Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2824 ggr
petrabroden
1/7/11, 2:56 PM

jag har en fråga?

Hej

Jag undrar , från vilken vecka är det den kristna fastan börjar? Jag fattar aldrig när den börjar.Glad

Tack på för hand

Petra

Annons:
Camillhe
1/7/11, 4:38 PM
#1

Efter den glada fastlagen kom så till sist fastan. Före 200-talet fastade man bara i tre dagar före påsk men sedan vidgades det till hela 40 dagar, för att man skulle minna sig om Jesus fasta i öknen som varade i just 40 dagar.
Fastan inleddes på onsdagen efter fettisdagen och varade fram till och med påskaftonen. Det var bara tillåtet att äta ett mål mat om dagen och det skulle helst ätas på kvällen. Vissa matvaror var förbjudna under fastan t ex kött, ägg, ost och fläsk. Man skulle heller inte dricka mjölk och vin.
Från fastetiden finns inte så många traditioner. Dels är det väl lättare att komma ihåg och bevara endast det som är roligt, dels var det förbjudet att hålla fester och väsnas. Man skulle tvärtom vara allvarlig och helst gå klädd i svart. Det skulle vara tyst och alla skådespel och domstolsförhandlingar ställdes in.
Att hålla inne med maten var inte det viktigaste. Fastan skulle vara en tid med religiös begrundan. Det var viktigast att gå till kyrkan och lyssna noga på predikan. Speciellt de två sista veckorna i fastan som kallades passionstiden, eftersom predikan då handlade om Jesu lidande och död.
Det var inte meningen att fastan helt skulle vara en glädjedödande och svår tid, utan kanske snarare en förberedelse för att uppskatta glädjen med själva påsken desto mer.

Efter reformationen på 1500-talet behövde man inte längre fasta, men ända in i vår tid har det varit så att man undvikit allt för fet mat och Sveriges kungar höll länge fast vid att man inte borde hålla fester eller gifta sig. Man skulle hålla inne med all musik och det dröjde över 100 år efter reformationen tills man började spela orgel i kyrkorna under fastan igen.

Kopierat från denna sidan

petrabroden
1/7/11, 5:51 PM
#2

ok tack så mycket

mvh Petra

Camillhe
1/7/11, 8:30 PM
#3

haha läste din fråga igen, förlåt läste inte så noggrant första gången eller så var jag tankspridd, fick för mig att du frågade om fastan.

Aja nu fick vi alla en historielektion på köpet och det var väl inte så illa.

Men fastan börjar dagen efter fettisdagen (semledagen) och det ändrar sig från år till år då påsken inte är samma datum varje år.

petrabroden
1/8/11, 1:35 PM
#4

ok tack så mycket. Det var ändå lite kul att få reda på i det andra svaret Tungan ute

Crest
1/14/11, 11:00 PM
#5

Fastan börjar på askonsdagen och slutar på påskdagen. Sen är det också fast i adventstiden, från första advent har jag för mej fram till juldagen :)

[aspie]
7/27/12, 6:16 PM
#6

Vad bör man dricka för att få i sig näringsämnen man behöver när man fastar en längre tid?

Annons:
[aspie]
7/27/12, 8:21 PM
#7

Ni behöver inte svara, Hittade själv Skrattande

Woodland
7/27/12, 8:45 PM
#8

Vad har ordspråken att göra med fastan?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Tawny
10/12/12, 2:26 PM
#9

inget vin på 40 dagar?

hell no! ;)

Upp till toppen
Annons: