Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Den kristna läran

TOMASEVANGELIET

2014-09-06 14:33 #0 av: Woodland

Med tiden fick verket ett mytomspunnet rykte, särskilt i New Age-kretsar. Det började tillskrivas att den var en bortglömd eller bortklippt del av bibeln. Helt plötsligt började det utropas att ett ”NYTT” evangelium hade hittats. Men var det sant?

Det finns mycket skrivet om detta verk som uppdagades i Nag Hammurabi, Egypten år 1945, i en samling av 52 böcker. För de som studerar antika skrifter var det en spännande upptäckt. Originalspråket anses har varit syriska som sedan blivit översatt till koptiska. Innan upptäckten i Nag Hammarubi hade det endast funnits några fragment på grekiska som hittades i Oxyrhynchus, Eygpten och är daterade mellan 130- 250 ef. Kristus. Den enda kompletta kopia av Tomasevangeliet som har hittats är skriven helt på koptiska.

Med tiden fick verket ett mytomspunnet rykte, särskilt i New Age-kretsar. Det började tillskrivas att den var en bortglömd eller bortklippt del av bibeln.

Helt plötsligt började det utropas att ett ”NYTT” evangelium hade hittats. Men var det sant? I och med att det endast finns ett ”Tomasevangelium” går det att säkerställa innehållet i texten utan att behöva hänvisa till andra kopior och jämföra det med bibelns fyra evangelium.

Innan upptäckten kände man endast till detta verk genom kyrkofädernas varningar i deras skrifter. Hippolytus av Rom (222-235) skrev om Tomasevangeliet och citerade vers 4: ”Nassenerna* talar . . .om en natur som är både gömd och uppenbarad på samma gång och vilken de kallar Tanke för himlens rike är inom en människa. De överför en tradition angående detta i Evangeliet titulerad ”Enligt Tomas” som tydligt uttrycker ’Den som söker mig skall finna mig i barn vid sju års åldern och äldre, för där, gömda i den fjortonde eonen, är jag uppenbarad.’” Enligt kyrkofadern Cyril av Jerusalem var det tre lärjungar av Mani som skrev det.

* Anses vara den tidigaste Judisk gnostiskt sekten.


Vad är skillnaden mellan ”Tomasevangeliet” och de fyra i Bibeln?

Det finns många stora skillnader och när man är familjär med bibelns evangelier ser man dem klart och tydligt.


Allmänt -

Boken inleds med påståendet att den innehåller hemliga ordspråk som ”Jesus” uttalade när han var på jorden. 

Det skrivs om en ”Jesus” i Tomasevangeliet vars person går stick i stäv med den som evangelierna beskriver.

Tomasevangeliets ”Jesus” kallas inte Herre eller Kristus (Messias; det vill säga, den smörjde).

Det finns inga geografiska detaljer i innehållet jämfört med de detaljerade platser som finns i de fyra. Var sades allt detta?

Det nämns ingenting om förlåtelse, en utav de viktigaste temana i bibeln.

Det finns bitvis fraser och ordbilder som är hämtade från bibelns böcker men som har fått andra meningar i sina sammanhang. ¹Se vers 5 i #2. Det finns ordspråk som meningsmässigtstämmer med bibelns.

Alla fyra evangelier var skrivna av ögonvittnen eller dikterade av ögonvittnen till ”Jesus” liv. Inga av de fyra (Matteus, Markus, Lukas och Johannes) har genom tiderna ifrågasatts som äkta av de kristna.

Det finns böcker som inte är med i bibeln men som ändå är 100% rätta i sin lära: Pauli brev till Laodacierna, Barnabas brev och (det nu förlorade) Brev till Hebreernas. De tidiga kyrkofäderna påpekade att dessa två första (det finns flera) var nyttiga att läsa men att de inte var gudomligt inspirerade såsom skriften. Dessutom var de skrivna i kyrkofädernas livstid.

”Det var inte så att kyrkan bestämde vilka böcker som skulle ingå i bibeln. De upptäckte vilka böcker som var i bibeln.” Dan Wallace

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Anmäl
2014-09-06 14:37 #1 av: Woodland

# 2

För den som MÅSTE veta -Vers för Verskommentar


Verserna för Tomasevangeliet sätts ut i parentes och jag kommenterar endast de verser som har en klar avvikande lära jämfört med bibeln. Det finns direktcitat från bibeln i vissa verser och andra verser som har samma andemening som vissa bibelverser. Dessa lämnar jag utan kommentar.


”Jesus” talar i detta evangelium om att titta inåt för att finna ljuset contra bibelns instruktion  att se på ”Jesus” ”och låta oss ha blicken fäst vid ”Jesus”, trons upphovsman och fullkomnare.” (Heb 12) Dessutom lovar Tomasevangeliets ”Jesus” att man skall regerar över ”Alltet”. Det är ett uttryck som inte är en del av den Kristen sfären. Dessa begrepp tillhör gnostisk filosofi och Valentiniuism, som var den största gnostiska rörelsen i (v 2).

”Jesus” påstår i Tomasevangeliet att kunskapen om en själv, liknande Sokrates ”känn dig själv”, innebär tillhörighet i Gudsrike och barnaskap till den ”levande Fader”. (v 3)


En kryptiskt ordspråk att en gammal skulle fråga ett spädbarn (sju dagar gammalt) om livets väg. (v 4)


¹(v 5)


Det innehåller ordspråk som motsäger vad ”Jesus” sade i evangelierna om att fasta och be. I Tomasevangeliet är det ingenting man bör göra. (v 6, 14)


Det finns ordspråk som är oklara och motsäger vad ”Jesus” sade i de fyra äkta evangelierna. (v 7 & 8)


En utav liknelserna som finns i flera evangelium i bibeln förvrängts. (v 9)


Kryptiska ordförvrängningar istället för klarhet i texten. (exempel v 11)


Jakob den Rättfärdige ges som orsaken till jorden och himlens uppkomst! (12)


En helt mytologisk berättelse om tre hemliga ord som Tomas fick av ”Jesus”, utan substans i bibelns böcker. (v 13)


”Jesus” ger instruktioner att när man ser någon som inte är född av kvinnan skall man slänga sig på marken för det är Fadern. I bibeln säger ”Jesus” att endast Han har sett Fadern. (v 15)


En märklig instruktion av hur man kommer in i Guds rike. (v 22)


Kryptiskt uttalande om tre gudar (v 30)


Efter några citat av ordspråk som faktiskt finns i bibeln kommer det ett nonsensuttalande om att stå naken på sina nertrampade kläder för att se ”den Levande Sonen.” (v 37)


Omskärelse var ett märke för Israel och ett tecken på förbundet med Gud men Tomasevangeliets ”Jesus” anser att den inte är av någon nytta. (53)


Upprepar kunskapen av ”Alltet” (v 67)


Källan till frälsning är inom personen (v 70)


Här är ”Jesus” som Alltet och en panteistiskt varelse presenteras, det vill säga att Jesus är i en vedbit eller under en sten (v77)


Mycket märkliga påståenden om avbilder och ljus. En viss fras i v 84 kan härledas till den falska läran om själens existens innan födseln. (v 83-84)


Adam påstås har dött för att han inte var värdig att ha åhörare. (v 85)


Ännu en vers utan någon anknytning till bibelns lära (v 88)

Verser om Faderns rike som inte stämmer överens med skriftens lära om riket (v 97- 98)


Ett så kallad citat: ”Min mor (gav mig döden) men min sanna (Moder) gav mig liv.” Stämmer inte alls med någonting i evangelierna. (v 101)


En kryptisk referens till att åhörarna vill bli Människosöner när de ”göra de två ett”. (v 106)

Här är en referens till den Goda Herden som lämnade 99 får för att söka efter ett. Det påstås att ”Jesus” sade att han älskade det förlorade fåret mer än de andra som var kvar, men så står det inte i skriften. Gud har inga favoriter i sitt rike. Detta är viktigt för att framhålla att det inte finns någon elit inom kyrkan.(v 107)


Här är referens till en hemlig kunskap om att man skall ”drick från Min mun för att bli som Jag.” Därefter kommer Herren att vara som den som dricker och uppenbara saker för den. Mycket tveksam fras. (v108)


En meningslös omarbetning av liknelsen (Matt 13:44) om skatten som fanns gömd i en åker. (v 109)


Och en utav de mest häpnadsväckande av dem alla: Simon Petrus sade till honom: Låt inte Maria vara bland oss. Kvinnor är inte värdiga Livet. ”Jesus” sade: Se, jag skall själv leda henne för att göra en man av henne, så att också hon kan bli en levande ande lik er män. Ty varje kvinna som gör sig själv till man skall komma in i himmelriket. (v113)

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.