Har du inget ansvar själv?

Ditt beteende antyder att du hatar Gud/Jesus.

Du blygs inte för det men vill ändå ha ett svar.

Varför vill du ha ett svar?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Lidan
2010-12-28 01:33
#2

Livet är ett eländes elände. Jag har ADHD . ,använd alkhol som medecin, röker ibland.. En dels kaos pga mitt funktionsnesättning.

Har barn med funktiosnhinder.kroniska.

För egen del innebär mitt funktiosnhinder att jag har svårt att ha ordning på saker o ting. Orkar inte vara social efter ca 14. -15 om dagarna är ofta dödstrött då.

Många aktiviteter är på em och kvällstid. Jag tackar nej till aktiviteter i tio fall av tio  som är efter kl 14.oo .När andra träffas  kl 17.00 för att fika ,äta pizza,för bönemöte,Gudstjänst mm

så ligger jag hemma o sover på soffan

Om jag är arg på Gud,På Jesus ?

Nej

Jag blir ju rätt ensam när jag inte riktigt orkar vara så social som jag skulle vilja

Men visst har man rätt att vara arg på Gud.

Jesus sökte mig sen fick jag säga Ja eller Nej till Mästaren

Sen finns Jesus där i mitt kaos,

Som wooland skriver så har man ett eget ansvar.

För sitt liv.

Det första steget att förändra ens liv måste man ta själv.sen finns Jesus där.

Jag kan inte skylla Jesus för det … jag haft i perioder.

Livet är kämpigt för oss alla

Jag kan planera in lite aktiviteter på förmiddagar.

i Församlingen jag är med i höra efter om det finns några som skulle vilja tex ha en Bönegrupp typ kl 10.00 sen blir det ett ja eller ett nej på det.

Delta i det som finns före ca kl 14.00 om dagarna

Typ Gudstjänster,dom ekumeniska bönesamlingar som finns där jag bor.för dom är kl 10.00

Gud gav oss en fri vilja. Ibland måste man gå själv. sen om det är att handla.betala hyran,slut röka. Jag väljer om jag vill dämpa mitt kaos med öl eller inte.

ekorren
2010-12-28 02:22
#3

Jag är också nyfiken på hur ni tänker. Glad

Just därför att den slutsats jag själv drar är så enkel och förklarar allt det där i ett svep. Naturligtvis är ingen så jävlig!

Hade jag varit gud hade jag varit mycket snällare och mycket mer pedagogisk! Skrattande Jag hade varit där för dig även om du skällt på mig. Nog hade jag förstått varför….

Jag vet att det låter väldigt illa i era öron….jag är trots allt uppvuxen i kristen miljö….så ta inte illa upp.

Jag är som sagt bara nyfiken…..

Hur kan man göra något så enkelt komplicerat? Jag förstår faktiskt inte…

Camillhe
2010-12-28 05:45
#4

Jag instämmer med dig Patellae. Varför gör Gud så här mot oss? Jag har förlorat merparten av min familj de senaste åren i cancer m.m. Den enda familjemedlem jag har kvar nu är min 11åriga hund.

Jag är jättebesviken på Gud, och arg och ledsen och undrar varför inte jag kan få vara lycklig och ha mina älskade i livet. Varför min framtid bara försvann pga djup depression och posttraumatiskt stress syndrom.

Men jag ser ngt positivt i ditt inlägg och det är att du faktiskt vänder dig till Gud. Och det är ok att vara arg och ledsen.

Jag tror inte att det finns en mening med allt. Jag tror inte att Gud gör så att hemska saker händer oss, däremot tillåter han det. Varför vet jag inte och förstår inte.

Ingen kan svara dig på varför och jag kan säga klicheer som att vänd dig till Jesus, han kommer att trösta dig och ge dig styrka. Men även om Jesus hjälper en mitt i allt hemskt så är det otroligt svårt att se det när man är mitt inne i det.

Livet är inte rättvist, det är bara att konstatera. Trots att jag just nu har oerhört svårt att se Guds närvaro i mitt liv så tror jag ändå någonstans inom mig att Han finns där och hjälper och när jag blivkar tillbaka senare kanske jag ser det.

Jag tycker du ska fortsätta vända dig till Gud med din ångest, ledsnad och vrede. Han kan hantera det. Och jag tror att Han hjälper dig och finns för dig även om Han inte alltid gör det på det sättet vi vill.

Kram

OlgaMaria
2010-12-28 15:17
#5

Jag tror att all skit i den här världen beror på att människan redan vänt sig bort från Gud. Gud bestämmer inte allt på den här jorden, han har gett oss rätten att sköta oss själva så länge vi vill det. Gud kan inte vara Gud för någon som inte vill ha honom som Gud. Patellae, Gud kan inte vara Gud för dig om du inte tillåter honom.

MED Gud, blir inte allt bra, men det blir bättre, och till slut kommer det bli bäst, när vi får komma från människans ställe, jorden, till hans ställe, himlen!

Så, om vi inte släppt in Gud i våra liv kan vi inte bedöma honom.. för då är han bara långt där borta, han ser och hör oss men han påverkar oss inte. När vi säger till Gud att vi vill att han ska vara vår Gud och att vi vill komma närmre honom, då kan Gud börja röra vid oss.

Patellae, jag tror att du har börjat söka Gud, jag hoppas att du ska fortsätta göra det. Gud är god och han tar med kärlek emot dem som söker honom!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

patellae
2010-12-28 23:03
#6

gillade Lidans svar, förstår dock inte hur du inte lyckats känna ilska mot Gud/Jesus?

Annons:
Mona22
2010-12-29 11:56
#7

Bibeln säger att hela världen ligger i den ondes våld. 1joh 5:19

Vi fick fri vilja och tyvärr valde de första människorna att
vända sig bort från Gud och ville styra sig själva.
Människan gjorde uppror och Guds suveränitet ifrågasattes.
Kan människan klara sig utan gud? Nej, det har man märkt.
Vi kan knappt hålla sams med våra grannar.
Alla har utmaningar att gå igenom men vissa utmaningar går att undvika genom att ta hand om sitt liv.

Tänk på vad de första kristna fick gå igenom. Läs gärna Hebreerna 11. Genom tro klarade de sig genom sina prövningar.
36-38 beskriver vilka hemskheter vissa fick vara med om.
Visst kan man känna ilska men det ska ju egentligen riktas mot den onde.
Det är han som förstört för människan. Han har gjort allt detta. (Joh 8:44)

Jag har som många andra gått igenom massor men jag förlitar mig helt på att Gud ska hjälpa mig.Psalm 55:23

Tackar ni Gud när det går bra? eller skäller ni på Djävulen?

#2 Har precis som dig sjukdomar som begränsar en men jag anklagar heller inte Gud för det, man har precis som du säger ett val vad man gör av sitt liv Skrattande

Lidan
2010-12-29 17:27
#8

Fåg gilla läget. Det ser ju ut som det gör för mig,Får leva med funktionsnedsättningen o anpassa livet efter det.

Sen kan jag känna Helig vrede öve sociala orättvisor,

Tex att  ytterligare 20.000 komer att utförsäkras dom kommande 4 åren,utöver dom som redan kastas ut ur socialförsäkringssystemet.

Men gå om kring  o känna sig som ett offer för att det ser ut som det gör för mig?

Funktionsnedsättningen begränsar mitt social liv

tex en aktiv förmiddag sen får jag som sagt var tacka nej till middar,bönemöten,Gudstnjänsert på em

Är det då synd om mig?

Näääääääää

Då får jag göra det jag kan orka göra

Går jag omkring å känner mig som ett offer så stjäl det en massa tid&energi.Behöver ju inte göra livet mer svårt än vad det redan är.

Jo tack för ditt inlägg!

ekorren
2010-12-30 00:15
#9

Men varför tillåter gud att människor plågas något olidligt utan att ingripa? Att inte ingripa om man kan om ett brott begås är nästan lika illa som att själv utföra det.

Ok om icke troende inte hör eller känner gud….men det händer ju även djupt troende som säger sig ha kontakt med gud? Som verkligen ber om hjälp….varför åtminstone inte få en liten mental klapp på axeln? Utan endast tystnad när det är kris, men "finns" där när allt är bra? Det är för mig mycket oartigt att inte ens svara….vilken kompis….

En annan sak som jag har tänkt på….det är så synd om Jesus som dog på korset mm….Men hur är det med alla dom som i månader får utstå grym tortyr, långt värre än den Jesus sägs ha fått utstå….sjysst. Är alla dom verkligen i djävulens "våld" allihopa? Näe jag tror det finns troende bland dom också. Varför hör han inte dessa då, utan låter det fortsätta tills endel tappar tron istället? Det står ju visserligen någonstans i bibleln typ "den gud älskar agar han" men det är ju totalt kontraproduktivt om personen tappar tron istället. För att inte säga usel pedagogik…

Varför skylla allt dåligt på djävulen och människan och allt gott på gud? Om gud inte kan ingripa när det behövs….är det verkligen någon gud att lita på?

Man kan inte heller skylla allt på människan….dålig konstruktion?….ja då är det dålig kostruktör som inte vet hur sin skapelse kommer att reagera och fungera….

Sorry…kom på en sak till nu…om nu allt är djävulens fel….var kommer han ifrån då? Någon annan ännu ondare makt måste ju ha skapat honom då….huvva….

Det blev långt, har svamlat, så om det känns för OT så svara inte naturligtvis.

Vill också säga tack för era svar. Det är både modigt och vänligt gjort. Glad

Woodland
2010-12-30 02:31
#10

# 9

Du har funderat på detta med lidandet - det märks.  Vissa av dina funderingar kan kanske komma under de "Lidandets mysterium" som de troende alltid har brottats med.  Det har skrivits mycket om detta ämne genom åren.  Jag kommer bara vidröra ämnet.

Som alltid får man gå till Bibeln och undersöka vad Gud har uppenbarat däri.

Jag håller inte med allt som skrevs här ovan: t. ex. att inte Gud har kontroll därför att bibeln säger någonting annat.  Gud är suverän och allsmäktig.  Det innebär bland annat att t.o.m. hårstråna på vårt huvud räknas av Honom.  Lika noggrann koll har Han på detaljerna i sin skapelse (som om en sparv faller till marken) som Han är i kontroll över allt som hör rymden till, likaså allt på det andliga planet. Han ser början och slutet av sitt plan.   Herren har deklarerat i GT att Han är den absoluta makten och Jesus Kristus sade "Mig är given all makt i himmelen och på jorden".

Jesus sade - Här på jorden kommer ni att möta många sorger och bedrövelser, men var vid gott mod för jag har segrat över världen. (Joh 16:33)

När Guds dom faller över människor får ofta de onda och rättfärdiga lida tillsammans. Du kanske har en bibel?  Det finns ett av flera exempel som i Jesaja 10. Gud straffade  Israel (sitt folk) genom en ond nations invasion. I verserna 5-6 kallar han Israel denna gudlösa nation.  Men efter att de blev straffade vände Han sin vrede mot den straffande nationen - Assyria.

GT och NT berättar att de ondas lidande är till fördärv och de troendes till liv.   Det sistnämnda kan bekräftas i några av vittnesbörden i inläggen ovan - fast att man har det svårt tror man och litar på Gud.

Det är inte därför att man är förnäm eller bättre än en annan att man håller sig till Herren utan för att Gud har gjort ett verk i den personens liv.  De lider och ibland känner de att de vill lämna Honom men kan inte. . . de tillhör Honom till slutet och Han ser sitt barn som sin skatt.  Hans nåd räcker till.

Denna mentala klapp på axeln du nämner kommer ibland.  Kanske genom andra trossyskon eller en vardaglig händelse eller en bibelvers eller tanke - men om den uteblir är det av mindre betydelse därför att det väsentliga bär: tron.

Jesu lidande och död på korset kan inte jämföras med människans lidandet därför att Hans försoningsgärning ligger i en helt annan klass.  Du och jag skulle kunna jämföra lidanden oss emellan men inte gentemot Jesus.  Jesus som är Gud tog på sig sitt folks synder och stod ut med sin Faders vrede.  Jesus lidande försonade den Treenige Gud med sin skapelse.  Mänskligt lidande är ett resultat av arvsyndens dom - döden som vi alla vandrar mot.  Jesus var utan fel, synd, tillkortakommande och gjorde alltid sin Faders vilja.

Gud är att lita på.  Och Han ändras inte.  Den GT Gud och NT Gud är detsamma.  Han uppenbarades i sin fullhet i Jesus Kristus.

Djävulen betyder motsåndare och var en kerub som var fullkomlig och vacker.  Hans fall finns inbäddad i Hesekiel 28: 13-18.  Han är inte en makt i sig själv utan kan endast härja med Guds tillåtelse. (se Jobs bok 1:6-12, 2:1-7)  Ondskan vi ser i världen är människors hårdnackade motstånd mot sin skapare och Hans befallningar.  Männskligheten älskar sin synd och fortsätter i den om inte Herren griper in och räddar.  Ibland gör Han det och ibland inte.  Varför?  Det vet vi inte, om inte Han talar om det.

Gud är fri att göra vad Han vill med sitt verk.

Har du flera funderingar?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
2010-12-30 09:29
#11

#9 Jag tror inte att du kommer hitta några tillfredsställande svar på dina frågor om inte Gud får lägga dem i dig. Det krävs mod att försöka öppna sig för en Gud man inte förstår, men om du gör det tror jag inte att du kommer bli besviken. Guds plan ligger i att rädda oss till ett ANNAT liv, inte att rädda oss från syndens konsekvenser så länge som vi inte vill sluta synda. All smärta beror inte på att vi personligen har syndat (vilket vi alla iofs har), men det beror på att hela den här världen är fördärvad av synd.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Mona22
2010-12-30 17:28
#12

Varför ?  (fick detta svar från en präst)

Satan ifrågasatte Guds rättighet att styra. Hans suveränitet.
Han anklagade honom för att ljuga. Adam och Eva ville Själv styra.
Där kom en stridsfråga. Klarar sig människan utan Gud? Ljög Gud? Gud kunde ha tagit bort Satan,Adam och Eva och börjat om men då var han även tvungen att ta bort alla änglar och sin egen son annars hade frågan varit kvar.

Genom att låta människan  få testa alla olika styren med samma resultat så blir det som bevis att vi inte klarar oss utan honom. Att det har tagit så lång tid är för att ingen ska kunna komma och säga att "om vi fick prova detta så hade det funkat".

Hittar tyvärr inte skriftstället just nu men det står ungefär att
"människa haft makt över människa till hennes skada" Stämmer inte det?

Vi måste erkänna Guds Suveränitet och hans rätt att styra
och vi är lovade att en dag kommer allt bli bra. Upp 21:3-4

Mycket av det som händer är människans eget fel och saker som kunde undvikas.
 
Oförutsett händelse drabbar alla talar bibeln om…

Woodland
2010-12-31 01:09
#13

#12

Javisst. När det gäller människan och fienden har han alltid ifrågesatt Guds ord (har Gud sagt?).  Men högmod blev orsaken till hans fall.

Bibelversen står i Predikaren 8:9 i ett kap. som behandlar jordelivets fåfänga.  Människor har alltid förtryckt varandra.

Gud kunde ha tagit bort Satan, Adam och Eva och börjat om men då var han även tvungen att ta bort alla änglar och sin egen son annars hade frågan varit kvar.

Gud kan inte ta bort sig själv.  Filosoferat har många gjort runt ämnet lidande och tyvärr är det inte alltid så genomtänkt.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Mona22
2010-12-31 10:03
#14

#13 Tack för svar=)

Dumt av mig att skriva så ,tänkte nog inte. jag tror inte på treenigheten så därför blev det att jag skrev så. Bortse från den meningen då Flört

ekorren
2011-01-01 03:12
#15

Hmm….Läste biblen för mer än tio år sen, 15 kanske…. med den ärliga tanken att verkligen sätta mig in i det hela och "bli" kristen. Enligt vad jag är uppvuxen med är man antingen dum som inte ser det "uppenbara", dvs att det finns en gud, eller så är man förledd av djävulen….ok…det är bara att läsa bibeln och "öppna" sig för herren. Pust…1917 års bibel variant är ingen höjdare….men jag var envis.

Någonstans bland moseböckerna höll jag på att… ja det finns inte ord….i alla fall blev mina "goda" avsikter totalt bortblåsta. Fast det slutade med att jag vann en frihet och ett lugn som jag aldrig tidigare haft….jag slutade kämpa med att försöka tro….utan såg det för det var….jaja Flört

Fick nu lust att läsa biblen igen, den nya mer lättlästa, och se om det var lika illa den här gången… jo ingen skillnad.

Fastnade nyss vid det här stället i 5 mosebok kap 28:58

Mose har fått alla lagar av gud och gud säger bla detta:

"58Om du inte troget följer allt som står i denna lag, allt som skrivits här i boken, och inte fruktar detta ärorika och fruktansvärda namn, Herren, din Gud, 59då skall Herren slå dig och dina efterkommande med ofattbara plågor, väldiga plågor som inte går över, svåra sjukdomar som inte går över. 60Alla de farsoter som du darrade för i Egypten skall han skicka mot dig, så att de får dig i sitt grepp. 61Även alla sjukdomar och plågor som inte har nämnts i denna lagbok skall Herren låta hemsöka dig, tills du har utplånats. 62Av er som förut var talrika som stjärnorna på himlen skall bara ett fåtal leva kvar, därför att du inte lyssnade till Herren, din Gud. 63Liksom Herren gladde sig åt att låta det gå er väl och göra er talrika, så skall han glädja sig åt att förinta och utplåna er, och ni skall ryckas bort från det land du nu kommer till och tar i besittning."

Någonstans tidigare blev också gud så vred på att folket klagade över att bara äta manna att han förintade tiotusentals med eld….

(Jag utgår ifrån att ni alla har läst bibeln så att ni vet vad vilka lagar som menas.)

Personligen blir jag nästan rasande, och tycker att det låter som en barnslig, instabil man som gör lagar av rent orelevant slag och dödar bara för att dom inte ärar hans namn tillräckligt…låter inte alls som en gud faktiskt. Hur ska jag kunna ta en sådan gud på allvar?  Men det är min personliga uppfattning….

Vad tänker och känner ni själva när ni läser typ det ovan och även alla lagar som nämns tidigare? Är det en god gud som "skriver"?

ekorren
2011-01-01 03:12
#16

Åh nej vad långt det blev! Förvånad

Nu har jag tagit bort hälften….fortfarande långt…men men Flört

Camillhe
2011-01-01 07:49
#17

Har du inte alls läst NT? GT bör nog läsas i ljuset av NT.

Woodland
2011-01-01 16:01
#18

# 15

Ja, Gud är god.  Vi bör vara tacksamma att Han inte är rättvis -- dvs ger oss vad vi förtjänar- - för då hade inte någon blivit räddad.  Men Han är barmhärtig! Glad

Om man läser bibeln utifrån vad man som en modern människa tycker gud bör vara blir man säkert besviken.

Det är inte ovanligt att folk har en gudsbild som är en fantasi.  De klarar inte av Gudsbeskrivningen i bibeln  och försöker omtolka Honom baserat på bibeltexterna.  Den guden blir en avbild.

Bibelns Gud är barmhärtig och kärleksfull.  Hans karaktär är inte beroende av hur saker och ting går för oss i livet. Han står över det. Han blev till människa och fyllde upp människans enorma brist och deras tillkortakommanden genom att försona synden som ett offerlamm.  "Bilden" av försoningen är utmålad i GT om och om igen.

Troende judar har inte förnekat att precis alla de uppräknade farsoterna har drabbat dem. Gråter (Som t. ex. dessa.)  De t.o.m. erkänner att de förtjänade tuktan i GT därför att de bröt mot Guds lagar och befallningar gång på gång! Men fast det älskar de Gud och väntar på deras Messias.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

ekorren
2011-01-02 01:02
#19

#17 Det är just det jag har gjort, och har uppfattat det som två gudspersonligheter…..som jag både känslomässigt och intellektuellt inte kan förena….

#18 Jo, det är väldigt vanligt att många kristna inte klarar av och förnekar att den kristna guden faktiskt har dom sidor som beskrivs i GT också.

Men….om gud är barmhärtig…varför dödade han då t ex flera tusen i ett svep bara för han blev arg när folket klagade? Borde han inte ha förstått varför och hittat en mycket mildare lösning? Nej det finns inget svar och lösning på en sådan fråga. Men det som intresserar mig är hur hanterar ni det som kristna…

(Fick faktiskt slå upp ordet barmhärtig…hört det många gånger men inte riktigt kan innebörden..)

barmhärtighet

1. det att bespara någon lidande eller obehag genom handling; uppträdande som visar medkänsla, medlidande, sympati och förståelse.

OlgaMaria
2011-01-02 11:23
#20

#19 Hej ekorren… jag kan inte alls ge dig ett särskilt uttömmande svar nu, och de här frågorna behöver en hel del funderande. Men, om du läser Uppenbarelseboken kanske du känner igen Gud från hur han beskrivs i GT. Domen och rätten finns i början och slutet, sådan är Gud, då OCH nu. Men försoningen beskrivs också i GT, uppenbarelseboken och framför allt NT. Vi måste förstå båda sidorna.

När jag blev frälst hade jag en enorm upplevelse av min egen synd och Guds helighet. Jag hade aldrig tidigare varit medveten om den oerhörda skillnaden mellan mig och Gud, men när Gud kom nära mig och jag kände hans helighet så blev mitt eget mörker uppenbart, men det var fantastiskt att känna hur Gud tvättade mig ren, han tog in mig i sin försoning och jag kommer bli räddad från domen. Jag var 7 när detta hände och jag visste väl knappt vad synd var, men jag förstod ändå detta så otroligt klart då Gud kom mig nära.

Det är i relationen till Gud som räddningen finns eftersom han ÄR räddningen och inte kan ge den till någon om inte den personen blir en del av honom själv.

För övriga, kan man ju tro att domen KOMMER, och det gör den, men sanningen är den att de redan lever i domen. Synd föder död och den som inte kan göra sig fri från synd (endast möjligt genom Jesus) kommer till slut att se de fulla konsekvenserna av det tillstånd de redan lever i.

Då Adam och Eva valde bort Gud och relationen till honom kom de och deras släkte in i Domen, den direkta konsekvensen av att inte ha relationen till Gud. Jag tror man kan tänka på olika sätt om Adam och Eva, men poängen i berättelsen är att människan valt sin egen väg. Men Gud vet att vi behöver honom, därför planerade han en räddning.

Vårt intellekt räcker inte till, men med Guds hjälp kan vi förstå mer.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Woodland
2011-01-02 16:21
#21

# 19

Nej det finns inget svar och lösning på en sådan fråga. Men det som intresserar mig är hur hanterar ni det som kristna…

Vi "hanterar" det genom att ta emot vad Gud har visat oss i Ordet.   Detta är ingen ny fråga - aposteln Paulus gav oss svaret redan i Romarbrevet 9.  Gud är suverän.  Han står över oss, är självtillräcklig. Han behöver oss inte men räddade oss ändå undan domen. DET är kärlek och uppfyller alla kriteria för barmhärtighet.

Charles Spurgeon ("predikanternas prins") sade att vi inte bör förundras över att alla inte blir räddade, utan över att någon blir räddad överhuvudtaget.

Gud som gav lagen på Sionsberget var/är densamma som hängde på korset.  Han är inte schizofrän.

Lägg märke till Ts berättelse i #20.  Hon var bara 7 år men Herren visade henne att hon var under domen p.g.a. arvsynden.  När den helige Anden ger en sådan uppenbarelse ger Han också nåden - man flyr till Jesus.  Det är sann omvändelse och någonting alla som verkligen tillhör Herren är medvetna om - deras synd och Guds helighet.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

ekorren
2011-01-03 19:36
#22

Ah så det som menas med att gud är god, barmhärtig mm visar sig endast i livet efter detta? I praktiken så att säga….

Hmm…har fått för mig att alla barn anses komma till himlen, dvs är utan synd…men det finns väl olika sätt att se på det inom kristendomen. Ja sen vet man ju inte när man räknas som barn eller inte heller.

Tack igen för era svar och berättelser.

Woodland
2011-01-03 22:35
#23

# 23

Ah så det som menas med att gud är god, barmhärtig mm visar sig endast i livet efter detta? I praktiken så att säga....

Obestämd Va?!

att alla barn anses komma till himlen, dvs är utan synd…men det finns väl olika sätt att se på det inom kristendomen.

Endast Jesus föddes utan synd.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[marion69]
2011-01-05 12:35
#24

Min syster är kristen, har alltid haft en stark tro, Men nu är hon svårt sjuk.

Mona22
2011-01-05 12:50
#25

#24 Oförutsedd händelse drabbar alla. Jag har också stark tro men har flera sjukdomar endå, men det slår inte ner mig.

Highness82
2011-01-20 01:22
#26

Jag vill säga en sak till er alla som går igenom svårigheter och prövningar - när Gud gav världen sin älskade son - utropade Sonen på korset: Min Gud, Min Gud, varför har du övergivit mig?  Inte ens Guds egen son skonades från denna svårighet - då värdshistoriens absolut värsta händelse inträffade vid Galgota. Den ende syndfria människan som levt på denna jord dog på ett kors. Han kom med kärlek. förlåtelse och nåd men fick endast tortyr och död som belöning.   Tre dagar efteråt - så omvändes denna hemska historia till världens bästa händelse då Gud uppväckte sin son från de döda.

Då det kommer till våra liv så sker det prövningar och svårigheter men jag tror absolut att Gud kan omvända våra prövningar och svårigheter till något mycket mer positivt - som uppståndelsen!  Vi förlorar våra nära och kära - ropar till Gud av förtvivlan - men den dagen kommer då våra nära och kära skall uppstå till evigt liv - precis som Jesus Kristus gjorde för snart 2000 år sedan.

Folk ställer frågan: Vart var Gud under andra världskriget, vart var Gud i koncentrationslägren?  Svar: Han var där, han var i gaskarmarna!  Inkarnationen betyder att Gud kom till hela mänskligeten och han dog även för hela mänskligheten.  Gud är inte långt borta från någon av oss - han är så nära han bara kan komma!  När det sker saker i våra liv - så sker det även Kristus själv.  Blir Guds församling förföljda - så blir Kristus själv förföljd - eftersom församlingen och Kristus är ett. Där lidanden är ett faktum är Kristus mitt ibland dem - han var där när han hängde på korset och han är där genom oss Kristna som tror på honom.

Tro aldrig att ni går igenom detta ensama - vår allsmäktige Gud är i oss och det är vi som lever genom honom och inte tvärtom - han bär oss - han leder oss - och han räddar oss! Gud har allting i sin hand - det finns inte någon händelse som Gud inte redan känner till - det finns ingenting som kan hända oss och som Gud inte har någon kontroll över. När vi är i prövningens tid - då har Gud redan en plan för oss! Och Guds tankar är större än våra, hans vägar är högre än våra - vi behöver endast sätta vår tro och tillit till Gud så hjälper han oss med resten!

Läs Jobs bok och Psaltaren - även dessa gudsfruktiga män mötte prövningar - men Gud övergav dem aldrig - även om de absolut kände det som att Gud gjorde det!

Mona22
2011-01-20 01:42
#27

#26 det är verkligen sant det du skriver.
Jag skulle ALDRIG klarat av att gå igenom allt jag gjort och gör utan Gud. Visst kan man känna sig övergiven ibland men han finns endå där. Han är med en i varje steg man tar och att han sände sin son till oss visar vilken otrolig kärlek han har till sin skapelse. Han hade inget tvång att ge oss en utväg från synden utan av sin stora kärlek gav han sin älskade son som fick plågas och lida något otroligt bara för att vi ofullkomliga människor ska få möjlighet att få liv.

Annons:
Highness82
2011-01-20 11:47
#28

Mona22 Jag håller med dig! Vi har en fantastisk Gud! Detta klipp ger en bild av vad Gud gjorde för oss - av kärlek! Man blir berörd!

Mona22
2011-01-21 11:09
#29

#28 grät när jag såg den, många bryr sig inte vad Gud gjorde för oss trots att vi verkligen inte är förtjänta av det.Gud hade verkligen ingen skyldighet att rädda oss men han gjorde det endå.

Highness82
2011-01-21 15:57
#30

#29 Exakt - kan inte hålla med dig mer! Det är detta som verkligen får en att häpna. Gud gav världen sin ende son då vi fortfarande var syndare. Den Son som Gud Fadern älskade över allt annat - och som han hade sååå kär.  Denne son sände Gud till världen för att vi genom Sonen skall bli räddade från våra synder och leva i gemenskap med Fadern och få evigt liv.   Gud är verkligen Kärlek - och jag tror personligen att när det kommer till alla dem föräldrar som tyvärr mister sina älskade barn - så finns det en som verkligen förstår och det är Israels Gud!

Han om någon förstår smärtan, sorgen och saknaden!

Här kommer en till video som bara är så smärtsam men samtidigt så klar på att Gud är kärlek! Den här videon kommer att beröra dig - den berör mig varje gång jag ser den.

Upp till toppen
Annons: