Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2739 ggr
Highness82
2/19/11, 2:44 AM

Vad sägs om Bibelstudium?

Jag är så otroligt sugen på Bibelstudium nu - och tänkte att vi skulle ha det - vi som vill och känner för det!:)  Jag tänkte att jag skulle börja med den Hebreiska kalendern - och har använt mig utav StudieBibeln Handbok för Livet!  Just då det kommer till den Judiska kalendern - så tror jag att den kan hjälpa oss att veta när på året Judarna och då även Jesus och hans lärjungar firade olika högtider! Nu börjar jag!:)

Månad 1:Abib - Dagens kalender: Mars-April - Referenser: 2 Mos 13:4, 23:15, 34:18 och 5 Mos 16:1 - Högtider i Israel: Påsken 3 Mos 23:5, Det osyrade brödets högtid 3 Mos 23:6, Den första skördens högtid 3 Mos 23:10

Månad 2: Siv - Dagens kalender: April-Maj - Referenser: 1 Kung 6:1,37

Månad 3: Sivan - Dagens kalender: Maj-Juni - Referenser: Ester 8:9 - Högtider i Israel: Pingsten
**

Månad 4**: Tammus - *Dagens kalender*: Juni-Juli

Månad 5: Ab - Dagens kalender: Juli-Augusti

**
Månad 6**: Elul - *Dagens kalender*: Augusti-September - *Referenser*: Neh 6:15

Månad 7: Etanim - Dagens kalender: September-Oktober - Referenser: 1 Kung 8:2 - Högtider i Israel: Basunhögtiden 4 Mos 29:1, 3 Mos 23:24. Försoningsdagen 3 Mos 23:27. Lövhyddohögtiden 3 Mos 23:34

**
Månad 8**: Bul - *Dagens Kalender*: Oktober-November - *Referenser*: 1 Kung 6:38

Månad 9: Kisleu - Dagens Kalender: November-December - Referenser: Neh 1:1 - Högtider i Israel: Tempelinvigningen Joh 10:22

Månad 10: Tebet - Dagens kalender: December - Januari - Referenser: Ester 2:16

Månad 11 Sebat - Dagens Kalender: Januari-Februari - Referenser: Sakarja 1:7

Månad 12: Adar - Dagens Kalender: Februari-Mars - Referenser: Ester 3:7

Den Hebreiska kalendern började mitt i en månad enligt vår kalender. Man sådde i November och December och skördade i Mars och April!

Gud välsigne er!

Annons:
Woodland
2/19/11, 9:18 AM
#1

High,

Varför har du fastnat för detta?

MVH

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Highness82
2/19/11, 1:09 PM
#2

#1 Fastnat? Menar du den hebreiska kalendern?

Woodland
2/19/11, 7:56 PM
#3

Oppsan!  Ja,Flört inte bibelstudium men kalendern.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Highness82
2/19/11, 8:18 PM
#4

Ahh okey! :)  Jag tror att det kan vara intressant för oss att känna till den Kalender som Jesus och hans apostlar antagligen följde!:) Vilken månad högtiderna är på - och när i våra månader dessa högtider är, osv!:)  Men det är ju inte endast den Hebreiska kalendern vi skall tala om här - utan allt som hör till skriften till, hade jag tänkt!:)

Men jag tycker personligen att det är intressant att lära mig mer om den Kalender som jag absolut tror att Jesus och dem följde!:)

Woodland
2/20/11, 5:47 PM
#5

#4

Men det är ju inte endast den Hebreiska kalendern vi skall tala om här - utan allt som hör till skriften till, hade jag tänkt!:)

I så fall blir det smidigast att har ett eget inlägg för varje ämne tycker jag.  Nu ligger bollen hos dig.  Fortsätt med tråden.    Glad Vad tycker du är intressant med helgerna osv . . .

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Highness82
2/20/11, 7:46 PM
#6

Att man lättare kan förstå och känna till att tex: vid den här tiden firar Judarna försoningsdagen. Eller lövhyddohögtiden!:)

Annons:
Upp till toppen
Annons: